شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی،  بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده و اشرف قندهاری(بهادرزاده) را معرفی کردیم.

این هفته با تیمور الیاسی، فعال حقوق بشر کرد ایرانی و اولین ایرانی عضو شورای شهر ژنو آشنا می شویم.

تیمور الیاسی Taimoor Aliassi ، اهل شهرستان سرپل‌ذهاب از توابع استان کرمانشاه است. نوجوان کردی بود که در بحبوحه ی سرکوب ئگروه های مختلف کرد در اوایل انقلاب اسلامی، به خاطر خطر دستگیری و اعدام خودش و خانواده اش فرار کرد و به سوئیس پناهنده شد. در سوئیس همه امکاناتی را که در ایران از او سلب شده بود پیدا کرد و از دم و دستگاه دولتی در این کشور سر درآورد.

تیمور الیاسی، فعال حقوق بشر کرد، هفته گذشته به عنوان نماینده شورای شهر ژنو در سوئیس انتخاب شد. او که سالها در عمده‌ترین کارزارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد، شرکت داشته، با انتخاب شدن به عنوان نماینده شورای شهر ژنو، مقام اولین ایرانی را هم کسب می‌کند که در قلب اروپا، به این سمت دست یافته است.

تیمور الیاسی طی سال‌های اخیر به عنوان نماینده جمعیت حقوق بشر کردستان ایران ـ ژنو در سازمان ملل در نشست‌های شورای حقوق بشر شرکت داشته و گزارشات مرتبط با نقض حقوق بشر در کردستان ایران را ارائه داده است.

این فعال حقوق بشر کرد، عضو حزب سوسیالیست سوئیس است و چندین سال است که در این حزب فعالیت دارد.

الیاسی در Geneva Graduate Institute تحصیل کرده و دارای فوق لیسانس مطالعات پیشرفته در امور انسان دوستانه با تخصص در حقوق بین الملل است.

انتخابات شورای شهر ژنو پنج سال یکبار برگزار می‌شود و این فعال حقوق بشر به عنوان نماینده حزب سوسیالیست سوئیس در این انتخابات شرکت داشته و به این سمت دست یافته است.

تیمور الیاسی با اینکه از نوجوانی ایران را ترک کرده و زبان مادری اش کردی ست اما زبان فارسی را همچنان در خاطر دارد و در مصاحبه ای با بی بی سی وقتی از او پرسیده شد که احساسش از این موفقیتی که به دست آورده چیست، گفت:

به عنوان یک پناهنده که توی ایران از لحاظ ستم، زندان و کشتار سهم ما خیلی بالاست ولی در شراکت در مسایل سیاسی کشور خیلی کم، احساس خوبی دارم که انتخاب شدم به عضو شورای شهر، ما می توانستیم کارهایی که برای اینجا می کنیم برای کشور خودمان بکنیم.

الیاسی یکی از دو بنیانگذار انجمنی ست که هدفش ترویج دموکراسی، احترام به حقوق بشر و توسعه اجتماعی در کردستان ایران و فراتر از آن است. او در مبارزه علیه همه انواع تبعیض، به ویژه در برابر مردم اقلیت های قومی و مذهبی در منطقه، مبارزه می کند و علیه مجازات اعدام و ترویج حقوق زنان و کودکان فعالیت می کند.

قرار است چهارشنبه آینده او در مراسمی بدین مناسبت، سوگند یاد ‌کند و رسما مشغول به کار شود.