شهروند- جین کارتر، در سال ۱۹۳۵ هنگامی که ۱۰ سال داشت در یک سفر از طرف مدرسه به فورت یورک روی زمین جسم سفید رنگ کوچکی دید. او که همیشه به جمع آوری اجسام عجیب و غریب علاقه داشت آن شیء سفید رنگ را نیز در صندوقی چوبی قرار داد و ۸۰ سال از آن مراقبت کرد. جین می گوید که گاهی با نگاه کردن به این فکر افتاده بود که شاید این جسم سفید رنگ یک “سر پیکان” ساخته دست بومیان کانادا باشد اما تا کنون به این فکر نکرده بود که آن را به مسئولان شهرداری تحویل دهد. سرانجام خانم کارتر عزم خود را جزم کرد و این جسم سفید رنگ را تقدیم مورخان و مقامات شهرداری کرد. بعد از بررسی های زیاد کاشف به عمل آمد که این جسم سفیدرنگ یک “سر پیکان” ساخته ی دست بومیان کانادا ساکن این منطقه است و قدمتی ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ساله دارد.

این “سر پیکان” از کوارتزیت ساخته شده است و نشان دهنده تاریخ زندگی بومیان کانادا در این بخش از کاناداست، اما به دلیل عدم وجود مدارک کاغذی نمیتوان با دقت گفت به کدام قبیله تعلق دارد و یا توسط چه قبیله ای ساخته شده است. خانم کارتر خود یکی از قدیمی ترین کارمندان داوطلب موزه ROM در انتاریو است و تاکنون سفرهای اکتشافی زیادی برای علاقمندان به کشورهای مختلف برگزار کرده است.

 

این سر پیکان هم اکنون در بین ۱ میلیون اجسام تاریخی در انتاریو قرار دارد و شاید یکی از قدیمی ترین آنها باشد و اولین جسمی است که توسط شهروندی معمولی کشف شده است. قرار است که این تابستان در منطقه فورت یورک این “سر پیکان” به نمایش عموم گذاشته شود.