* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.


پاهای یک فرد بالغ ۲۶ استخوان-۱۶مفصل-۱۰۷لیگامنت و ۲۰ عضله دارد که نه تنها باعث راه رفتن و حرکات بدن شما می شوند، که می توانند مشکلات سلامتی شما را هم نشان بدهند.

۱-پاهای همیشه سرد- اگر پاهای شما حتی در هوای خوب هم سرد هستند احتمالا دچار یک مشکل گردش خون یا متابولیسم آهسته هستید یا مشکل سلامتی دیگری دارید مثل مشکلات تیروئیدی یا کم خونی.

چکار باید کرد؟ اگر سیمپتوم های زیر هم وجود دارند بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

احساس سرما- تغییر رنگ پوست- تورم- بی حسی پا- خستگی – پوست خشک (در پاها)

۲- زخم هایی که خوب نمی شوند- ممکن است که نشانه ی دیابت باشد- صدمات سبک مثل خراش ها- بریدگی ها و التهاباتی که جدی گرفته نمی شوند- در بیماران دیابتیک که پایشان  حس کردن را از دست داده، اگر بیماری به خوبی کنترل نشود می تواند عفونی شده و خطرناک بشود.

چکار باید کرد؟ عفونت را درمان کرده بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

سیمپتوم های دیگر عبارتند از: دیابت تشنگی مقاوم- گرسنگی شدید- از دست دادن وزن و خستگی شدید

۳-پاهای داغ- سوزاننده و سوزن سوزن (خواب رفتن) می شود- سندروم پاهای سوزان احساس گرما در زیر پنجه پا همراه با خواب رفتگی و درد که ممکن است پس از مصرف بالای الکل تولید شود. یا مشکل فشار زیاد روی پنجه پا (به علت فورم پا)- کمبود ویتامین B۵– آلرژی نسبت به جنس جوراب- عرق کردن شدید پا- ممکن است بر اثر بدکاری تیروئید یا کم کاری وریدی باشد.

چکار باید کرد؟ اگر درد مقاوم بود و نگران هستید به پزشک مراجعه کنید.

۴- پای متورم(خیزدار) و نامتقارن و ساق پای سنگین اغلب از سیمپتوم های مربوط به گردش خون بد یا یک مشکل بازگشت گردش خون مثل ایستادن روی پا در ساعت های طولانی ست. اگر هر دو پا متورم است ممکن است بر اثر تجمع آب در آنها به علت مشکلات سلامتی مثل فشار خون سرخرگی- مشکلات قلبی و یا شاید یک علامت بیماری قند باشد.

چکار باید کرد؟ شب یک یا دو بالش زیر مچ پا بگذارید. اگر برطرف نشد و طول کشید و همراه سیمپتوم های دیگری بود به پزشک مراجعه کنید.

۵- تورم انگشت شست پا همراه با درد و قرمزی پوست به طور ناگهانی- نقرس ناگهانی در انتهای انگشت شست پا باعث این نوع آرتریت می شود، که حمله بیماری با درد شدید در محل مفصل به علت تولید انفلاسیون است که به خاطر بالا بودن غیر طبیعی اسید اوریک در خون به وجود می آید.

چکار باید کرد؟ از یک آنتی انفلاماتوار که بدون نسخه تهیه می شود، برای تسکین درد استفاده کرده، و به پزشک مراجعه کنید.

۶- درد پاشنه پا- آیا درد در صبح بیشتر است؟ آیا پس از یک فعالیت ورزشی شروع می شود، یا یک صدمه وارد شده بر اثر ورزش است؟ البته سنگینی وزن و  کشیده شدن یا پارگی غلاف فیروزی هم می تواند علت باشد.

چکار باید کرد؟ از سرمادرمانی به مدت ۱۰ دقیقه برای کم کردن انفلاماسیون استفاده کنید. مثل گذاشتن یک کیسه یخ در حوله روی محل دردناک و بعد به متخصص مراجعه کنید. یک کفی پزشکی برای پیشگیری کمک بزرگی است . همچنین کفش هایی که قوس پا را به خوبی می پوشانند و نیز ماساژ کف پا مؤثر است.

۷- ناخن های زرد رنگ- شکننده و ضخیم- معمولا علامت یک عفونت قارچی میکروسکپی، پارازیت ناخن است که مسری است و با پای برهنه راه رفتن در کف محل های مرطوب مثل استخر- سونا- یا تماس با محیط مرطوب به مدت طولانی به وجود می آید. و همین طور در تابستان از طریق امتحان کردن کفش بدون جوراب در کفاشی ها ایجاد می شود. هم چنین بیماری پسوریازیس هم می تواند به این صورت دیده شود.

چکار باید کرد؟ به پزشک یا متخصص پا مراجعه کنید، از کفش هایی که فشار به ناخن می آورند، استفاده نکنید، از کفی که عرق پا را جذب می کند استفاده کنید.

۸- انگشتان پا اول سفید و بعد آبی می شوند– بیماری ری نود Raynaud یک مشکل مزمن گردش خون در انتهای اعضا است. پوست مبتلا به طور ناگهانی تغییر رنگ می دهد. وقتی که گردش خون در رگ ها کم شود پوست سفید می شود و بعد گاهی به علت کمبود اکسیژن آبی می شود. انگشت های پا سرد و بی حس هستند. لب ها- انگشتان دست- گوش ها و بینی هم می توانند مبتلا شوند.

چکار باید کرد؟ برای درمان های لازم به پزشک مراجعه شود.

۹- کرامپ های ناگهانی- کرامپ ها، انقباضات غیر ارادی و دردناک عضلات است که ممکن است بر اثر کفش نامناسب- یک فشار عضلانی غیرعادی- کمبود آب در بدن- یا کمبود مواد معدنی و الیگو المنت ها مثل پتاسیم- کلسیم و منیزیم تولید شوند.

چکار باید کرد؟ مطمئن باشید که در هنگام و بعد از ورزش به اندازه کافی آب نوشیده اید و بدن کمبود آب ندارد- قبل از ورزش بدن را به خوبی گرم کرده اید و بالاخره یک رژیم غذایی متعادل دارید.

۱۰- ناخن قاشقی و تغییر شکل نوک انگشتان پا- ناخن ها شکل پشت قاشق را دارند و انگشتان پا هم تغییر شکل داده اند که به آنHippocratisme digital  می گویند. این سندروم بیشتر روی انگشتان دست دیده می شود که می تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی- یک بیماری گوارشی و در اغلب موارد یک بیماری ریوی باشد.

چکار باید کرد؟حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن تشخیص و درمان شود.

۱۱- انگشتان پا که به صورت پنجه درآمده– به آن انگشت چکشی هم می گویند و منظور انگشتی است که نوک آن به زمین می خورد و در اغلب موارد بر اثر عدم تعادل عضلانی یا تاندونی است. و باعث خمیدگی انگشتان پا و تولید میخچه روی مفصل می شود. استفاده از کفش های نامناسب که انگشتان پا را در هم می فشارند باعث شدت تغییر شکل می شوند و در بیشتر موارد عامل آن هم هستند.

چکار باید کرد؟ چند نوع درمان وجود دارد مخصوصا اگر تغییر شکل شدید نباشد. ولی در مراحل پیشرفته مخصوصا وقتی که مفصل خشک شده عمل جراحی لازم  می شود. با متخصص مشورت کنید.

۱۲- پای خشک و خشن- این فقط یک مشکل زیبایی نیست- خشکی پوست پاها که گاهی باعث خارش- ترک خوردگی و سوزش می شود ممکن است بر اثر صابون های خیلی چرب و سابنده و آب خیلی داغ تولید شوند. همچنین می تواند عفونت قارچی- پسوریازیس- دیابت یا یک مشکل تیروئیدی باشد.

چکار باید کرد؟پاها را در آب ولرم بگذارید و بعد با یک کرم مرطوب کننده ماساژ دهید و اگر مشکل برطرف نشد با متخصص پا یا پزشک مشورت کنید.

۱۳- دردهای شدید و سوزاننده- آیا درد بر اثر فعالیت شدید ایجاد می شود؟ ممکن است بر اثر یک بورسیت- یک تاندونیت- یک شکستگی، و یا بر اثر خستگی و یا یک فعالیت زیاد ورزشی تولید شده باشد. این سیمپتوم ها در نزد ورزشکاران زیاد دیده می شوند. اگر درد معمولا در بین سومین و چهارمین انگشت پا و در حالت ایستاده یا هنگام راه رفتن وجود دارد- اگر با پوشیدن کفش شدید می شود، ممکن است بر اثر نوروم مورتون باشد

چکار باید کرد؟ اگر درد شدید نیست در بیشتر موارد استراحت باعث بهبودی می شود. برعکس اگر درد شدید است با پزشک مشورت کنید.

 کفی های پزشکی می توانند باعث آرامی دردهای تولید شده  شوند.  البته در مواقع بسیار شدید عمل جراحی لازم می شود.

۱۴- مفاصل دردناک- می تواند علامت بیماری پولی آرتریت روماتوئید باشد. نوعی که بیشتر از همه دیده می شود روماتیسم انفلاماتوار مزمن است و دردها بر اثر انفلاماسیون مفاصل تولید می شوند. و باعث تغییر شدید انگشتان پا می شوند. (انگشتان چکشی)- سیمپتوم ها اغلب سیمتریک هستند. یعنی دردها همزمان در هر دو پا وجود دارند که همراه با سختی حرکات و تورم است.

چکار باید کرد؟ درمان ها باید توسط متخصص انجام شود که کمک به کم شدن سختی مفاصل و تقویت قدرت عضلات می شود.

ادامه دارد