صدای امریکا: سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» آغاز به کار کرد اما همزمان با آن، «نمایشگاه کتاب تهران بدون سانسور» در شهرهای اروپا و آمریکای شمالی در حال برگزاری است.

امسال نمایشگاه کتاب در تهران تحت تاثیر گران شدن کاغذ و بالا رفتن هزینه چاپ بوده و مثل سال های گذشته، کتاب ها پس از گذشتن از تیغ ممیزی در غرفه های نمایشگاه جا گرفتند. در همین حال، کمی پیش از برپایی نمایشگاه، انجمن داستان نویسان تهران در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ممنوعیت توزیع چند اثر داستانی و غیرداستانی در نمایشگاه اعتراض کرد.

آنها در این نامه گفتند «چنین تصمیم‌هایی همواره یادآور خراش‌هایی است که هر کدام خاطره ‌ای مخدوش از اراده‌هایی را به ذهن متبادر می‌کند که میل مفرطی به راندن نویسندگان از بین مردم دارد.»

نمایشگاه بی سانسور

همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب در تهران، ناشران و نویسنده های ایرانی خارج از کشور نیز نمایشگاهی تحت عنوان «نمایشگاه کتاب تهران بدون سانسور» در شهرهای مختلف اروپا، آمریکا و کانادا برگزار می کنند.

سازمان‌دهندگان این نمایشگاه می گویند «ما نمایشگاه کتاب تهران‌مان را خارج از مرز ایران برگزار می کنیم، تا فرصتی برابر در اختیار کتاب ها و ناشرانی قرار دهیم که به دلیل سانسور جایی در نمایشگاه کتاب تهران ندارند و از این دریچه، خواننده فارسی زبان از خواندن کتاب فارسی بدون سانسور محروم نماند.»

آنها با این هدف و با شرکت ۷ ناشر این نمایشگاه را در لندن آغاز کردند و امسال چهارمین دوره خود را با حضور ۱۹ ناشر و در ۱۵ شهر دنیا برگزار می کنند.