شهروند- زنی در استان نوااسکوشیا موفق شده است تا بعد از سالها تحقیق و بررسی یک ترکیب کاملا گیاهی برای محافظت پوست در مقابل نیش کنه درست کند. این خانم که لیزا آلی نام دارد بعد از ابتلای دو فرزندش به بیماری Lyme در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت که درباره ی این بیماری و علل انتقالش تحقیق کند.

بیماری Lyme از انتقال یک باکتری به وسیله ی نیش کنه ی “پاسیاه” ایجاد می شود و علائم آن مانند سرماخوردگی شدید است. جای نیش این نوع کنه در ابتدا ورم کرده و سپس به صورت خطوط مدور قرمز رنگی پخش می شود.

لیزا آلی می گوید که دلش نمی خواست از مواد شیمیایی برای محافظت پوست فرزندانش استفاده کند برای همین تصمیم گرفت تا آب، عصاره ی روغن فندق، روغن جوجوبا، و تعدادی دیگر از روغن ها و عصاره های گیاهی را با هم ترکیب کند و به ماده ای دست یافته است که  AtlanTick نام دارد و هم اکنون در دانشگاه Acadia در حال آزمایش شدن است. محققان در این دانشگاه می گویند که کنه ها در برخورد با این ماده ی ترکیبی واقعا به عقب رانده می شوند و از آن عبور نمی کنند. اما باید دقیق روشن شود که تا چند ساعت این ماده موثر است و هنوز به قطعیت نمی توان گفت که می توان آن را جایگزین مواد شیمیایی کرد یا خیر.