در جستجوی یک سارق یا جاسوس

سارق برای پول نیامده بود. حتی کامپیوترها و تلفن‌ها را هم نبرده و فقط کامپیوتر اصلی را برده است.

او دنبال اطلاعات خیلی مشخصی بوده که با دستبرد به دفتر کنگره تامیل‌های کانادا در تورنتو به دست آورده است: نام و اطلاعات صدها پناهجوی تامیل که سوار بر کشتی ام وی سان سی به ساحل غربی کانادا رسیده‌اند و این‌روزها در صدر اخبار مهاجرت این کشور هستند. دولت محافظه‌کار کانادا و دولت مستبد و تامیل‌ستیزِ سری‌لانکا آن‌ها را به طرفداری از گروه ببرهای تامیل متهم می‌کند و احزاب اپوزیسیون و طرفداران حقوق پناهندگان و مهاجران، می‌گویند باید به آن‌ها به چشم پناهجویان جدید به این کشور نگاه کرد و بس.

سئوال اما این‌جا است که چه کسی می‌خواسته به این اطلاعات دست پیدا کند و به چه منظوری به دفتر کنگره در خیابان پروگرسِ اسکاربورو، شب شنبه یا صبح یکشنبه، دستبرد زده است؟

دیوید پوپالاپیلای، سخنگوی کشوریِ کنگره تامیل‌ها، می‌گوید:”ما هدف قرار گرفته‌ایم. ما مطمئنیم که این به خاطر درگیری‌مان در مساله سان سی بوده است”.

پلیس تورنتو همچنان به تحقیقات خود در این مورد ادامه می‌دهد و هنوز به جوابی قطعی نرسیده است.

پوپالاپیلای در مصاحبه با تورنتو استار می‌گوید:”این یا از جرائم نفرت است و یا سازمان اطلاعات دولت سری‌لانکا دستی در آن داشته است”.

از صحبت‌های پوپالاپیلای و فعالان تامیل تورنتو برمی‌آید که آن‌ها احتمال دومی را بسیار قوی‌تر می‌دانند.

کنگره تامیل‌های کانادا سازمانی غیرانتفاعی است که مرکزش در تورنتو است و ۱۱ حوزه در سراسر کشور دارد و از زمان وارد شدن کشتی سان سی به آب‌های کانادا تمام نیرویش را بسیج کرده تا به این پناهجویان جدید کمک کند.

 پوپالاپیلای می‌گوید از زمانی که سازمان متبوعش شروع به کمک به پناهجویان سان سی کرده است نامه‌های حاکی از نفرت بسیاری دریافت کرده‌اند که آن‌ها را محکوم به “کمک به افراد غیرقانونی” کرده است. او در ضمن می‌گوید بعضی مهاجران سوار بر کشتی مذکور حاضر شده‌اند در مورد جنایات جنگی دولت سری‌لانکا در طول جنگ داخلی ۲۶ ساله که سال گذشته با پیروزی دولت پایان یافت در دادگاه شهادت بدهند. او می‌گوید:”اگر این اطلاعات به دست دولت سری‌لانکا بیافتد آن‌ها می‌توانند به ارعاب اعضای خانواده مهاجران که هنوز در سری‌لانکا هستند بپردازند و نگذارند آن‌ها صحبت کنند”.

دادگاه مهاجرت و پناهندگیِ کانادا دستور داده بود که اسامی مهاجران کشتی سان سی منتشر نشود که مبادا دولت سری‌لانکا به دنبالشان برود.

سخنگوی ویک توز، وزیر امنیت عمومی، که هشدار راجع به “قاچاقچیان انسان و تروریست‌ها” را آغاز کرده بود گفته‌ دفتر او در این مورد نظری ندارد.

 همینطور کمیسیون عالی سری‌لانکا در کانادا نیز به پاسخ نشریات برای اظهار نظر در این مورد جوابی نداده است.

سئوالی مهمتر از ماجرای پناهجویان تامیل بالای سر این خبر موج می‌زند و آن‌این‌که جاسوسان دولت‌های خارجی مثل سری‌لانکا تا چه حد به فعالیت در تورنتو دست زده‌اند؟ و البته برای جامعه ایرانی این واهمه مطرح می‌شود که جاسوس‌های دولت جمهوری اسلامی، که حضورشان در تورنتو بر کسی پوشیده نیست، به چه فعالیت‌هایی دست زده و خواهند زد؟