شهروند: جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در نشست مطبوعاتی خود امروز جمعه ۲۳ ژانویه ۲۰۲۰ که با کمی تأخیر شروع شد و گمانه زنی می شود که منتظر نتیجه ملاقات وزرای خارجه کانادا و جمهوری اسلامی ایران در فرانسه بود، همچنان بر خواسته ی یک تحقیق جامع درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی تأکید کرد و گفت به فشار بر ایران ادامه می‌دهیم. ما می خواهیم اطمینان یابیم که روند شناسایی قربانیان با عزت، شفافیت و مطابق با استانداردهای بین المللی و اطمینان از برآوردن خواسته های خانواده ها انجام می شود.

دسترسی به یک تحقیق بین المللی کامل، مستقل و شفاف که توسط کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی اداره می شود، از دیگر محورهای صحبت او در این نشست خبری بود.

نخست وزیر کانادا گفت، ما با خانواده قربانیان ملاقات و نیازهایشان را بررسی کردیم. برای ایرانی‌ها هزینه‌ها بالاست و برای کمک به آنها ۲۵ هزار دلار برای انجام کارهای لازم و تشییع جنازه پرداخت می‌کنیم. ایران باید به آن‌ها غرامت بدهد. البته هنوز به این مسئله نپرداخته‌ایم که ایران چقدر باید به خانواده‌ها غرامت بپردازد.

او همچنین گفت هرکسی به وکیل برای مشاوره حقوقی احتیاج داشته باشد، رایگان آن را انجام می‌دهیم. با سازمان های بیمه هم برای حمایت از خانواده ی قربانیان هماهنگ کرده‌ایم. می خواهیم ایرانیان هم تعهدی مبنی بر ادامه مسئولیت کامل در برابر این فاجعه و همکاری با مذاکرات جبران خسارت بدهند.

نخست وزیر کانادا گفت براساس قوانین بین المللی، ایران مسئولیت تحقیقات هواپیمایی را به عهده دارد زیرا این سانحه در مرزهای آن رخ داده است، اما مواردی برای انتقال این مسئولیت به کشور دیگری که متحمل خسارات شده است وجود دارد.

آقای ترودو اعلام کرد که جعبه های سیاه به میزان قابل توجهی آسیب دیده اند و فقط چند آزمایشگاه در جهان وجود دارد  که می تواند  اطلاعات ضبط شده را پردازش کند که یکی از آنها  در فرانسه است، و ما تلاش می کنیم این جعبه ها به فرانسه تحویل داده شود.

او در پاسخ به امکان تحریم سپاه پاسداران گفت: در حال حاضر تمرکز ما روی کمک به خانواده قربانیان است و درباره این مسائل بعدا فکر می‌کنیم.

او گفت حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، نیروهای ما را در آنجا به خطر انداخت.  ما خواستار یک تحقیق جامع درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی هستیم و به فشار بر ایران ادامه می‌دهیم، و در چند روز آینده درمورد اقدامات دیگرمان خبررسانی می‌کنیم.