به بهانه نمایشگاه آثار هنری توکا نیستانی

در طی ۳۰ سال گذشته تورنتو در برهه‌های مختلف شاهد حضور گروه‌های متفاوتی از ایرانیان مهاجر بوده است. نسل اول مهاجران در برگیرنده گروه های اجتماعی طبقه متوسط و تحصیلکرده ایرانی بود که در زمان سلطنت پهلوی در بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی مشغول به کار بوده اند و به خاطر انقلاب ایران و برهم پاشی سیستم سیاسی رژیم پهلوی به مهاجرت ناخواسته تن داده اند.

از ۲۵ سال پیش و به مدت ۱۰ سال، مهاجرت و پناهندگی بیشتر از همه به گروه های وسیع فعالان سیاسی بعد از انقلاب اختصاص یافته بود که موج دوم مهاجران و پناهندگان تورنتو را به خود اختصاص داده اند. بخش قابل توجهی از موج دوم مهاجران کانادا از فعالان فرهنگی و هنری کشور بودند که به دلیل داشتن گرایشات سیاسی مغایر با جمهوری اسلامی مجبور به تبعید ناخواسته شدند.

تعداد زیادی از روزنامه نگاران، نویسندگان، نقاشان، موسیقی دانان، محققان و هنرمندان تئاتر و سینما با سکونت اختیار کردن در تورنتو به همراه خود جو فرهنگی وسیع و جدیدی را در تورنتو دامن زدند.  مدیریت و تولیدکنندگان تولیدات فرهنگی اجتماعی در مجله سایبان، افرا، هفته نامه شهروند و ایران استار در کنار اولین انجمن‌‌های ایرانی، کانون‌های فرهنگی هنری نظیر گروه موفق تئاتری«صحنه مدرن» به کارگردانی سهیل پارسا و کارگاه ادبی «واژه» از دل این مجموعه از مهاجران بیرون آمده است.

ناگفته نماند که موج دوم مهاجران که کشور را سراسیمه ترک کرده بودند به لحاظ موقعیت اقتصادی به نسبت نسل اول مهاجر، از قشرهای کم درآمدتر و جوانتر ایرانی تشکیل شده بود.

از نزدیک به ۱۰ سال پیش، تورنتو شاهد جمعیت بزرگی از متخصصان و فارغ‌التحصیل‌های موفق ایرانی بود که در کنار هنرمندان مطرح بعد از انقلاب، موج سوم ولی پیوسته ای از مهاجران به تورنتو را تشکیل داده‌اند که تاکنون ادامه داشته است. در کنار آنها، بخش بزرگی از طبقه متوسط  ایجاد شده در ایران اسلامی نیز وجود دارد که از رونق اقتصادی بعد از جنگ نصیبی برده اند ولی عدم امنیت اجتماعی و اقتصادی ایران، آنها را نیز  مجبور به مهاجرت و اقامت در تورنتو کرده است.

در بین موج سوم مهاجران، نسل متخصصان جوانی که اغلب‌شان جذب بازار کار در موسسات تولیدی و خدماتی کانادایی نیز شده بودند که با روی آوری به فعالیت های ملی، به کارگزاران فرهنگی و هنری موفق نظیر «انجمن ایرانیان دانشگاه تورنتو» تبدیل گشته اند که مدیریت و برپایی دو دوره از فستیوال بزرگ فرهنگی هنری ایرانیان تورنتو را با توانمندی بی نظیر بر عهده گرفته‌اند.

همه‌ی این مقدمه طولانی و بسیار کلی را بهانه قرار داده ام تا اعلام مجددی کرده باشم از حضور یکی از خلاق‌ترین هنرمندان ملی ایران توکا نیستانی، معمار، طراح، کاریکاتوریست و وبلاگ نویس معروف که مدتی است سکونت در شهر تورنتو را برای ادامه زندگی و فعالیت‌های هنری خویش برگزیده است.

نمایشگاه کاریکاتورهای توکا نیستانی به مدت دو هفته در مرکز شهر بر روی دیوار گالری خوش ذوق «کوئین» به مدیریت خانم ماهرخ آهنخواه خواهد بود. مقدم جدیدترین هنرمند ملی کشور را در جمع هر لحظه کاملتر شونده جامعه ایرانی گرامی بداریم و از آثارش دیدن کنیم.

 

زمان:

۲۳ سپتامبر تا ۵ اکتبر ۲۰۱۰

مکان:

Queen Gallery
۳۸۲ Queen St E
Toronto, M5A,
Canada

تلفن تماس:۶۰۴۵-۳۶۱-۴۱۶

ساعات بازدید:

سه شنبه و چهارشنبه: از ۱۱:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ عصر
پنج شنبه: از ۱:۳۰ ظهر تا ۸:۳۰ شب
جمعه: از ۱۱:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ عصر