به تازگی نامه ای را برای تمدید پلاک اتومبیل دریافت کردم که نظرم را به خود جلب کرد و آن اشاره به موارد جدیدی داشت که رانندگان یا به عبارتی دارندگان  گواهینامه رانندگی ملزم هستند تا از این تغییرات مطلع گردند، لذا اول جمله را همان طور شروع می کنم که آنجا بود یعنی با ” آیا می دانید”؟

۱ ـ هر راننده ای که ۲۱ سال یا زیر آن سن  دارد بدون توجه به اینکه گواهینامه اش “G” یا “G2” است بایستی در زمان رانندگی درجه الکل خونش صفر باشد و به هیچ عنوان ـ حتی اگر لب به مشروب زده باشد ـ اجازه رانندگی نخواهد داشت و در صورت عدم اطاعت از این قانون در مرحله اول و فوری گواهینامه اش ۲۴ ساعت توقیف و در صورت محکومیت در دادگاه این تعلیق گواهینامه تا یک ماه تمدید و ۵۰۰ دلار هم جریمه نقدی می شود.

۲ ـ برای بقیه اگر در زمان رانندگی درجه الکل خونشان بین ۰.۰۵ و ۰.۰۸ باشد گواهینامه ایشان بستگی به نظر قاضی بین ۳ الی ۳۰ روز تعلیق شده و ملزم می باشند در کلاس های آموزشی شرکت نمایند و در حالات شدیدتر دستگاهی را روی اتومبیلشان نصب می کنند و راننده ملزم است با دمیدن در آن دستگاه ثابت کند الکلی مصرف نکرده تا اتومبیل استارت زده شود.

۳- آمار راهنمایی و رانندگی در انتاریو نشان داده که ۵۰ درصد موارد تصادفات در حالت مستی بین سنین ۱۹ الی ۲۱ سال است و در ۷۰ درصد موارد تصادفات به فوت و نقص عضو شدید منجر شده است.

۴- اگر در زمان رانندگی تلفن همراه خود را در دست دارید و در حال تایپ کردن- جستجو کردن- حرف زدن یا هر عمل دیگری با آن هستید بدانید که مرتکب عمل خلافی شدید و قانون شکنی کرده اید. این مورد برای بار اول ۵۰۰ دلار جریمه نقدی و امتیاز منفی در گواهینامه را در پی دارد.

۵- از سال ۲۰۰۹ برای حفظ حقوق کودکان چنانچه یکی از سرنشینان اتومبیل شما زیر سن ۱۶ سال است، ملزم هستید که از کشیدن سیگار در اتومبیل خودداری نمایید و در صورت عدم رعایت این موضوع تا ۲۵۰ دلار جریمه نقدی شده و این خلاف تا ۳ سال در پرونده شما باقی خواهد ماند. آمار نشان داده است کودکانی که در معرض دود سیگار هستند متاسفانه  تحقق ریسک سرطان و آسم برایشان چندین برابر است.

۶- از سال ۲۰۰۹ برای گروهی که مستمرا از طریق مرزهای آبی و زمینی وارد کشور آمریکا می شوند تسهیلات بسیار مناسبی را در نظر گرفتند و آن “گواهینامه رانندگی هوشمند” است که به نحوی به پاسپورت شخص مربوطه مرتبط است به این معنی که برای سرعت در بررسی تشخیص هویت و سابقه فرد مربوطه مقامات مرزی آمریکا با اتکاء به همان گواهینامه قادرند تمامی سوابق شخص را کنترل نمایند. این “گواهینامه رانندگی هوشمند” از درجه امنیتی بسیار بالایی برخوردار است.

اگر طی ۳ سال گذشته فقط دو جریمه کوچک دارید هنوز شرکت های بیمه استاندارد حاضرند شما را بیمه کنند، ولی اگر این تعداد افزایش یابد یا درتصادفی مقصر باشید (طی ۶ سال گذشته) آن موقع بناچار بایستی به شرکت های بیمه ای منتقل شوید که حق بیمه های بالاتری را طلب می کنند.

Reference: Website Service Ontario, Feb. 2, 2018

www.ontario.ca/drivesober

www.ontario.ca/eyesontheroad

www.ontario.ca/smokefree

www.ServiceOntario.ca