شب عاشقان بی دل چه شبی دراز باشد

از خوش شانسی ما ایرانیان مهاجر و پناهنده این است که یکی از زیباترین و پرمفهوم ترین جشن هایمان- که بسیارند و متاسفانه برخی از آنها درگذر ناملایمات زمانه با گرد فراموشی زنگار بسته اند- یلدا یا به عبارتی دیگر شب چله مصادف است با فصل تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی. این همزمانی و همجوشی فرصتی ست برای ایرانیان که در جوامع میزبانشان در سراسر دنیا،  ضمن شرکت در شادی ها و جشن های آنان فرهنگ خود را  نیز با برگزاری جشن ها و مراسم ویژه به آنان بشناسانند.

لوح عضویت افتخاری انجمن توسط مهندس مهران صفاپور رئیس انجمن به دکتر رضا مریدی اهدا شد

هر قدر بر عمر مهاجرت ایرانیان افزوده می شود و در جوامع میزبان جایگاه تثبیت تری به دست می آورند، رویکردشان به فرهنگ و هویت و ریشه شان در سرزمین آباء و اجدادی شان ایران بیشتر می شود چرا که می خواهند فرهنگ انسان دوستی و صلح خواهی خود را که یکی از مشخصه های فرهنگ دیرینه ی ایران زمین است، به دنیا بشناسانند و رنگی شوند در رنگین کمان زیبای فرهنگ جهانی. فرهنگی که به جای تنفر و غریبه سازی، جدایی سری و بیگانگی نوای دوستی، صلح و مهربانی و پذیرش تفاوت ها را ساز می کند.

جشن یلدا  فرصت بسیار مغتنمی ست که نهادها، انجمن ها و کانون های ریز و درشت ایرانی کانادایی این پیام مهم را به جامعه ی خود و نیز جامعه میزبان ابلاغ کنند و هر ساله شب یلدا را  مفصل تر و پرتعدادتر برگزار می کنند.

از راست:فرانک اسکارپیتی شهردار مارکهام- مهران صفاپور رئیس انجمن ساختمان سازان

یکی از جشن های محبوب و پر مخاطب یلدا را معمولا انجمن ساختمان سازان ایرانی ـ کانادایی، برگزار می کند که امسال هم علاوه بر یلدا، دهمین سالگرد تأسیس خود را  روز شنبه۱۵  دسامبر ۲۰۱۸ در سالن مجلل  Riviera با نزدیک به ۷۰۰ مهمان، باشکوهتر از سال پیش برگزار کرد.

انجمن ساختمان سازان ایرانی به دلیل کوشش های حرفه ای، تخصصی، اجتماعی، فرهنگی و مداومت و پیگیری در اهداف نهاد متبوع خود طی این ده سال توانسته است خود را به مثابه یک نهاد مهم و تأثیرگذار به جامعه معرفی کند و دلیل این مدعا  افزایش اعضای آن و نیز استقبال جامعه ایرانی کانادایی از برنامه های آنان، از جمله جشن شب یلدا است.  

علی احساسی نماینده مجلس فدرال

در سالن ورودی در ابتدای ورود شاهد اجرای موسیقی هنرمندانه چنگ و ویولون بودیم. همراه با سفره زیبای یلدا که انتخاب ظروف و الوان سنتی آن چشم نواز بود و همه را دعوت می کرد تا در کنارآن عکسی به یادگار بگیرند.

در گوشه ی دیگری از سرای ورودی، چایخانه ی سنتی، با افرادی که لباس های محلی ایرانی بر تن داشتند، جاذبه ی دیگری بود که افراد را بین رفتن به طرف بار به سوی بار و نوشیدن چای در استکان کمرباریک ناصرالدین شاهی به تردید می انداخت.

مایکل پارسا نماینده مجلس استانی

مراسم با خواندن سرود ملی کانادا و در ادامه سرود ای ایران، توسط خواننده ی برجسته ی ایرانی ـ کانادایی، حسن انعامی، آغاز شد. او با صدای رسا و تاثیرگذارش مهمانان را به شنیدن آوازهای سنتی ایرانی دعوت کرد که با تشویق شرکت کنندگان و همراهی آنان  روبرو شد.

گرداننده مراسم بنفشه طاهریان مانند همیشه با توانایی های خاص خود و هنر بی مانندش به زیبایی مخاطب را تحت تاثیر قرار داد.

در این جشن ابتدا پیام جاستین ترودو خواده شد، و پس از خوش‌آمدگویی توسط مهندس مهران صفاپور رئیس هیئت مدیره، لوح عضویت افتخاری از سوی انجمن به دکتر مریدی به پاس خدمات بی نظیر ایشان به جامعه ایرانیان تقدیم شد.

از دیگر مهمانان عالیقدر  علی احساسی نماینده مجلس فدرال کانادا،  فرانک اسکارپیتی شهردار مارکهام و مایکل پارسا نماینده مجلس استانی و تعدادی دیگر از مقامات سیاسی بودند، که هرکدام سخنانی به پاسداشت این سنت دیرین شب میترایی و سپاس از تلاش های جامعه ی ایرانی برای تأثیرگذاری در جامعه ی میزبان ادا نمودند.

در ادامه مهمانان شاهد چندین اجرای بسیار زیبا از گروه لزگی تورنتو و رقص‌های فولکلوریک بودند.

بخش موسیقی پاپ با اجرای زنده شهاب تیام  از لس آنجلس برگزار شد، خواننده ای که به سرعت جایگاه خود را در بین جوانان پیدا کرده است و دوستداران خود را در این اولین اجرای عمومی ‌اش در تورنتو به وجد آورد و با هنرنمایی اش موجی از شادی و ترنم را در سالن ایجاد کرد.

اعضای هیئت مدیره انجمن ساختمان سازان به همراه دکتر رضا مریدی و شهردار مارکهام

در این بین و به هنگام صرف شام، دی جی امیر موسیقی های منتخب خود را پخش می کرد که به نوبه خود به هر چه بیشتر شاد بودن برنامه می ‌افزود.

یکی از ویژگی های این جشن ریز و توجه میزبان به جزئیات آئین شب یلدا بود؛ برای هر میهمان فال زیبایی از حافظ سیمین گفتار با خطی زیبا بر روی میز قرارداده بود که به قید قرعه به ۶۰ تن از مهمانان هدیه زیبا تعلق گرفت.

یکی از حامیان مالی این برنامه شرکت QOO STUDIO ‌بود. این  شرکت با اتکا به تجربه ۲۵ ساله ی موسسان خود در زمینه معماری و  ساخت بازی های کامپیوتری و با هدف پاسخ به نیازهای بازار ساخت و ساز و به منظور ساخت مجازی خانه و محیط های در حال طراحی و ساخت پا به عرصه این صنعت در تورنتوی بزرگ نهاد. این مهم با استفاده از پیشرفته ترین نرم افزارهای طراحی، گیم سازی و فیلم سازی و برنامه نویسی توسط پرسنل مجرب و نوآور این مجموعه امکان پذیر شد. نگاه به آینده تکنولوژی های اشاره شده از ضروریات حضور در خط مقدم نوآوری های این صنعت است. حضور در Building Tall Board of Adviser از زیرمجموعه های تخصصی دانشگاه تورنتو و RESCON، همچنین دارا بودن لایسنسUnreal engine Development Network   (UDN) ، عضویت در گروه Enterprise شرکت Unreal Engine زینت بخش نام Qoo Studio  می باشد.

از دیگر حامیان این برنامه شرکت Elegance Marble and Granite بود. این شرکت با بیش از دو دهه تجربه به طراحى در ضمینه سنگ آشپزخانه و شومینه فعالیت دارد و در کل منطقه تورنتو و حومه در جامعه معماران، طراحان، برج سازان و پیمانکاران ساختمانى با رعایت استانداردها و کیفیت بالا و بهترین سرویس مشغول فعالیت است. این شرکت مجهز به ماشین آلات پیشرفته و تیم مجرب در خدمت فعالان ساختمانى است.

تیتر انتخابی گزارش مصرعی از شعر سعدی است که زینت بخش جلد بروشور مراسم بود که بسیار باسلیقه و با توجه به مضامین یلدا انتخاب شده بود.

در پایان شاکرم که با همکاری و تلاش مجدانه اعضای هیئت مدیره آقایان مهران صفاپور، علی رضا حیدری، عنایت اخوان، امیرحسین براتی، دیوید فیروزیان، مجید فتحی و علی بخارایی این مهم میسر گردید و سهمی دربرپایی سنت زیبای یلدا  درجمع بزرگ خانواده انجمن ساختمان سازان ایرانی- کانادایی داشتم.

یکتا سیف- هماهنگ کننده برنامه‌های انجمن

انجمن ساختمان سازان ایرانی ـ کانادایی The Iranian Canadian Builders Associations (ICBA) در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک انجمن حرفه‌ای، غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی تاسیس شد و با عضویت ده ها شرکت و عضو، کار خود را که هدف آن ارتقاء سطح علمی و فنی دست اندرکاران ساختمان و شهرسازان بوده، شروع کرد.

ICBA طی سالهای فعالیت خود شاهد رشد و پویایی حرفه ‌ای اعضایش بوده که این مهم با برگزاری کارگاه‌ها، کلاس‌های مختلف و سمینارهای ماهانه مرتبط با حرفه به انجام رسیده است. ICBA تلاش دارد که اعضای خود را درخصوص آخرین روند بازار، فن آوری های ساختمانی، مواد، طراحی و معماری و غیره مطلع و به روز نگه می دارد. ارتباط این انجمن از زمان تأسیس با سازمان های فنی، حرفه ای و دولتی همواره رو به گسترش و ارتقا بوده است.

انجمن علاوه بر گردهمایی ‌های مستمر ماهانه‌ ی فنی و حرفه‌ای که موجب ایجاد ارتباط بیشتر اعضاء و همکاری‌های مختلف آنان گردیده، هر ساله به برگزاری میهمانی ‌ها و جشن‌های فرهنگی نیز می‌پردازد. سنت دید و بازدید نوروزی و همچنین برگزاری جشن شب یلدا که برای اعضا رایگان بوده از جمله مناسبت هایی است که موجب نزدیکی بیشتر خانواده‌ ی اعضا و میهمانان آنها شده است.

www.icbuilders.ca