هفدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «تیبران» که جهت کشف و حمایت فیلمسازان مستقل دنیاست در تاریخ۲۰ تا ۲۷ آوریل در شهر «تیبران» در شمال کالیفرنیا برگزار خواهد شد. امسال۳۳ کشور منجمله ایران در این جشنواره حضور دارند که شامل فیلم های داستانی، مستند، کوتاه، انیمیشن و…است. از ایران شش فیلم به نمایش درخواهد آمد که توسط چند فیلمساز جوان و با استعداد ایرانی ساخته شده است.

فیلم نخست “آذر” است با شرکت “نیکی کریمی” و به کارگردانی “محمد حمزه ای” که نخستین فیلم این فیلمساز است. آذر، داستان زنی است مدرن و فمینیست که بر خلاف روند رایج خواست جامعه، در مسابقات موتور سیکلت سواری شرکت می کند و ابایی ندارد که خیلی ها بر او خرده بگیرند.

“آزادی مشروط” با شرکت “شقایق فراهانی” و “امیر جعفری” و کارگردانی “حسین شهابی”، داستان مردی است که تحت شرایطی از زندان آزاد می شود و باید برای باز نگشتن به زندان فردی مفید برای جامعه باقی بماند اما بی عدالتی محیط چیز دیگری را برای او رقم می زند.

“مانیکور” فیلم کوتاهی است با شرکت “نیما حسن دخت” و “حمیده براتی” به کارگردانی “آرمان فیاض”  داستان زنیست که به خاطر خودکشی، اهالی روستا حاضر نمی شوند او را به خاطر گناهی که مرتکب شده در گورستان روستا دفن کنند. این اقدام باعث برخوردهای شدیدی میان اهالی ـ نه به خاطر عمل خودکشی ـ بلکه به خاطر ناخن های مانیکور شده زن رخ می دهد، که انتقادی است از کوته فکری اهالی در جامعه ای که می خواهد به کاروان تمدن بپیوندد.

“تولسا” با شرکت “حسین دار الحکما” و “محمد حسین مختاری” و کارگردانی “پرویز شجاعی” قبل از آن که فیلمی درباره کودکان باشد، فیلمی است درباره تبعیض نژادی میان سفیدها و سیاهان کشور آمریکا. حادثه ای در منطقه تولسای این کشور رخ می دهد که ریشه تبعیض نژادی دارد. فضا و ساخت فیلم چنانچه نام کشور سازنده (ایران) را روی خود نداشته باشد، آن را صرفن ساخته یک فیلمساز آمریکایی منظور می کند که ضمنن نخستین فیلمی است که درباره تبعیض نژادی یک کشور دیگر در ایران ساخته شده و رویهمرفته از هر نظر قابل تعمق و دیدنی است.

“محدودیت” ساخته ی “جواد دارایی” داستان کودک علیلی است که در به در به دنبال کس و یا کسانی است که آنها را به منظور خاصی به خانه اش ببرد. تماشاچی بی آنکه بداند دلیل او از کشاندن آدم ها به خانه او چیست، تا انتها به این راز پی نمی برد و همین فیلم کوتاه و دیدنی این فیلمساز جوان را دیدنی می کند.

“زونا” با شرکت “پیمان احمد نیا” و کارگردانی “طوفان قدرتی” داستان مردی است که زنی مجرد او را به دادگاه می کشاند به این بهانه که از مرد حامله است. اما نتیجه آزمایش پرده از یک راز قدیمی و خانوادگی مرد برمی دارد که فیلم را با سوژه شوکه آورش دیدنی و تماشایی می کند.

در مجموع، این شش فیلم نمایشگر سینمای برتر ایران است با فیلمسازانی تازه نفس و پر استعداد.

علاوه بر این فیلم ها، همانطور که در ابتدا آمد، ۳۲ کشور دیگر هم در برنامه امسال شرکت دارند که دو فیلم مهم و سیاسی“پرزیدنت جدید ما” ساخته ی “ماکسیم پوز دروکین” درباره دانالد ترامپ و دخالت روسیه در انتخابات اخیر این کشور است.

و فیلم دیگر “درون ماشین اطلاعاتی روسیه” روسیه ساخته ی “پال موریرا” از فرانسه مستندی است که درباره برنامه های پنهانی روسیه در مورد دخالت در انتخابات و امور اداری کشورهای دیگر است. فیلم بسیار مهم و قابل توجهی که توسط یکی از مستندسازان برجسته فرانسه ساخته شده است.

از دیگر فیلم های این جشنواره می توان از “آناکارینا” ساخته ی “کرن شاخنازاروف” از روسیه، “جنگ یک تیرانداز” ساخته ی “اولگا شکتر” از آمریکا، “ماتاهاری” ساخته “سوزان ولف” از آمریکا،”پهلوانی” ساخته ی “ژائو کانزیانی” از هند، “بیتل ها، هیپی ها، هلزانجل ها” ساخته ی “بن لوئیس” از انگلیس درباره ی این گروه معروف و ده ها فیلم دیدنی دیگر یاد کرد.

تمرکز برنامه امسال بر روی کارگردانان زن است. ۲۲ کارگردان زن در جشنواره امسال با فیلم هایشان شرکت دارند. امسال همچنین بزرگداشت “پی یر پائولو پازولینی” فیلمساز برجسته ایتالیایی و سازنده ی فیلم های معروفی همچون: مدآ، آکاتونه، ماما روما، و فیلمی به نام هزار و یکشب یا “شب های عربی” که در سال ۱۹۷۴ در چند کشور منجمله ایران ساخت که در مسجد جامع اصفهان فیلمبرداری کرد و هیچگاه به خاطر صحنه های عریانش به نمایش در نیامده است.

“الویس به خانه بازمی گردد” ساخته ی Fatmi Koci از آلبانی، داستان مردی است که به تقلید از الویس پرسلی خواننده فقید آمریکایی می خواهد با گریختن از جنگ بالکان، گروهی کودک را نیز نجات و به کمپ سازمان ملل تحویل دهد. فیلم در عین حال که کمی طنزآمیز است، اما به مشکل مهم جنگ و کودکان آواره می پردازد که حائز اهمیت است. کارگردان فیلم در جشنواره حضور خواهد داشت.

“هاپر به زبان خودش” ساخته ی “کاس وارنر” درباره “دنیس هاپر” بازیگر مشهور آمریکایی است که فیلم معروف “ایزی رایدر” را ساخت با کارنامه ای که او را تا حد مرشدی هم پیش برد. “وارنر” نوه مؤسس کمپانی برادران وارنر است و پیشتر فیلمی درباره تاریخچه این استودیو ساخته بود و برای پرسش و پاسخ در جشنواره حضور خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر از کلیه برنامه ها و فیلم های جشنواره به تارنمای آن مراجعه نمایید:

www.TiburanFilmfestival.com