رادیو زمانه:

تجمع کارگران گیربکس‌سازی میانرو میانه: مدیرعامل باید استعفاء بدهد

کارگران شرکت گیربکس سازی میانرو میانه سه‌شنبه ۱۹ تیر در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تجمع کردند. کارگران معترض خواستار استعفای مدیرعامل و برکناری خویشاوندان او از سمت‌های مدیریتی این کارخانه نیز شدند. بر اساس گفته کارگران مدیرعامل این شرکت، همسر و فرزندان خود را در مقام‌های مدیریتی استخدام کرده است. کارگران معترض همچنین گفته‌اند که مدیر کارخانه از منابع مالی کارخانه برای امور شخصی خود استفاده می‌کند.

این کارگران همچنین از هزینه کرد وام‌های دریافتی میانرو برای دیگر شرکت‌هایی که توسط مدیرعامل و مالک میانرو اداره می‌شود خبر داده و خواستار تخصیص منابع مالی که به نام شرکت میانرو دریافت می‌شود، به همین شرکت شدند. به گفته کارگران مدیرعامل و دیگر مدیران این کارخانه که در دفتر اداری شرکت در تهران مستقر هستند، ماهیانه ۱۸ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

کارگران میانرو سال‌های گذشته نیز در اعتراض به وضعیت آشفته مدیریتی این واحد تولیدی چندین مرتبه مقابل دفتر نماینده مجلس و فرمانداری میانه تجمع کردند.

به گزارش منابع خبری به دنبال تجمع امروز کارگران، امام جمعه میانه به محل کارخانه رفت و از کارگران خواست که به تجمع پایان دهند. کارگران خواستار استعفای مدیرعامل و دیگر مدیران ارشد این واحد تولیدی شدند. گیربکس سازی میانرو در شهرستان میانه استان اردبیل لوازم خودرو و موتور‌سیکلت تولید می‌کند.

کمپین آتش‌زدن فیش‌های حقوقی توسط معلمان

معلمان ایران در اعتراض به دستمزد پائین از چندی پیش یک کمپین به راه‌انداختند: دعوت دیگران به آتش زدن و پاره کردن فیش‌های حقوقی. در یک ویدئو که امروز منتشر شد شماری از معلمان فیش‌های حقوقی خود را مقابل دوربین پاره می‌کنند.

در ابتدای این ویدئو یکی از معلمان می‌گوید که حقوق معلمان در ایران یک ششم دیگر کارمندان دولت است و وزیر آموزش و پرورش و دولت هم از این تبعیض حمایت می‌کنند. معلمان دیگر هم هنگام پاره کردن فیش حقوقی می‌گویند که این فیش حق آنان نیست.

اعتراض گسترده معلمان ایران در اردیبهشت امسال که با تجمع خیابانی همراه شد، به بازداشت شماری از اعضای کانون صنفی معلمان در تهران و چند شهر دیگر انجامید. محمد حبیبی یکی از اعضای کانون صنفی فرهنگیان بیش از دو ماه است که در بازداشت به سر می‌برد.

ساکنان روستای بارچی مسیر سرچشمه به رفسنجان را بستند

اعتراض‌ها به بی‌آبی در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد. پس از خرمشهر، برازجان و بوشهر که شاهد اعتراض‌های گسترده به کم‌آبی بود، اینبار اهالی روستای بارچی سرچشمه در استان کرمان جاده سرچشمه به رفسنجان را بستند.

اهالی این روستا صبح سه شنبه مقابل مجتمع مس سرچشمه تجمع کردند و برای دقایقی جاده رفسنجان به سرچشمه را مسدود و از حرکت ماشین‌ها جلوگیری کردند. روستائیان خواستار حل مشکل آب آشامیدنی و ایمن‌سازی جاده روستا به شهر هستند.

مبل‌فروشان رفسنجان بازار را تعطیل کردند

افتتاح یک نمایشگاه  مبل در رفسنجان اعتراض مبل‌فروشان خرد در بازار این شهر را برانگیخت. گروهی از مبل‌فروشان مغازه‌های خود را تعطیل و مقابل محل برگزاری نمایشگاه تجمع کردند. آنها در دست‌نوشته‌هایی که همراه داشتند، نوشته بودند: «اقتصاد خراب + نمایشگاه مبل = بیکار شدن صدها نفر» و «نمایشگاه مبل = ورشکستگی مبل‌فروشان».

مقام‌های دولتی تا به حال واکنشی به این اعتراض نشان نداده‌اند. نمایشگاه مبل رفسنجان از صبح امروز با حضور برخی از مدیران دولتی در میدان ۲۲ بهمن این شهر گشایش یافت.

کارگران شهرداری دزفول بازهم تجمع کردند

کارگران شهرداری دزفول برای چندمین بار پیاپی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات خود تجمع کردند. این کارگران در واحد فضای سبز شهرداری دزفول کار می‌کنند، پیش از این خواستار پرداخت مطالبات معوق خود شده بودند. مدیران شهرداری دزفول گفته‌اند که پیمانکار مسئول پرداخت مطالبات کارگران است.

 

تجمع سپرده‌گذاران کاسپین در رشت

گروهی از سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین برای چندمین بار پیاپی مقابل ساختمان این موسسه در رشت تجمع کردند. بیشتر معترضان در این تجمع زنان بودند. آنها همانند دیگر تجمع‌ها خواستار پرداخت سپرده‌های خود از سوی موسسه شدند. معترضان شعار دادند: «اگر که دزدی نبود، ملت که اینجا نبود». سپرده‌گذران این موسسه روزهای گذشته نیز در تهران و مشهد تجمع مشابهی برگزار کردند.

سپرده‌گذاران پردیسبان مقابل دادگستری مشهد تجمع کردند

در مشهد نیز سرمایه‌گذاران در موسسه پردیسبان مقابل ساختمان دادگستری مشهد تجمع کردند. سایت روزنامه «قدس» چاپ مشهد از دیدار معترضان با مقام‌های دولتی و قضایی خبر داده و گزارش کرده است که دادستانی مشهد هفته آینده نشستی با اعضای این موسسه برگزار خواهد کرد.

احمد واحدی یکی از سهامداران این موسسه گفته که پیگیری چهار ساله آنان به نتیجه نرسیده و مسئولان عزمی برای رسیدگی به این پرونده ندارند.

پردیسبان با تبلیغ در تلویزیون جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته سپرده‌های فراوانی را به منظور احداث یک مجتمع تجاری و تفریحی در مشهد جذب کرد. عدم تحویل واحدها به سپرده‌گذاران و سهامداران به افشای فساد مالی و بازداشت مالکان این موسسه انجامید.