شهروند- دولت لیبرال در تلاش است تا شرایط را برای ورود افرادی که به دلایل پزشکی از مهاجرت به کانادا منع می شوند ، آسان تر کند. بر اساس قوانین فعلی که حدود ۴۰ سال است اجرا می شود بسیاری افراد نمی توانند به دلیل مشکلات پزشکی و داشتن بیماری های خاص وارد خاک کانادا شوند.

به گفته ی وزیر امور مهاجرت کانادا، احمد حوسن (Ahmed Hussen) ، این روند غیر قابل پذیرش و تاریخ گذشته است و اصلا با قوانین بشردوستانه، ارزش های کانادا و سیاست های دولت لیبرال سازگار نیست.

بر اساس قوانین تجدید نظر شده، متقاضیان مهاجرت که خودشان و یا یکی از فرزندان آنها از مشکلاتی نظیر خلل یادگیری، بینایی و شنوایی رنج می برند می توانند وارد کانادا شوند و این بیماری ها مانعی برای پرونده ی مهاجرت آنها نیست. این قوانین جدید سالانه به میزان ۲۰,۰۰۰ دلار هزینه ی مراقبت های پزشکی برای هریک از این افراد را بیشتر خواهد کرد .

به گفته احمد حوسن قوانین جدید باعت خواهد شد که تقریبا میزان ۱۰۰۰ نفر که قبلا به این دلایل نمی توانستند به خاک کانادا ورود کنند، به این کشور مهاجرت کنند.  هنوز مشکلات و موانع دیگری از این قبیل در سر راه افراد وجود دارد که دولت لیبرال وعده می دهد در آینده ای نه چندان دور برای آنها نیز چاره اندیشی کند.