لویدز هم به جرگه بقیه موسسات معظم جهانی پیوست و تولید انرژی با سوخت زغال سنگ را که باعث آلودگی محیط زیست می شود، تحریم کرد. این موضوع قطعا تبعات بسیار مهمی خواهد داشت چرا که قبلا موسسات بیمه ای دیگری هم چنین موردی را اعلام کرده بودند که عبارتند از : شرکت معظم بیمه زوریخ ـ شرکت آکسا ـ شرکت آلیانس و شرکت بیمه اتکایی سوئیس ری. حال چرا این موضع می تواند به تعطیلی این گونه موسسات منجر شود مطلبی است که در مقاله این هفته مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

شرکت های بزرگ بیمه دارای موسسات سرمایه گذاری هستند که آنها با بررسی سوددهی تصمیم می گیرند تا در کدام بازار مالی یا پولی نسبت به سرمایه گذاری اقدام نمایند. قطعا مطلع هستید که این موسسات با انباشت حق بیمه ها طی سالیان متمادی دارای ذخایر مالی بزرگی هستند که با ورود یا خروجشان از یک صنعت یا بازار پولی تاثیرات فراوانی را رقم می زنند.

رقمی که ۱۵ موسسه بزرگ بیمه ای در صنعت تولید انرژی با استفاده از زغال سنگ تا به حال سرمایه گذاری کردند چیزی حدود ۴ تریلیارد دلار آمریکا یا ۵.۱ تریلیارد دلار کانادا است که تصدیق می فرمایید انتقال آن به صنعت جایگزین می تواند خدمت بسیار بزرگی به جامعه بشریت و حفظ محیط زیست باشد. از ۲ سال پیش به این طرف کاهش در سرمایه گذاری چیزی حدود ۲۰ بیلیون دلار آمریکا بوده است و این روند همواره ادامه دارد.

در مقابل، صنعت یاد شده از تاریخی نه چندان دور نه پوشش بیمه ای خواهد داشت و نه موسسه مالی حاضر است تا در این رشته سرمایه گذاری نماید.

آقای پیتر بوشارد سخنگوی جامعه تولید کنندگان زغال سنگ در پاسخ به سئوال خبرنگاران عنوان کرد که برای این صنعت دو راه موجود است، یا راه هایی را پیدا کند که بدون پوشش بیمه ای برای معادن ـ تکنولوژی ـ حمل و نقل و مسئولیت متقابل اقدام کند، یا این که در یک دوره کوتاه مدت به فکر تعطیلی و انتقال مابقی سرمایه به صنعت دیگری شود.

جامعه حمایت کنندگان از حفظ محیط زیست و حامیان طبیعت سبز از تصمیمات اخیر صنعت بیمه بسیار استقبال کردند و آن را بسیار عاقلانه خواندند و در پاسخ به این عمل تبلیغات بسیار بزرگی را در حمایت از شرکت های معظم بیمه ای ترتیب دادند.

یکی از مواردی که طی ۱۰ سال گذشته بسیار مد نظر موسسات بزرگ می باشد آن است که چطور می توانند به نحوی اعتماد مردم و جامعه خریدار را به خود جذب نمایند و این مورد را با عملیات “انساندوستانه” نشان می دهند.

اگر به سایت های اینگونه شرکت های معظم مراجعه شود و کلمه “انسان دوستانه” (Philanthropic) را جستجو کنید قطعا موارد گوناگونی را شاهد خواهید بود.