شهروند علی شریفیان: دنی کودر، شهردار مونترال آخر هفته گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که به هیچ وجه اجازه احداث یک مرکز اسلامی به امامت حمزه شاوی را نخواهد داد. حمزه شاوی آخوند جوانی است که هم اکنون یک مرکز اسلامی در لاوال را اداره می کند. شاوی که اصلا تبار imam-hamza-chaouiمراکشی دارد در فیس بوکش ۱۰۰۰ عضو دارد. این آخوند عقاید افراطی درباره شیعه و به طور کلی اسلام دارد.

حمزه شاوی سخنران مرکز اسلامی در سینت ژان سور ریشیلیو بوده است. این همان مرکزی ست که مارتین کوتوو رولوو که به شدت عقاید افراطی مذهبی پیدا کرده بود به آن رفت و آمد داشت و نهایتا هم در ماه اکتبر یک پرسنل ارتش کانادا را با اتوموبیل زیر گرفت و کشت. سخنرانی های حمزه شاوی در یوتیوب به فراوانی منتشر شده و به نظر گروه زیادی سخنان او تبلیغ اسلام افراطی است.

گروهی از دیده بانان حقوق بشر اما با تصمیم دنی کودر مخالفند و آن را خلاف حقوق بشر می دانند. دنی کودر اما در کنفرانس خبری گفت هرچه می خواهید بگویید جان شهروندان مونترال از هر چیز دیگری برای ما مهمتر است و اگر می خواهید مرا به دادگاه بکشانید و غرامت خواهی کنید من حاضرم.

کاتلین ویل، وزیر مهاجرت کبک در این پیوند گفته است من نمی خواهم به کودر بگویم که چکار کند، اما به نظر من امکاناتی که کسانی مثل حمزه شاوی برای کارشان لازم دارند، نباید در اختیارشان گذاشته شود.

دنی کودر خواستار تصویب هر چه سریعتر لایحه ضد تروریسم دولت فدرال است.

لازم به یادآوری ست که حمزه شاوی به رغم دعوت های مکرر سی بی سی و رادیو کانادا حاضر به مصاحبه نشده است.