بحث اتومبیل های بی راننده (خود راننده) و لزوم بازنگری در بیمه اتومبیل از سال قبل در صنعت بیمه کانادا مطرح بوده و طرح های آموزشی گوناگونی هم برایش تدوین کرده اند. در فوریه سال ۲۰۱۷  انجمن بروکرهای خبره انتاریو با مشارکت جامعه بیمه گران کانادا سعی داشتند تا نتیجه تحقیقات و مطالعات خود را طی “وبینار” (جلسات آموزش زنده از طریق آنلاین) به عموم مردم منتقل نمایند و در مقابل درصدد بودند تا از نظرات مردم مطلع شوند تا بتوانند در جهت تصحیح و تکمیل مفاد بیمه اقدامات شایسته انجام دهند. این موارد طی ۱۲ ماه گذشته انجام و نتایج ارزشمندی حاصل شد. اجازه می خواهد خلاصه ای از موارد را به اطلاع شما خوانندگان محترم برساند:

قطعا مطلع هستید که یکی از مهمترین مواردی که در تعیین حق بیمه موثر است سوابق رانندگی، سن و سال راننده، جنسیت راننده (مرد یا زن) سوابق خسارتی و جرایم رانندگی است به همه این موارد “مخاطرات فیزیکی و روانی ریسک” می گویند. حال تصور کنید که اصلا راننده ای در این معادله وجود خارجی نداشته باشد و بجایش یک سخت افزار بسیار دقیق و منظم جایگزین شده که به هیچ عنوان خلاف رانندگی انجام نمی دهد و در نتیجه تصادفی هم صورت نمی پذیرد. این سخت افزار که مجهز به نرم افزار بسیار دقیقی است اصلا جنسیت ندارد و سن و سالش هم در معادلات بیمه تاثیرگذار نیست پس کارشناسان بیمه روی چه عاملی بایستی محاسبات انجام دهند تا بتوانند حق بیمه منصفانه و معقول را رقم بزنند؟ شاید تنها عاملی که بتوان رویش مانور داد حجم موتور اتومبیل باشد که مختصر تغییری را در حق بیمه اتومبیل های متنوع ایجاد می کند. حتی کارشناسان به این نتیجه رسیدند که “کد پستی” هم دیگر تاثیرگذار نیست چرا که دیگر مناطق پر خطر یا تجمع ریسک نمی تواند برای بیمه تفکیک پذیر باشد. اگر رانندگان (اتومبیلهای خودراننده) در همه مناطق یک نوع عملکرد داشته باشند که قطعا دارند پس کد پستی هم از این گردونه خارج می شود.

از نظر بیمه گذاران (خریداران بیمه) چه دنیای زیبایی می شود. دیگر برای خرید بیمه لازم نیست که ساعتها با نماینده و یا بروکر بیمه وقت بگذارند و اطلاعاتشان را منتقل کنند و صبر کنند تا گزارشات قانونی به سیستم منتقل گردد و تازه آن موقع است که از میزان حق بیمه مطلع شوند. فقط کافی است از جایی که اتومبیل (خودراننده) را خریداری می کنند با تلفن هوشمند خود عکسی را از شماره شاسی اتومبیل گرفته و سپس به مرکز صدور بیمه در شرکت مربوطه منتقل کنند و بلافاصله هم بیمه نامه جدید را در سیستم گوشی همراه خود داشته باشند و آنلاین حق بیمه را از حسابشان پرداخت کنند.

آقای پول کووکس نویسنده کتاب ” اتومبیل های خودراننده مشکل معظم صنعت بیمه” از دست اندرکاران صنعت بیمه انتاریو بسیار تشکر کرد که حاضر شدند اولین ایالتی باشند که روی این سیستم فعالیت کنند. این نوع اتومبیلها قرار است از سال ۲۰۱۹ بسیار فراگیر شوند و تا سال ۲۰۲۰ به تولید انبوه برسند تا عموم مردم بتوانند از داشتن آنان بهره مند شوند.

البته ذکر نکته دیگری بسیار حایز اهمیت است و آن توصیه اخیر دانشمند ارزشمند آقای استفن هاوکینگ است که معتقد است با هوش مصنوعی بایستی کمی مدارا کرد چرا که در آینده نه چندان دوری امکان انقلاب ایشان علیه جامعه بشری وجود دارد.

شما نظرتان چیست با به کارگیری هوش مصنوعی موافقید یا اینکه احتیاط را شرط عقل می دانید؟

موفق و موید و سر بلند باشید.