این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

کم کاری قلبی یعنی عدم قابلیت قلب برای پمپاژ کامل خون برای احتیاجات بدن و این یک مشکل بهداشتی بسیار مهم است که باعث عوارض مختلفی می شود از جمله به نفس نفس افتادن و خستگی بر اثر یک فعالیت بدنی. این بیماری در نزد کسانی دیده می شود که سلامتی شان خوب نیست و چندین سال است که از بیماری های قلبی یا تنفسی و یا فشار خون رنج می برند.

میزان بیمارانی که از کم کاری قلبی رنج می برند در سی سال اخیر بیشتر شده و یکی از علل آن پیشرفت درمان در سایر مشکلات قلبی است که باعث طولانی تر شدن عمر این بیماران می شود.

کم کاری های قلبی یکی از مهمترین عوامل مرگ افراد سالخورده است و ۵۰ درصد بیماران بیشتر از ۵ سال پس از تشخیص عمر نمی کنند.

 

علت ها

کم کاری قلبی وقتی تولید می شود که قلب به اندازه کافی قدرت ندارد که خون را به سرخرگ ها براند و یا نمی تواند به اندازه کافی پر از خون بشود، زیرا یا عضلات آن سخت شده (سفت شده) و یا قلب گشاد شده و در نتیجه هر انقباض قلب قدرت کافی ندارد و در نتیجه خون مدت بیشتری در سرخرگ ها می ماند و باعث رکود آن در سیاهرگ ها می شود و این احتقان خون در سیاهرگها را کم کاری قلبی می گویند.

کم کاری قلبی معمولا مشکل یکی از بطن هاست؛ بطن چپ یا راست و در بعضی مواقع ممکن است هر دو بطن دچار بشوند.

* کم کاری قلبی چپ ـ نوعی است که بیشتر از همه دیده می شود. مایعات در نسوج جمع شده و معمولا در ریه جمع می شود و تولید اشکال در تنفس می کند، مثل تنفس صدادار و تنگی نفس. فشار خون سرخرگی درمان نشده و یا بد درمان شده در مدت چند سال یا اختلالات کرونرین بر اثر آنژین یا سکته قلبی از عاملان اصلی آن هستند.

* کم کاری قلبی راست ـ این بار مایعات معمولا در ساق پا و مچ پا جمع می شوند و باعث ورم آنها می شود.. این بیماری اغلب بر اثر کم کاری قلبی چپ و یا بر اثر یک بیماری ریوی مثل برونشیت مزمن، آمفیزم و یا آمبولی ریوی تولید می شود.

کمی درباره قلب بدانیم

قلب از چهار حفره درست شده:

* دو تا حفره ی کوچک که دهلیز نامیده می شوند. خون از ریه به دهلیز چپ وارد می شود و دهلیز راست که خون از بدن به آن وارد می شود.

* دو حفره ی بزرگتر که بطن نام دارند؛ بطن راست خون وارده از دهلیزها را به ریه می فرستد و بطن چپ آن را به اعضای بدن می رساند.

وقتی که گردش خون به خوبی انجام نشود قلب مجبور می شود که انقباض قوی تری داشته باشد و ضربان آن شدیدتر بشود  در نتیجه عضله قلب برای اینکه بتواند عمل پمپاژ خون را انجام بدهد بزرگتر می شود، کلیه ها هم که کمتر خون دریافت می کنند کمتر مایعات را توسط ادرار دفع می کنند، در نتیجه مایع بیشتری در بدن می ماند و باعث تورم و زیاد شدن حجم خون و خستگی قلب می شود و به همین خاطر خستگی و تنگی نفس تولید شده و با گذشت زمان قلب دیگر نمی تواند فشار بیشتری را برای گردش خون ایجاد کند.

پیشرفت بیماری

در بیشتر مواقع کم کاری قلبی یک بیماری مزمن است و خستگی اولین سیمپتوم است که خودش را نشان می دهد. با پیشرفت بیماری تنگی نفس در هنگام فعالیت بدنی و بعدا حتی در حال استراحت وجود دارد. بعضی وقت ها درمان عامل کم کاری قلبی باعث درمان آن می شود مثل برطرف کردن یک ناهنجاری قلبی با عمل جراحی و در سایر مواقع داروها و عوض کردن عادات زندگی باعث بهتر شدن وضع بیمار و بازیابی بعضی از فعالیت های کنار گذاشته شده می شود.

انجمن قلب نیویورک چهار مرحله برای پیشرفت کم کاری قلبی را بر اثر تحمل فعالیت ورزشی تعیین کرده است:

مرحله پیشرفت بیماری         محدودیت فعالیت های بدنی        سیمپتوم ها

کلاس یک (بیماری سبک)     هیچ محدودیت ندارد                         تنگی نفس غیرطبیعی و خستگی ندارد.

                                                                                در هنگام استراحت ناراحتی ندارد.

کلاس دو (بیماری سبک)       کمی محدودیت                  با فعالیت متوسط سیمپتوم ها دیده می شوند.

کلاس سه (متوسط)                         محدودیت                                     سیمپتوم ها با فعالیت بدنی کم هم دیده می شوند ولی در استراحت

                                                                        از بین می روند.

کلاس چهار (شدید)                         محدودیت کامل                  سیمپتوم ها حتی در استراحت دیده می شوند.

مشکلات سلامتی که ممکن است پیش بیاید

مشکلات سلامتی که ممکن است پیش بیاید بر حسب وضع سلامتی بیمار، سن، علت کم کاری قلبی و شدت آن انواع مختلفی دارد.

اگر درمان نشود می تواند به سرعت مشکلات جدی ایجاد کند مثل جمع شدن مایع در ریه ها که تنفس را مشکل می کند. امکان خطر آریتمی (نامنظم بودن ضربان قلب) و ایست قلبی زیاد می شود. لخته های خونی در سیاهرگ ها تولید می شوند که می توانند باعث مسدود شدن سرخرگ ریوی (آمبولی ریوی) که یک مشکل مرگ آور است، بشود، اگر درمان نشود کم کاری قلبی می تواند به کبد و کلیه ها که از اعضای مهم بدن هستند، صدمه بزند.

ادامه دارد