شهروند- تورنتو، شهر آرام و امن و زیبای ما دیروز شاهد خشونت و سانحه ی بی سابقه بود که اگرچه دولت کانادا هنوز آن را حمله ای تروریستی نمی نامد، اما کم از حملات تروریستی مشابه در سال های اخیر در اروپا نداشت. دوشنبه ، ۲۳ آوریل ۲۰۱۸، حوالی ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر یک ماشین ون سفید رنگ در خیابان یانگ، یکی از بزرگترین و معروف ترین خیابان های دنیا، وارد پیاده رو شد و عابران پیاده ای را که برای لذت بردن از هوای زیبای بهاری در تورنتو به خیابان ها آمده بودند بی رحمانه زیر گرفت.

به گفته ی پلیس و شاهدان ماجرا این ماشین از تقاطع فینچ تا شپرد در خیابان یانگ، مسافتی حدود ۲ کیلومتر، در پیاده رو به عابرین برخورد کرد و بیشترین میزان جراحات در نزدیکی میدان مل لستمن، مقابل North York Civic Centre اتفاق افتاده است.

ماشین ون و راننده اش توسط پلیس تورنتو متوقف و دستگیر شده اند. نام فرد خاطی الک میناسیان است که ۲۵ سال دارد و ساکن ریچموند هیل است. در این حادثه ی بسیار دلخراش ۱۰ نفر کشته و ۱۵ نفر به شدت مصدوم شدند. تمامی کسانی که از این حادثه آسیب دیده بودند به سرعت به بیمارستان Sunnybrook  منتقل شدند. سرویس TTC در خط شماره ۱ بین تقاطع شپرد تا فینچ در خیابان یانگ به دلیل این حادثه متوقف شد.

یکی از شاهدان این حادثه که در محل حضور داشته است می گوید که چندین عابر را دیده که بر اثر ضربه ی تصادف خودرو به هوا پرتاب شدند و با زمین اصابت کردند. برخی که از پنجره های آپارتمان هایشان شاهد این ماجرای دلخراش بودند می گویند که چندین جنازه بر روی زمین بود و روی آنها پوشیده شده بود.

هنوز دلایل این حمله توسط این جوان ۲۵ ساله روشن نیست و پلیس در تلاش است تا هرچه سریعتر زوایای مختلف این ماجرا را بررسی کرده و اطلاعات کافی را در اختیار عموم قرار دهد.

صبح سه شنبه ۲۴ اپریل، جان توری از صحن شهرداری تورنتو پیامی فرستاد و ضمن گزارشی کوتاه از آنچه که روز گذشته اتفاق افتاد، از سوی خود و اعضای شورای شهر به خانواده های بازماندگان و آسیب دیدگان این حادثه تسلیت گفت و ابراز همدردی کرد. او تأکید کرد که تورنتو شهر امنی بوده و هست و خواهد بود. او از خانم کاتلین وین نخست وزیر، رالف گودل وزیر امنیت عمومی، جان فیلیون عضو شورای شهر حوزه ی ویلودیل، برای حمایت ها و حضورشان در صحنه و از مارک ساندرز رئیس پلیس تورنتو و کارکنان و پزشکان بیمارستان سانی بروک برای عکس العمل سریع در رسیدگی به مجروحان تشکر کرد.

جاستین ترودو نیز در پیامی این حادثه را تسلیت گفت و اعلام کرد که در این اتفاق در کنار مردم و خانواده های قربانیان ایستاده است. کاتلین وین نخست وزیر انتاریو نیز با مردم ابراز همدردی کرد و این اتفاق ناخوشایند را تسلیت گفت.

فرماندار کل کانادا نیز از جمله افرادی بود که با تورنتویی ها ابراز همدردی کرده است.

 

جلسه ی تفهیم اتهام الک میناسیان،  امروز (سه شنبه) ساعت ۱۰ صبح در دادگاه فینچ برگزار شد. الک میناسیان در این جلسه هیچ احساسی از خود نشان نداد و فقط خود را معرفی کرد. قاضی او را به ده مورد قتل درجه اول و ۱۳ مورد اقدام به قتل متهم کرد.
پدر الک میناسیان در جلسه دادگاه مورد توجه خبرنگاران بود. او در پاسخ خبرنگار سی بی سی که از او پرسید آیا با پسرت صحبتی داشته ای؟  فقط سرش را به علامت منفی تکان داد . او در حالی که اشک هایش را پاک می کرد تنها به گفتن متاسفم بسنده کرد.

امید است که دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری در شهرمان تورنتو و در هیچ کجای این جهان نباشیم. این اتفاق شهر مهربان ما را در اندوهی بی سابقه فرو برده است و همگان در غم از دست دادن همشهریان خود سوگواریم.