گزارش تورنتو استار برملا کرد

آرش عزیزی

“ما یکی از بهترین خانه‌های شهر هستیم و همه هم همین را می‌دانند.”

این صحبت‌های الین لیندو، صاحب و مدیر “این تاچ” یکی از خانه‌های بازنشستگی سالمندان در تورنتو است.

اما “همه”ای که او از او صحبت می‌کند شامل بسیاری از سالمندانی که در آن‌جا زندگی می‌کنند نمی‌شود.

دیل برازائو و مویلا ولش، خبرنگاران تورنتو استار، بدون فاش کردن هویت خود وارد این موسسه شده‌اند و گزارشی مفصل از وضعیت فجیع ساکنان آن منتشر کرده‌اند که مو بر تن بسیاری سیخ کرده است و به سرعت به واکنش دولت و پارلمان انجامیده است.

در قسمتی از گزارش تورنتو استار می‌خوانیم:

“مرد ۸۲ ساله‌ای که پوشک به پا دارد و از بیماری روانی پیشرفته رنج می‌برد از صندلی‌اش روی زمین افتاد. هیچ یک از کارمندان به کمک او نیامدند. گزارشگر مخفی تورنتو استار به سام کمک کرد سر پا بایستد و منتظر شد. پنج دقیقه. ده دقیقه. پانزده دقیقه. بعد از بیست دقیقه کارگری خسته از کار زیاد آمد و گفت:”جای سام اینجا نیست”.

این شب اول ما در خانه سالمندان “این تاچ” در غرب تورنتو و تقاطع لارنس و وستون بود. در طول هفته آینده، استار شاهد بی‌توجهی اساسی در جایی بود که بیش از نیمی از ۱۸ ساکن آن باید کمک پزشکی با کیفیت بالاتر و تحت کنترل دریافت کنند.

افرادی که ساعت‌ها در میان ادرار خود و پوشک‌های کثیف رها شدند. دستشویی‌های بدون کاغذ توالت که در نتیجه آن ساکنان، که بعضا از بیماری روانی رنج می‌بردند، خود را با دست یا حوله ی عمومی تمیز می‌کردند. بی هیچ برنامه تفریحی. غذای بد. کارمندان تعلیم ندیده با حقوق پایین و تنها یک کارمند برای شیفت شب‌”.

این تصویر هولناکی است که گزارش استار از وضعیت این خانه بازنشستگی ترسیم کرده است. این گزارش، و صحبت‌های مدافعان حقوق بازنشسته‌ها، تاکید می‌کند که قضیه فقط مربوط به این یک مورد نیست و این وضعیت بسیاری از موسسه‌های مشابه است.

گزارش استار حقایق بسیاری را در این مورد بر ملا کرده است.

مثلا این‌که غذایی که ارائه می‌شده هیچ ربطی به منویی که روی دیوار قرار داشته نداشته. در منو غذاها همه سالم و پر از میوه و سبزیجات بود، اما غذایی که واقعا سرو شده غذای ارزان و بی‌پروتئین بوده است.

البته درست نیست که بگوییم این وضعیت تمام خانه‌های بازنشستگی است.

این سرنوشت کسانی است که مجبور می‌شوند به خانه‌های ارزانی مثل “این تاچ” مراجعه کنند. تختی در اتاقی دو نفره در “این تاچ” حدوا ماهی ۱۲۰۰ دلار است در حالی که خانه‌های گران‌تر تا ماهی ۶۰۰۰ دلار پول می‌گیرند. یعنی مسئله به شدت طبقاتی است، واقعیتی که در رسانه‌ها کمتر به آن اشاره می‌شود.  نکته دیگری که گزارش استار به آن اشاره کرده تضییع وسیع حقوق کارگران مشغول در این موسسه بوده است. گزارش استار نشان می‌دهد که بعضی کارگران تنها ساعتی ۵ دلار می‌گیرند و در شیفت‌های بسیار طولانی کار می‌کنند. اداره روابط کارگری انتاریو می‌گوید در ماه جولای دریافته که دنیس الیس، مددکار سابق، برای ۱۲ ساعت کار، ۸۵ دلار گرفته است (یعنی ساعتی ۷۲/۷ دلار که بسیار پایین‌تر از حداقل حقوق آن زمان، ۷۵/۸ تا ۵/۹دلار، بوده است).

 

پاسخ دولت لیبرال، واکنش منتقدان و اپوزیسیون

سوفیا آگلونیتیس، وزیر یونانی‌تبار دولت لیبرال برای امور سالمندان، بلافاصله به چاپ این گزارش در استار واکنش نشان داد. آگلونیتیس دوشنبه این هفته به مجلس گفت از خواندن گزارش “عمیقا ناراحت و بهت‌زده” شده است ،اما وعده داده که قانون جدیدی که دولتش تصویب کرده و از سال آینده اجرا می‌شود اوضاع را بهتر می‌کند.

آگلونیتیس، که از ماه اگوست سمت جدید را در اختیار گرفته، در مصاحبه با استار گفته:”راستش را بخواهید از این واقعیت که خانه‌های سالمندان در استان انتاریو تحت کنترل دولت نیستند غافلگیر شدم. ما باید دست به عمل بزنیم و من به کلی متعهد هستم و دست به عمل می‌زنم”. منظور او از عمل البته همان “قانون خانه‌های بازنشستگی” است که قرار است نهادی را برای کنترل این صنعت به دولت اضافه کند.

آگلونیتیس گفته:”ما دست به اعمال قانونی و تحقیق و بررسی می‌زنیم. افسر ریسک خواهیم داشت، خط شکایات خواهیم داشت، حفاظت‌های بسیار از مصرف‌کنندگان خواهیم داشت”.

اما منتقدان می‌گویند قانون دولت لیبرال‌ها لزوما کمک زیادی به مشکلات سالمندان نمی‌کند.

همان گزارش اولیه استار در این مورد نوشته بود این قانون شاید “به سالمندانی که وضعیت مناسبی دارد کمک کند برای آرایش موی خود و سایر خدمات قیمتی عادلانه دریافت کنند، اما به کسانی مثل سام (که در گزارش بالا ذکرش آمد) کمک چندانی نمی‌کند”.

فرانس جلیناس، نماینده نیودموکرات نیکل بلت، گفت قانون لیبرال‌ها “اشکالات بسیار” دارد چرا که نهاد جدیدی که ایجاد شده در واقع انتظار دارد خود شرکت‌ها خودشان را اصلاح کنند. او گفت  گزارش استار شاید بعضی‌ها را غافلگیر کرده باشد، اما خود او و “گروه‌های متعددی که خواهان کنترل نظام خانه‌های بازنشستگی توسط دولت هستند و از زمان تصویب قانون خانه‌های بازنشستگی توجه‌ها را به آن جلب کرده‌اند” غافلگیر نشدند.

جلیناس، که در وقت پرسش مجلس به مقابله با آگلونیتیس پرداخت، اضافه کرد:”حتی وقتی لایحه به کلی اعمال شود هیچ چیز را عوض نمی‌کند ،چرا که صنعتی خواهیم داشت که قرار است خودش را کنترل کند و هیچ شفافیت، حفاظ و کنترلی بر آن موجود نیست”.

کریستین الیوت، نماینده محافظه‌کار گفت گزارش تورنتو استار نشان داده وعده‌ی دالتون مک‌گینتی برای “برخورد با احترام و منزلت” با سالمندان توخالی است. او هم گفت قانون تصویب شده کار چندانی نمی‌کند و خواهان”بررسی جامع شرایط زندگی” در خانه‌های سالمندان شد.