شهروند- کمپانی بلک بری، که در گذشته گوشی های موبایل هوشمند با همین نام تولید می کرد، از کمپانی فیسبوک به دلیل نقض حق ثبت اختراع شکایت می کند و می گوید که این کمپانی غول پیکر و بسیار محبوب از تکنولوژی ارسال پیام که توسط این شرکت برای اولین بار اختراع و ثبت شده است، استفاده می کند.

اپلیکیشن های فیسبوک، اینستاگرام و واتس آپ از قابلیت های پیام دهی استفاده می کنند که متعلق به بلک بری است و این قابلیت ها باعث شد که بلک بری به موفقیت های زیادی در زمینه تجاری دست پیدا کند. فیسبوک در ابتدا جوابی به این اتهامات نداد، اما در نهایت اعلام کرد که نمونه برداری در دنیای تکنولوژی امر چندان عجیبی نیست و شاید گاهی اوقات لازم هم باشد. اگرچه بلک بری در قدیم در این تکنولوژی اولین قدم را برداشته است و در زمینه ارسال پیغام میتوان به او لقب پیشرو را داد، اما هم اکنون در زمینه ی دیگری که نرم افزارهای امنیتی است مشغول به فعالیت است و دیگر کمپانی های پیشرو در زمینه ی این نوع تکنولوژی با کپی برداری از او پیشی گرفته اند و بخش عمده ای را نیز خودشان خلق کرده اند و قابلیت های فراوان دیگری به ایده ی اولیه اضافه کرده اند.

 بلک بری از کمپانی فیسبوک خواسته است تا هرچه سریعتر از استفاده از این تکنولوژی در اپلیکیشن های خود دست بردارد و تصمیم دارد که به صورت قانونی این شکایت را پیگیری کند. البته شاید برای فیسبوک که در زمینه کپی برداری از ایده افراد سابقه دار است این تهدیدات چندان جدی نباشد.