شهروند ـ فرح طاهری: در حالی که دیوان عالی کشور حکم اعدام محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، را نقض کرده بود، بار دیگر پنجم شهریور (۲۷ آگوست ۲۰۱۷) شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، آقای طاهری را به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم کرد. طی تماس تلفنی با آذردخت طاهری، خواهر محمدعلی طاهری، که ساکن تورنتو است، از آخرین وضعیت برادرش در زندان اوین پرس و جو کردیم.

گردهمایی در تورنتو برای آزادی محمدعلی طاهری

خانم طاهری گفت، بعد از این حکم جدید، سه وکیل آقای طاهری به این حکم اعتراض کرده اند و پرونده به دیوان عالی ارسال شده است.

در خبرها آمده بود که نسرین ستوده وکالت آقای طاهری را برعهده گرفته اند، در این خصوص خانم طاهری گفت: چون آقای طاهری بیش از سه وکیل نمی توانست داشته باشد، این امکان وجود نداشت که خانم ستوده رسماً وکالت ایشان را برعهده بگیرد.

در حال حاضر محمود علیزاده طباطبایی، زینب طاهری و احمد خسروی وکلای محمدعلی طاهری هستند. این سه تن یک ماه پس از صدور حکم جدید، در تاریخ ۴ مهر ۹۶، ملاقاتی یک ساعته با موکلشان در زندان اوین داشتند و وضعیت جسمی او را مناسب توصیف کرده اند.

خانم آذردخت طاهری در مورد اقداماتی که برای آزادی برادرش انجام می دهند، گفت: ما تأکید بر روی موازین حقوق بشری و قانون اساسی و مصالح کشور خودمان ایران داریم. همه ی تلاش ما این است که بتوانیم از دیوان عالی کشور بخواهیم تا بی طرف عمل کنند و از برخی فشارها و اعمال نفوذهای غیرقضایی پرهیز کنند، کمااینکه یک بار مستقل عمل کردند و حکم را نقض کردند و گرچه برادر من باز هم به ناحق و با وجود مشکلات جسمی در زندان ماند، اما به هر حال آن نقض حکم به سود کشور بود.

آذردخت طاهری در گردهمایی پنج شنبه های تورنتو

آقای طاهری قبلا هم به اعدام محکوم شده بود، اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد و به گفته ی آقای طباطبایی وکیل آقای طاهری در مورد اتهام هایی که مورد ایراد دیوان عالی کشور قرار گرفته، یعنی سب النبی (توهین به پیامبر)، ارتداد، اجتماع و تبانی و اتهامات مرتبط با فرادرمانی قرار منع تعقیب صادر شده است.

خانم طاهری می گوید، در حالی که قرار منع تعقیب برای برادرم صادر شده، دوباره حکم اعدام می دهند. این باعث شده که پرونده ی برادرم به یکی از پیچیده ترین پرونده های تاریخ قضاوت ایران تبدیل شود. بعضی از حقوقدانان می گویند در چهل سال اخیر چنین چیزی دیده نشده که کسی هیچ جرمی نداشته باشد ولی باز او را در زندان نگه دارند.

آقای طاهری از سال‌های ابتدای دهه ۱۳۸۰ خورشیدی با راه انداختن موسسه فرهنگی هنری “عرفاق حلقه” و معرفی نوعی طب مکمل با عنوان “فرادرمانی” به تدریج شهرت یافت.

او در سال ۱۳۸۹ با طرح اتهام‌های عقیدتی بازداشت شد.

آذردخت طاهری در کنار مادرش زنده یاد عزت طاهری که تا زنده بود برای آزادی فرزندش تلاش کرد

آقای طباطبایی می گوید که حکم اعدام علیه او به استناد ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی صادر شده که مصوب سال ۱۳۹۲، یعنی حدود ۳ سال بعد از زندانی شدن آقای طاهری است. به گفته آقای طباطبایی، قانون نمی تواند مشمول فعالیت‌هایی بشود که پیش از تصویب آن صورت گرفته است.

او گفت که ماده ۲۸۶ به موضوع اتهام “افساد فی الارض” می پردازد که تا پیش از تغییرات مصوب سال ۱۳۹۲ با محاربه همراه بود و نمی توانست شامل اقدامات آقای طاهری باشد.

خانم طاهری در پاسخ به این پرسش که در تورنتو چه اقداماتی برای آقای طاهری انجام می دهند، گفت: ما و هواداران آقای طاهری، هر پنجشنبه ساعت ۶ تا ۷ بعدازظهر در میدان مل لستمن جمع می شویم و همه هم یک خواسته داریم. ما این هفته صد و هفدهمین بار است که جمع می شویم. خواسته مان هم این است که قوه قضاییه ایران و نهادهایی که این پرونده را ساخته اند به موازین حقوق بشری احترام بگذارند و به قانون اساسی کشور و مصالح کشور احترام بگذارند. ما خواهان اجرای قانون هستیم فقط همین. ما می خواهیم فقط نظر آقای مکارم را ملاک قرار ندهند و نظرات استدلالی و مشروح عده ای از مجتهدین و اسلام شناسان را در داخل کشور که سال قبل منتشر شد، مورد توجه قرار دهند.

ما وقتی در میدان مل لستمن جمع می شویم به عنوان کانادایی ـ ایرانی آنجا تجمع می کنیم، بنابراین از دولت کانادا هم خواسته ایم که در مقابل این مسئله بی تفاوت نباشد. نباید این بهانه باشد که آقای طاهری کانادایی نیست پس موضوعش به کانادا ربط ندارد، این طور باشد آقای طاهری اروپایی هم نیست، ولی کشورهای اروپایی اعتراض خودشان را اعلام می کنند. مسائل انسانی مرز نمی شناسد.

آذردخت طاهری، عزت طاهری در کنار طرفداران محمدعلی طاهری در گردهمایی برای آزادی او

هفته ی گذشته آقای علی احساسی نماینده لیبرال مجلس فدرال کانادا با دکتر رضا مریدی نماینده لیبرال مجلس انتاریو بیانیه ای مشترک درخصوص وضعیت آقای طاهری صادر کردند. چنین بیانیه ای را دکتر امیر خدیر، نماینده مجلس استانی کبک نیز منتشر کرد. این بیانیه ها در شهروند هفته ی گذشته منتشر شدند.

خانم طاهری در این مورد گفت، ما چند بار با وزارت امور خارجه تماس داشته ایم، و شاگردان و دوستداران آقای طاهری هم به سهم خودشان با مقامات و مسئولان تماس داشته اند، به نظر ما وقتی که این پرونده سازی از فشارهای آقای مکارم شیرازی نشأت گرفته و مسئول این همه ستم به برادرم آقای مکارم و کسانی هستند که در قم این سناریو را حمایت کرده اند، پس همانطور که ۹ نفر از اسلام شناسان و مجتهدان سرشناس رسما درباره ی نادرستی اتهامات عقیدتی به برادرم اعلام نظر کردند باید روحانیون و مراجع تقلید به خاطر آبروی مراجع و اسلام و همچنین اصلاح طلبان و دولت آقای روحانی که منشور حقوق شهروندی را منتشر کرده اند در این مورد نقش خود را ایفا کنند وگرنه فردا پاسخی در برابر تاریخ نخواهند داشت. وضعیت آقای طاهری نمونه ای از اقدامات کسانی است که می خواهند منشور حقوق شهروندی و دولت و اصلاح طلبان را بی اعتبار کنند و می خواهند برای کشور بحران درست کنند.

خانواده ی محمدعلی طاهری و دوستان و شاگردانش در تورنتو انتظار دارند که اعضای جامعه ی ایرانی تورنتو نیز در گردهمایی پنجشنبه ها به آنها بپیوندند. خانم طاهری می گوید، نه به خاطر برادر من بلکه به خاطر اعتراض به مجازات اعدام، که مجازاتی نفرت انگیز است. اینکه دارند انسانی را بیگناه، به ادعای خودشان که می گویند هیچ اتهامی وجود ندارد، می کشند. بنابراین نباید سکوت کرد و جلوی هر بی عدالتی باید ایستاد. همانطور که می بینید نمایندگان ایرانی تبار مجلس سکوت نکردند. ما از آنها بسیار سپاسگزاریم از بیانیه ای که دادند و از توجهی که به این موضوع نشان دادند.