* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

شکستگی خستگی یا شکستگی استرس در یک استخوان وقتی به وجود می آید که استخوان با یک استرس شدید مواجه شده باشد، و معمولا بر اثر یک حرکت شدید و تکراری تولید می شود. استخوان صدمه پذیر و دچار ترک های خفیف یا شکستگی ناکامل می شود.

شکستگی خستگی نوع خاصی از شکستگی است که بستگی به سقوط یا ضربه ندارد و بر اثر فشار مهم و غیرمعمولی بر روی استخوان ایجاد می شود.

محل شکستگی خستگی

شکستگی خستگی معمولا در استخوان هایی که وزن بدن را تحمل می کنند دیده می شود، زیرا آن ها زیر فشار زیاد و دائمی هستند و به همین دلیل در اکثر موارد در اندام های تحتانی تولید می شوند. بالاترین میزان شکستگی های خستگی در قسمت تحتانی ساق پا مثل موارد زیر به وجود می آیند:

شکستگی خستگی در استخوان “تی بیا” که یکی از بیشترین شکستگی هاست

شکستگی خستگی پا- که ممکن است شکستگی استخوان پاشنه پا و یا متاتارس  باشد

شکستگی خستگی زانو

شکستگی در فیبولا (نازک نی)

علل تولید شکستگی خستگی

این شکستگی وقتی تولید می شود که فشار وارده بر روی استخوان بسیار مهم و یا تکراری باشد و ساختار محافظت کننده که تاندون ها هستند نمی توانند ضربه ها را جذب کنند و استخوان صدمه دیده و به تدریج ترک خوردگی ها ایجاد می شوند.

در حالات طبیعی استخوان ها قادرند خودشان را با فعالیت های ورزشی عادت بدهند و می توانند به راحتی فشارهای وارده را که زیاد می شوند تحمل کنند و تخریب وارد شده به نسوج استخوانی را ترمیم کنند.

اما وقتی شدت یا میزان فعالیت های ورزشی به طور ناگهانی عوض می شوند متحمل یک فشار غیرعادی می شود و استخوان قادر به ترمیم نسوج صدمه دیده نیست و این باعث شکستگی های خستگی می شود.

تشخیص

تشخیص شکستگی پس از معاینات توسط پزشک و آزمایشات تصویربرداری پزشکی مثل عکسبرداری- اسکن یا ام آر آی انجام می شود.

چه کسانی در خطر مبتلا شدن به شکستگی خستگی هستند؟

شکستگی خستگی یکی از صدماتی است که زیاد در ورزشکاران دیده می شود. ممکن است در فعالیت های ورزشی مرتب و همین طور در تکرار ناگهانی حرکات ورزشی ایجاد شود، بنابراین پیشنهاد می شود که فعالیت های ورزشی را به تدریج زیاد کنید.

شکستگی خستگی می تواند بدون فعالیت های ورزشی هم ایجاد شود. تمام حرکات بدنی شدید یا تکرار شونده می توانند باعث شکستگی خستگی بشوند.

شکستگی خستگی معمولا در بالغین دیده می شود. کودکان و نوجوانان به علت این که استخوان هایشان نرم تر است غضروف رشد استخوان بیشتر ضربه ها را جذب می کنند.

عوامل ایجاد خطر

عوامل مختلفی می توانند کمک به ایجاد این نوع شکستگی بکنند.

انجام بعضی از ورزش ها مثل دویدن، بسکتبال، تنیس، ژیمناستیک

اضافه کردن ناگهانی و شدید زمان ورزش، تکرار آن یا فشار آن (شدت آن)

وجود یک اختلال استخوانی مثل استئوپروز (پوکی استخوان)

بعضی از ناهنجاری های پا مثل قوس شدید یا کف پای صاف

استفاده از وسائل بد ورزشی مثل یک کفش ورزشی که ضربه ها را به خوبی نمی گیرد

داشتن سابقه شکستگی خستگی

سیمپتوم ها

درد در هنگام فعالیت: یک درد شدید در ناحیه شکستگی. این عکس العمل دردناک در هنگام حرکت شدید شده و در حالت استراحت و بی حرکتی آرام شده و حتی از بین می رود.

درمان

درمان شکستگی خستگی فقط با استراحت و گذشت زمان انجام می شود که استخوان بتواند خودش را ترمیم کند. باید حرکات و فشار بر محل شکستگی را محدود کرد. استفاده از چوب زیر بغل، کفش و چکمه محافظت کننده برای کمک کردن به سرعت بهبودی لازم می شود.

به ندرت ممکن است احتیاج به عمل جراحی باشد

پیشگیری

راهنمایی های مختلفی را برای پیشگیری از شکستگی خستگی می شود پیشنهاد کرد:

اضافه کردن حرکات ورزشی به آهستگی و تدریجی

نرمش و گرم کردن بدن را فراموش نکنید

کشش عضلانی پس از حرکات ورزشی

داشتن وسائل خوب برای هر ورزش

داشتن تغذیه مناسب متعادل برای برطرف کردن احتیاجات بدن برای فعالیت های ورزشی