شهروند ـ چهارشنبه صبح، خبر ناخوشایند درگذشت گورد دانی Gord Downie، خواننده گروه تراژیکلی هیپ، در ۵۳ سالگی، رسانه های کانادا را تسخیر کرد. او مبتلا به تومور مغزی بسیار مهاجم و غیرقابل درمانی به نام glioblastoma بود. این بیماری در پی تشنجی که دسامبر ۲۰۱۵ به او دست داد، تشخیص داده شد.

سه شنبه شب (۱۷ اکتبر) گورد دانی در حالی که فرزندان و افراد خانواده و دوستانش در اطرافش بودند، به آرامی درگذشت.

گوردون ادگار(گورد) داونی، متولد ۱۹۶۴، موسیقیدان، نویسنده و بازیگر کانادایی، ترانه سرا و خواننده اصلی گروه راک  Tragically Hip بود که سه آلبوم انفرادی نیز منتشر کرده بود. در ماه می ۲۰۱۶ در وب سایت گروه اعلام شد گورد داونی مبتلا به تومور مغزی شده است. پس از آن دانی روز ۲۰ آگوست ۲۰۱۶ برای آخرین بار با گروهش بر روی صحنه کینگستون حاضر شد و کنسرتی اجرا کرد که میلیون ها نفر در کانادا شاهد آن بودند.

دانی در کرانه های دریاچه انتاریو بزرگ شده بود و می گفت به همین خاطر است که با محیط زیست و طبیعت رابطه ای خاص دارد و همین موجب شد که به هیئت مدیره ی Lake Ontario Waterkeeper  بپیوندد.

دانی همچنین عاشق ورزش هاکی بود ولی خودش می گفت عشق اولش موسیقی بوده. او سال ۱۹۸۳ تراژیکلی هیپ را در دانشگاه کوئینز شکل داد. اجرای خوب آنها به زودی گروه را بر سر زبانها انداخت و در کینگستون و بعد در تورنتو مشهور شدند.

گورد دانی در طول فعالیت هنری اش، همواره حامی حقوق بومیان کانادا بود. او اکتبر سال گذشته پروژه ی چند رسانه ای “کوره راه مخفی”(Secret Path) را منتشر کرد. این پروژه داستان غم انگیز پسر ۱۲ ساله ای به نام Chanie Wenjack را بازگو می کند که در سال ۱۹۶۶ در حال فرار از مدرسه شبانه روزی واقع در Kenora  انتاریو می میرد.

آلبوم گورد دانی شامل ده آهنگ است و بخشی از پروژه ی چندرسانه ای اوست که شامل یک رمان تصویری ست که جف لیمیر تصاویرش را کشیده و یک فیلم انیمیشن یک ساعته که از سی بی سی پخش شد.

چینی وینجک، کودک ۱۲ ساله ای بود که از مدرسه شبانه روزی بومیان سیسیلیا جفری واقع در کینورا در انتاریو در سال ۱۹۶۶ فرار کرد تا پیاده ۶۰۰ کیلومتر را طی کند و به خانه اش در مارتن فالز فرست نیشن برگردد، اما ترسان و لرزان و گرسنه و تنها در راه درگذشت و هیچکس متوجه او و مرگش نشد. اما گورد دانی نام این کودک و داستان زندگی اش را زنده کرد.

داونی برای تلاش هایش در زمینه ی حقوق بشر و حقوق بومیان و به دلیل عملکرد ویژه اش در برجسته نمایی واقعیت تلخ درباره ی قربانیان مدارس  شبانه روزی در کانادا، در گردهمایی انجمن اقوام بومی که دسامبر ۲۰۱۶ برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت . بومیان به او لقبی اهدا کردند “کسی که با ستارگان راه می رود” (He who walks with the stars) در این مراسم جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز حضور داشت.

داونی ماه های آخر عمرش را تماما به حمایت از حقوق بومیان کانادا اختصاص داد.

گفتنی است مدارس شبانه روزی در کانادا مدارسی مذهبی بودند که با هدف تغییر فرهنگ بومیان به فرهنگ اروپایی به وجود آمدند. کودکان بومی را به زور از خانه و خانواده شان جدا کردند و آنها توسط مسئولان مذهبی مدرسه مورد انواع آزارهای جسمی و حتی جنسی قرار گرفتند. درواقع این اقدامی بود برای حذف هویت و فرهنگ بومیان کانادا.

فیلم کوره راه مخفی را اینجا ببینید.

 

درگذشت گورد دانی موج عظیمی از اندوه در کشور به راه انداخت. جاستین ترودو نخست وزیر، در پیامی احساسی در حالی که آشکارا اشک می ریخت  از گورد داونی به عنوان دوست خودش اسم برد  و گفت، دیگر هیچکس گورد نخواهد شد.

تمام برنامه های تلویزیونی و رادیویی به درگذشت این چهره ی برجسته ی کانادایی اختصاص یافت. هنرمندان و چهره های مشهور کانادا که در بین آنها سیاستمداران هم دیده می شدند، از او یاد کردند.

گورد دانی بارها برای هنرش و فعالیت های انسانی اش مورد تقدیر قرار گرفته بود. از جوائز موسیقی جونو، تا تقدیر از سوی بومیان کانادا و دریافت لقب از سوی آنان، تا دریافت مدال افتخار کانادا از آقای دیوید جانستون فرماندار کل کانادا، همه کارنامه ی زندگی و فعالیت او را پر بار کرده بودند.

یاد این هنرمند فرهیخته و انسان نیک کردار کانادا همیشه زنده و مانا باد.