شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران و رضا مریدی را معرفی کردیم.

این هفته با مریم طوسی، سریع ترین دونده ی زن در ایران مشهور به “دختر باد” آشنا می شویم.

مریم طوسی  زاده ی ۱۴ آذر ۱۳۶۷ در تهران است. او در خانواده ای ورزش دوست بزرگ شد. فارغ التحصیل رشته ی تربیت بدنی از دانشگاه تهران و دونده ی دوهای سرعت است. او بهترین ورزشکار سال ٩٢ و بهترین ورزشکار اخلاق سال ٩٢ معرفی شده است.

مریم طوسی رکورددار دوهای ۶۰ متر، ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر زنان ایران است. طوسی دو مدال طلای قهرمانیِ داخل سالن آسیا در دو ۴۰۰ متر و سه مدال برنز در دوهای ۴ در ۴۰۰ متر امدادی و ۶۰ متر ستارگان آسیا را به‌ دست آورده‌ است.

مریم طوسی در پنجمین دوره ی مسابقات دو و میدانی داخل سالن قهرمانی آسیا در شهر هانگژو چین، مدال طلای ۴۰۰ متر سرعت را دریافت کرد. او با طی کردن ۴۰۰ متر در مدت‌زمان ۵۳ ثانیه و ۸۵ صدم ثانیه، ضمن کسب گردن‌آویز طلا، رکورد ایران را ارتقا داد. این در حالی بود که مریم طوسی به‌دلیل قوانین موجود ایران، با پوشش اسلامی در مسابقه شرکت کرده ‌بود؛ در حالی که لباس رقبای خارجی هم وزن مقنعه ی او بود. رکورد پیشین این ماده در اختیار همین ورزشکار با مدت‌زمان ۵۵ ثانیه و ۱۳ صدم ثانیه بود. جایزه‌ای که بابت شکستن رکورد زنان ایران به مریم طوسی داده شد کمتر از  ۵۰۰ هزار تومان اعلام شد، در حالی ‌که به دونده‌ای که در رشته ی مردان رکورد مشابهی را جابجا کرده ‌بود یک اتومبیل اهدا شد.

مریم طوسی در رقابت‌های جایزه ی بزرگ آسیا در تایلند به مدال طلای ماده ی ۴۰۰ متر دست یافت. طوسی در رقابت‌های کشورهای اسلامی ۲۰۱۳ که در اندونزی برگزار شده‌ بود، توانست در مسابقات ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر صاحب دو مدال طلا شود و رکورد ایران را در این رشته نیز ارتقا دهد.

او در مصاحبه ای در مورد انتخاب این رشته ورزشی می گوید: من در خانواده ای بزرگ شدم که تقریبا همه ورزشی هستند و ورزش را دوست دارند. پدرم والیبال بازی می کرد، من هم می شود گفت کودک بسیار فعالی بودم و سرعت را از ابتدا دوست داشتم. البته برای ادامه این رشته از خیلی موانع رد شدم.

 مریم در مورد این موانع می گوید: در زمان دبستان به مسابقات کشوری دعوت شدم، اما به دلیل برخی مشکلات، مادرم به ادامه این ورزش رضایت نداشت، بعد از آن، من تمامی رشته ها را امتحان کردم، ولی دوومیدانی برای من معنی دیگری داشت، تا این که در دبیرستان بدون اطلاع مادرم و یواشکی در مسابقات استانی شرکت و جواز مسابقات کشوری را دریافت کردم که بعد از آن، به خانواده ام از علاقه ام گفتم، آنها هم بعد از دیدن علاقه زیاد من به این رشته با ادامه دادنم موافقت کردند.

مریم سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه ای ورزش را شروع کرد. آن زمان پدر و مادرش برایش مربی گرفتند و سال ۸۵ رکوردهای ایران را بعد از ۳۳ سال جابجا کرد.

مریم می گوید: دوومیدانی، رشته ای سنگین با تمرین های سخت است. شاید خیلی ها آمدند حتی مدال هم گرفتند اما دوام نیاورده و کنار کشیدند. در دوومیدانی باید عشق داشته باشی تا بتوانی فشار تمرینات را تحمل کنی. البته این را هم باید اضافه کنم که همیشه حمایت مردم و خانواده ام به من برای ادامه دادن انگیزه داد.

اما زنان ورزشکار که چنین با همت و شجاعت قدم پیش می گذارند و مدال می آورند، مورد توجه مقامات ورزش نیستند. نه خبر موفقیت ها و پیروزی شان برجسته و پخش می شود و نه در جهت رفاه و بهبود وضعیت ورزشی شان اقدامی صورت می گیرد. آنها با این بی توجهی ها می خواهند زنان را از پرداختن به ورزش مأیوس کنند، اما دختران و زنان ایران پا پس نمی کشند، هرچه بخواهند آنها را کنار بزنند، آنها موانع را کنار می زنند و به جلوی صحنه می آیند.

موفق باشید دختران شجاع ایران.