همین جمعه در کانون کتاب تورنتو

مانا نیستانی، هنرمند خلاق کارتونیست، سپتامبر ۲۰۱۷ برای مدت کوتاهی به تورنتو آمد و در همین مدت شهروند این فرصت را یافت تا با او مصاحبه ای انجام دهد. حال مانا دوباره به شهر ما آمده و روز جمعه  در کانون کتاب تورنتو  در سالن شهرداری نورت یورک سخنرانی دارد. برای اینکه اطلاعاتی در مورد این سخنرانی به خوانندگانمان بدهیم، با مانا نیستانی یکی دو پرسش را در میان گذاشتیم، که پاسخ های او را در زیر می خوانید.

مانا نیستانی زاده۱۳۵۲ در تهران، در سال ۱۳۷۷ از دانشگاه تهران در رشته معماری فارغ‌التحصیل شده است. علاقه اش به کاریکاتور او را به سمت این هنر کشاند. مدتها با نشریات مختلف کار کرد. یکی از کاریکاتورهای او در  هفته‌نامه ایران جمعه، موجب واکنش‌هایی شد. این واکنش ها به تظاهرات، آشوب، دستگیری تعدادی از تظاهرکنندگان انجامید و در ادامه روزنامه ایران توقیف شد و مانا نیستانی و مهرداد قاسم فر سردبیر ایران جمعه بازداشت شدند. مانا نیستانی پس از بیرون آمدن از زندان، از ایران خارج شد و برای مدتی در مالزی مقیم و مشغول به تحصیل بود و بعد به پاریس رفت. او در سال ۲۰۱۰ نشان بین‌المللی شجاعت در کاریکاتور مطبوعاتیِ سال را دریافت کرد.

او فرزند منوچهر نیستانی (شاعر) و برادر توکا نیستانی (کارتونیست برجسته) است.

 

خوشحالیم که دوباره به شهر ما آمدید و تصمیم گرفتید همراه با سخنرانی، کارهایتان را در اینجا به نمایش بگذارید. مشتاق هستیم بدانیم مضمون سخنرانی تان حول چه محوری می چرخد؟

ـ من هم سلام می دهم خدمت همگی  عزیزان، عنوان و تیتری که برای این سخنرانی انتخاب کردم “کارتون ایران بعد از انقلاب” است.  با اینکه عنوان خیلی وسیع است ولی سعی میکنم در حد و اندازه ای که خودم نقش داشتم، و حاضر و شاهد صحنه هایی بودم و با توجه به اطلاعاتی که خودم دارم درباره این موضوع صحبت کنم و اطلاعات ام را با حاضران به اشتراک بگذارم.

تعدادی از کارهایم هم انتخاب شده که احتمالا در همان محل برگزاری جلسه به نمایش در خواهد آمد و البته امیدوارم که جلسه حالت اینتراکتیو داشته باشد. به همین خاطر خیلی روی سئوالات، پرسش و پاسخ با حضار حساب می کنم  و در خدمت خواهم بود که سئوالات عزیزان را هم جواب بدهم.

مانا نیستانی در دفتر شهروند ـ سپتامبر ۲۰۱۷

حال که قرار است در مورد کارتون و کاریکاتور بعد از انقلاب صحبت کنید،  آیا توضیح می دهید  که مانا نیستانی چه روندی را طی کرده، تا امروز ما شاهد یک مانا نیستانی جدی و پر  کار باشیم؟” 

ـ واقعیتش را بخواهی یکی از محورهای صحبت من در آن جلسه همین خواهد بود، چون من مورخ و تاریخ نگار نیستم و از زاویه دید و پرسپکتیو خودم اتفاقات کارتون ایران  را بررسی میکنم با یک سری اطلاعات تکمیلی و اضافه.

 

به هرحال، آن چیزی که شما به عنوان کارهای مانا نیستانی در مجلات و سایت دنبال می کنید محصول تمامی اتفاقات تاریخی، سیاسی  و حرکت های مختلفی هست که در کارتون از قبل انقلاب شکل گرفته و به اینجا رسیده.

ـ در واقع، از امتزاج مجموعه حرکت های کارتون” نخبه گرا”و” مردم پسند”(مردمی) و ترکیب همه ی وقایع سیاسی، اجتماعی که نهایتا نسل من (نسل کارتونیست هایی که من به آنها تعلق دارم) به وجود آمده است.

 

سخنرانی مانا نیستانی جمعه ۱۵ جون ۲۰۱۵ ساعت ۷ عصر در سالن اجتماعات شهرداری نورت یورک واقع در ۵۱۰۰ خیابان یانگ برگزار می شود.

ورود برای همه رایگان است.

متن مصاحبه ی ویدیویی شهروند با مانا نیستانی و همچنین ویدیو را اینجا ببینید.