براساس تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی آلمانی ها در سال ۲۰۱۶ میلادی قهرمان صرفه جویی در مصرف انرژی شدند. این پژوهش نشان می دهد که هر فرد آلمانی در طول سال ۵۰۰ یورو ( ۵۸۱  دلار آمریکایی) در مصرف برق صرفه جویی کرده است. آلمانی ها نه تنها در مصرف برق، بلکه در مصرف همه منابع انرژی یا کالاهای مصرفی دیگری که برای تولید آن ها از انرژی های فسیلی یا بازتولید شونده استفاده می شود، مراقب مصرف خود هستند. از سال های دهه هفتاد میلادی توجه به محیط زیست در جامعه آلمان و در دولت های حاکم بر این کشور اولویت یافته است.

گزارش آژانس بین المللی انرژی با عنوان “گزارش استفاده بهینه از انرژی” روز ۲۴ اکتبر امسال در رسانه های آلمانی منتشر شد.

در این گزارش آمده است:”مقایسه جهانی نشان می دهد که آلمانی ها در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی با سالانه ۵۰۰ یورو در صدر جدول قرار دارند. جایگاه های دوم تا ششم این جدول را به ترتیب مردم بریتانیا، فرانسه، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و چین احراز کرده اند.

بریتانیایی ها در سال ۲۰۱۶ به طور متوسط ۴۳۰ دلار، فرانسوی ها ۴۷۰ دلار، ژاپنی ها ۳۷۰ دلار، آمریکایی ها ۱۴۰ دلار و چینی ها معادل ۶۰ دلار از هزینه انرژی سالانه خود کاسته اند.

 

 

گسترش تدریجی یک فرهنگ نو

گزارش آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که دقت در جلوگیری از اتلاف انرژی به تدریج به یک فرهنگ جهانی تبدیل می شود. البته چین، آمریکا، روسیه و ژاپن، هنوز تا رسیدن به تعادل در این زمینه راه درازی در پیش دارند.

در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد انرژی جهان در این چهار کشور مصرف می شود. به این دلیل سرمایه گذاری روی کاستن از مصرف انرژی در خانواده ها و صنایع همین چهار کشور می تواند تاثیری عمیق بر پالایش محیط زیست داشته باشد.

مهم ترین راهکارکاهش مصرف انرژی، استفاده بهینه و جلوگیری از اتلاف آن است که همزمان سبب کاهش گازهای گلخانه ای و آلاینده ها در محیط زیست و جلوگیری از شدت یافتن بیشتر گرمای زمین و آب شدن یخ های قطب شمال می شود.

استفاده بهینه از انرژی به لحاظ اقتصادی نیز به سود خانواده ها تمام می شود.

آلمان به ویژه در زمینه کاستن از مصرف انرژی های فسیلی و اتمی و افزودن بر تولید انرژی های پاک و تجدید شونده پیشرو است. به رغم رشد اعجاب آفرین و پایدار تولید و اقتصاد در آلمان، این کشور توانسته است در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۰۸ مصرف انرژی خود را هشت درصد کاهش دهد. براساس طرح های دولت، تا سال ۲۰۲۰ باید مصرف انرژی در سطح کشور دست کم ۲۰ درصد دیگر کاهش یابد.

استفاده بهینه از انرژی در عین حال بر توان رقابت اقتصادی آلمان در سطح جهان افزوده است. یکی از دلایل موفقیت جامعه آلمان در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی تمایل مردم به سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدشونده است. سود این سرمایه گذاری در سال های اخیر بیشتر از سایر اشکال سرمایه گذاری در بورس سهام بوده است.

دولت آلمان تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۰ نیروگاه های اتمی قدیمی خود را از رده خارج کند. برای تحقق این هدف باید در کنار کاهش مصرف انرژی، تولید انرژی های خورشیدی، بادی و آبی تا حدی افزایش یابد که بتواند تعطیل تولید نیروگاه های اتمی را جبران کند.