در فاصله چند هفته، نمایشنامه “من نفرت نمی ورزم” با بازیگری محمدعلی بهبودی بازیگر و کارگردان ایرانی جایزه دو فستیوال تئاتر آلمان را از آن خود کرد.

نمایشنامه “من نفرت نمی ورزم” که تاکنون بیش از ۹۰ اجرا در شهرهای مختلف آلمان داشته، براساس رمانی با همین نام از “عزالدین ابوالعیش” پزشک فلسطینی مقیم تورنتو تهیه شده و از رنج و درد و محدودیت های حاکم بر فلسطین اشغالی می گوید، اما در عین حال پیام آور صلح و دوستی میان فلسطین و اسرائیل است.

دکتر ابوالعیش در رمان خود شرح می دهد که چگونه در دامن فقر و محرومیت و محدودیت به مراتب عالی علمی بین المللی دست یافته است. او چهار فرزند و یک برادرزاده خود را در جریان بمباران نوار غزه از دست داده است، با این همه، نه نفرت و انتقام، بلکه آموزش و کسب دانش را تنها علاج همه این دردها می داند و به همین دلیل عنوان “من نفرت نمی ورزم” را بر پیشانی رمان موفق خود نهاده است.

در ماه اکتبر امسال، در جریان برگزاری نهمین فستیوال تئاتر جوانان در شهر نورنبرگ آلمان، جایزه هیئت ژوری دانش آموزی به نمایشنامه من نفرت نمی ورزم تعلق گرفت.

این نمایشنامه تنها یک پرسوناژ دارد که محمدعلی بهبودی بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون آلمان آن را بازی می کند. او در نمایشنامه ای مینیمالیستی، با حداقل صحنه و افکت، موفق شده است دست تماشاگران را بگیرد و آن ها را به سرزمین فلسطین ببرد تا دریابند زیر پوست این سرزمین زخمی چه می گذرد و صلح میان اسرائیل و فلسطین تا چه پایه حیاتی است.

چند هفته پس از اعطای جایزه هیئت ژوری دانش آموزی فستیوال تئاتر جوانان نورنبرگ، روز یکشنبه ۵ نوامبر امسال هم در روز گشایش بیستمین فستیوال تئاتر شهر هایدلبرگ آلمان جایزه تماشاگران این فستیوال به نمایشنامه من نفرت نمی ورزم تعلق گرفت. در این جشنواره هر سال سه جایزه از سوی هیئت داوران، یک جایزه از سوی تماشاگران و یک جایزه از سوی دانشجویان به بهترین نمایشنامه هائی که بر صحنه می آیند تعلق می گیرد.

محمد علی بهبودی هم اکنون در شهر اشتوتگارت آلمان سرگرم تمرین روی نمایشنامه کمدی “عمه چارلی” است که از ۲۴ نوامبر در همین شهر بر صحنه می آید. او همزمان در حال کارگردانی نمایشنامه “صندلی ها” ی اوژن یونسکو است که قرار است در همین ماه در جریان برگزاری بیست و چهارمین فستیوال تئاتر ایرانی کلن در سالن نمایش هوریتسون کلن بر صحنه بیاید. نقش های این نمایش را ژاله شعاری، شاپور سلیمی و بهمن فیلسوف به عهده دارند.

بهبودی یکی از فعال ترین بازیگران ایرانی تئاتر، سینما و تلویزیون آلمان است. او تاکنون در ده ها فیلم و سریال تلویزیونی و نمایشنامه پرتماشاگر تئاتر آلمان ایفای نقش کرده و تمام وقت خود را به صورت حرفه ای در خدمت هنر نمایش قرار داده است. بهبودی در عین حال چندین نمایشنامه را نیز کارگردانی کرده است.