تحقیقات مشترکی که اخیرا توسط دانشگاه ساسکاچوان به همراه موسسه بیمه دولتی کشاورزی کانادا به عمل آمده نشان از آن دارد که نقش فن آوری در جلوگیری از تحقق خطرات بسیار مهم طبقه بندی می شود و مسئولان ذیربط بر آن هستند تا از روش های نوین در پیش بینی فجایع طبیعی از قبیل توفان / سیل و تگرگ بیش از پیش بهره ببرند. در این میان ایالت کانزاس که مهد تمدن کشاورزی و تولید کننده عمده گندم آمریکا است پیشنهاد تامین بودجه تحقیقات مشترکی را با استان ساسکاچوان داده که آنها هم در نتایج این تحقیقات سهیم شوند. برای درک بهتر موضوع نظر شما خوانندگان محترم را به مکانیزم بیمه کشاورزی جلب می نماید.

پشتوانه بیمه کشاورزی در اکثر مناطق جهان دولتی است و دلیلش هم آن است که دولت های محلی در هر کشوری برای حمایت از صنعت کشاورزی تشویق های متفاوتی ارائه می کنند و در نهایت اقدام به خرید محصول به صورت سلف خری (پیش خرید محصول قبل از اینکه به بار بنشیند) می کنند.

 

در سال ۲۰۱۵ سازمان بیمه خسارات کشاورزی کانادا حدود ۴۲ میلیون دلار بابت خسارت تگرگ به کشاورزان پرداخت کرد. نوع بیمه محصولات کشاورزی متفاوت است و در اکثر موارد دولت تا سقف ۷۰ درصد خسارات احتمالی را پرداخت می کند و ۳۰ درصد مابقی را خود کشاورزان بایستی از منابع داخلی خود نزد شرکت های بیمه دیگر پوشش دهند، البته برای بعضی از محصولات که اصطلاحا استراتژیک است دولت تا ۱۰۰ درصد را تامین می کند.

از آن سال به بعد موسسسه تحقیقات بیمه ای کانادا بر آن شد که برای پیش بینی و جلوگیری از بروز حوادث طبیعی و یا حداقل جلوگیری از سرایت خسارت به دیگر محصولات از پهبادهای کوچک Drones استفاده نماید تا وضعیت تغییرات هوایی را پیش بینی و در بعضی مواقع حتی با اضافه کردن بارهای الکترونیکی روی ابرها بتوانند از تحقق تگرگ یا توفانهای شدید جلوگیری کنند.

در ادامه پهبادها گزارشات خاص خود را به ماهواره های هواشناسی منتقل کرده و با استخراج و تفسیر اطلاعات- نرم افزارهای مربوطه قادرند میزان کمبود حاصلخیزی زمین را تفسیر و با تلفیق اطلاعات زمین شناسی حتی کودهای شیمیایی لازم را پیشنهاد بدهند.

 در ادامه این تحقیقات روی پهبادها ۵ دوربین مخصوص با فیلترهای رنگی با قابلیت تفسیر متفاوت نصب می کنند و از این روش برای اطمینان از سلامتی محصول کشاورزی نیز بهره می برند.

برای تشویق در امر کشاورزی دولت کانادا تا نیم میلیون دلار سود حاصله از عملیات مربوطه را برای کشاورزان معاف اعلام کرده و از دیگر حمایتها هم دریغ نمی کند.