صدای امریکا: مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، سه روز بعد از سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، در پایتخت آمریکا میزبان اوست. این نخستین سفر آقای بورل به آمریکا بعد از رسیدن به مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است.

وزیر خارجه آمریکا و جوزپ بورل ساعت ۹ صبح به وقت واشنگتن دیدار‌شان را آغاز کردند. آنها چند ثانیه مقابل خبرنگاران حضور یافتند و بعد برای مذاکرات رفتند. هنوز از جزئیات مذاکرات آنها خبری منتشر نشده است.

به نظر می‌رسد ایران یکی از موضوعات اصلی مذاکرات دو طرف باشد بخصوص که این هفته آقای بورل به تهران سفر کرده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر سفر خود به آمریکا، گفته بود که علاوه بر آقای پمپئو، با جرد کوشنر مشاور ارشد و داماد پرزیدنت ترامپ نیز دیدار خواهد داشت.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا درباره خروج از توافق هسته‌ای و همچنین طرح صلح خاورمیانه اختلاف نظر دارند. با این حال، در ماههای اخیر، بعد از اینکه جمهوری اسلامی ایران تعهدات هسته‌ ای خود به برجام را کاهش داد، کشورهای اروپایی عضو برجام نیز به موضع آمریکا نزدیک شدند. بریتانیا رسما خواستار یک توافق جدید با ایران برای دربرگیری مسائل هسته ‌ای، فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران و برنامه موشکی تهران شده است.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه و جمعه هفته جاری با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و نیز جرد کوشنر مشاور ترامپ در واشنگتن دیدار می‌کنند.

دولت پرزیدنت ترامپ از سال پیش از برجام خارج شد و اعلام کرد این توافق، به تغییر رفتار ایران منجر نشده و جمهوری اسلامی همچنان بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است.

آمریکا با بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای و فشار حداکثری خواستار توقف فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی بلند برد ایران شده است.