* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

دارتر چیست؟ دارتر که به آن اگزماتید هم می گویند، زخم های پوستی است که زیاد دیده می شوند، مخصوصن در فصل زمستان و در کودکان و به عنوان یک علامت ساده آتوپی به شمار می رود. آتوپی حالت پوستی است که ممکن است تبدیل به آلرژی پوستی یا اگزما بشود.

سیمپتوم ها

دارترها بیشتر روی سطح محدب بدن یا صورت مثل لپ ها، ران، بازو، محل هایی که با قفسه سینه تماس دارند، شکم و غیره بیشتر در آخر تابستان و زمستان دیده می شوند.

دارترها به صورت پلاک های چند سانتی متری هستند که معمولا گرد یا بیضی هستند که به دو صورت پیشرفت می کنند:

*فاز اریته ماتوز ـ پلاک های صورتی یا قرمز کم رنگ همراه با پوسته های خشک که ممکن است همراه با خارش هم باشد.

* فاز واضح ـ پوست یک حالت فرورفتگی همرنگ پوست یا کمی تیره تر همراه با پلاک های خشک کم رنگ تر از پوست اطراف دیده می شود.

چه کسانی در خطر مبتلا شدن هستند

دارتر در نزد کودکان زیاد دیده می شود ولی بزرگسالان هم مبتلا می شوند، مخصوصا آنهایی که پوست مات دارند و همانطور که گفته شد یک علامت ساده آتوپی هستند و گاهی سابقه ی شخصی یا فامیلی در بیمار وجود دارد.

چه عواملی باعث خطر می شوند

دارترها معمولا به علل زیر تولید می شوند:

* سرعت بیش از معمول تجدید سلول های پوستی مخصوصن بر اثر نور آفتاب، به همین دلیل بیشتر در اواخر تابستان به وجود می آیند.

* آمادگی داشتن پوست خشک که شرایط محیط زیست شدت آن را زیاد می کند مثل: سرما، پوشیدن لباس های بافته شده با فیبرهای مصنوعی یا پشمی که پوست را تحریک می کنند. حمام گرم در زمستان یا آب استخر و آب دریا در تابستان.

 

 

پیشگیری

برای پیشگیری باید با چهار عامل تولید خطر مبارزه کرد:

*کم کردن سرعت تجدید سلول های پوست بر اثر آفتاب با رعایت شرایط محافظت از نور آفتاب یعنی بین ساعت یک تا چهاربعدازظهر در زیر نور آفتاب قرار نگیرد و در سایه باشد و لباس ساده و پوشاننده بپوشد و در محل هایی که در معرض آفتاب هستند کرم های ضد آفتاب با محافظت بالا مصرف کنند.

* جلوگیری از خشک شدن پوست با استحمام آب ولرم بدون صابون یا صابون های نرم و مرطوب کننده پوست و استفاده از کرم های مرطوب کننده پوست و گرفتن دوش و آب کشیدن بدن پس از شنا در استخر یا دریا

در هنگام فاز اریته ماتوز

* درمان با یک کرم یا پماد حاوی کورتیکوئیدها انجام می شود.

هنگامی که مرحله کم رنگ شدن پوست شروع می شود کرم های مرطوب کننده وقتی موثر واقع می شوند که بیمار رنگ طبیعی پوستش را بر اثر نور آفتاب به دست بیاورد.

داروهای دیگری وجود دارند که چون در کانادا اجازه استفاده از آنها نیست، اینجا عنوان نمی کنیم.

 

طب مکمل

*ژل آلوئه (الو ورا) یک موسیلاژ است یعنی ماده ی گیاهی است که هنگام تماس با آب متورم می شود. این ژل شیره ی برگهای ضخیم این گیاه است که خاصیت نرم کننده و تسکین دهنده دارد و در درماتولوژی مصرف بالایی دارد.

ـ توجه کنید که آلوئه در نزد بعضی اشخاص می تواند تولید درمانیت یعنی تحریک و سوزش پوست بکند.

*روغن اوناگر Onagre ـ این روغن حاوی اسید گاما لینولنیک است که یک اسید چرب از نوع امگا ۶ است. این اسید چرب خاصیت نرم کننده پوست و تسکین دهنده دارد.

* کره کاریته Karite ـ از میوه ی این گیاه که به طور وحشی در آفریقای غربی می روید، به دست می آید. این کره خواص نرم کننده و تسکین دهنده دارد.

در خاتمه باید دانست که دارترها به سختی درمان می شوند، بنابراین بهتر است از تولید آنها و عوامل تولید کننده خشکی پوست جلوگیری کنیم.

بهتر است که از بهار از کرم های مرطوب کننده استفاده کرد تا پوست برای هوای تابستان آمادگی بیشتر داشته باشد. کرم های ضد آفتاب به غیر از محافظت از پوست، خاصیت نرم کننده هم دارد.