شهروند- عارضه ی Spina Bifida یک عارضه مادرزادی است که سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ نوزاد در کانادا به آن دچار می شوند. این عارضه مادرزادی ستون فقرات باعث می شود که بخشی از نخاع بر اثر یک شکاف در ستون فقرات در عقب بیرون باشد و دراغلب موارد باعث ایجاد فلج در ناحیه کمر و پا و در برخی از مواقع باعث اختلال روانی و عوارض مغزی می شود.

این عارضه در دوران جنینی و در هفته ی ۲۰ ام همزمان با تعیین جنسیت جنین قابل تشخیص است، اما نکته مهم اینجاست که هم اکنون در کانادا این امکان وجود دارد که عمل جراحی بر روی جنین در شکم مادر انجام گیرد و قبل از به دنیا آمدن نوزاد این عارضه تا میزان بسیار زیادی برطرف گردد و جالب است بدانیم که این جراحی برای اولین بار بر روی یک جنین انجام شد و هم اکنون او صحیح و سالم در آغوش پدر و مادرش است.

ایکو کریسوستومو (Eiko Crisostomo ) نام دختری است که این عمل جراحی توسط متخصصان بیمارستان های Mount Sinai و Sick Children در هفته ۲۵ ام جنینی و در شکم مادرش بر روی او انجام شد. او اکنون سه ماهه است و تمام حرکاتش مانند نوزادان طبیعی است.

پدر و مادر ایکو از اینکه این جراحی در کانادا انجام می شود بسیار خوشحالند و می گویند این امکان باعث خواهد شد تا بسیاری از خانواده ها به راحتی و بدون عواقب بعدی از این عارضه مادرزادی جلوگیری کنند.