* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

چگونه یک حمله کهیر را بشناسیم

کهیر نوعی از بثورات پوستی است که با خارش و تولید پلاک های قرمز رنگ برجسته که شباهت زیادی با اثر تماس پوست با گیاه گزنه دارد، همراه است. کهیر یک سیمپتوم است تا یک بیماری و علل زیادی می تواند عامل تولید آن باشد. به طور کلی دو نوع کهیر دیده می شود:

* کهیر حاد ـ که توسط یک یا چند حمله در طی چند دقیقه تا چند ساعت دیده می شود که امکان دارد چندین بار در عرض چند روز تولید شود ولی پیشرفت آن کمتر از ۶ هفته طول می کشد.

* کهیر مزمن ـ کهیری است که به صورت حملات روزانه یا تقریبا روزانه دیده می شود و پیشرفت آن بیشتر از شش هفته است.

* وقتی که حملات کهیر تکراری ولی مداوم نیست به آن کهیر تکراری می گویند.

سیمپتوم های حمله کهیر

در یک حمله کهیر موارد زیر دیده می شود:

* بثورات برجسته صورتی یا قرمز رنگ با اندازه های مختلف از چند میلی متر تا چند سانتی متر که در بیشتر موارد روی بازوها، ساق پا و یا قفسه سینه دیده می شوند.

* خارش گاهی بسیار شدید

* بعضی وقت ها به صورت یک ورم یا خیز که بیشتر در صورت و دست و پا دیده می شود.

به طور کلی ضایعات تولید شده بر اثر کهیر زودگذر هستند و چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشند و ناگهان از بین می روند بدون اینکه جای زخم باقی بگذارند ولاکن ضایعات دیگری می توانند جایگزین شده و حمله بیماری می تواند چند روز طول بکشد.

بعضی وقت ها سیمپتوم های دیگری هم همراه می شوند مثل:

* یک تب خفیف

* دردهای شکمی یا مشکلات دستگاه گوارشی

* دردهای مفصلی

چه کسانی در خطر مبتلا شدن هستند

همه می توانند دچار کهیر بشوند ولی بعضی عوامل یا بیماری ها می توانند باعث شروع آن بشوند مثل:

* رابطه جنسی ـ  زنان بیشتر دچار کهیر می شوند تا مردان.

* عوامل ژنتیکی ـ در بعضی مواقع کهیر در نزد شیرخواران یا کودکان جوان دیده می شود و چندین نفر در فامیل به آن دچارند که به آن کهیر سرد یا فامیلی می گویند.

* غیرطبیعی بودن های خونی یا کمبود بعضی از آنزیم ها

* بعضی از بیماری های سیستماتیک مثل تیروئیدیت اتوایمیون، لوپوس، لنفوم. در حدود یک درصد کهیرها همراه یک بیماری سیستماتیک هستند و در نتیجه سیمپتوم های دیگری دارند.

چه عواملی باعث خطر می شوند

عوامل مختلفی می توانند باعث شروع حمله کهیر و یا شدیدتر شدن آن بشوند. آنچه که از همه بیشتر دیده می شود عبارتند از:

* مصرف بعضی داروها

* مصرف بالای خوراکی های سرشار از هیستامین یا آزادکننده هیستامین

* در معرض سرما یا گرما قرار گرفتن

چه کسانی به حملات کهیری مبتلا می شوند

همه افراد در هر سنی می توانند مبتلا شوند. به نظر می رسد که در حدود بیست درصد افراد حداقل یک بار در طول عمرشان به کهیر حاد دچار می شوند زنان بیشتر از مردان

برعکس کهیر مزمن که بسیار نادر است یک تا ۵درصد مردم به آن دچار می شوند.

در بیشتر موارد افرادی که از کهیر مزمن رنج می برند چندین سال است که به آن مبتلا هستند. حدود ۶۵درصد کهیرهای مزمن بیشتر از ۱۲ ماه طول می کشند و چهل درصد آنها کمتر از ده سال.

علل بیماری

مکانیزمی که باعث تولید کهیر می شوند پیچیده و ناشناخته هستند با اینکه یک حمله حاد کهیر در اغلب موارد بر اثر یک آلرژی تولید می شود اغلب کهیرهای مزمن منشأ آلرژیکی ندارند.

بعضی از سلول های ماستوسیت که در دستگاه دفاعی فعال هستند در تولید کهیر دخالت دارند. در نزد افراد مبتلا ماستوسیت ها حساس تر هستند و فعال تر شده هیستامین آزاد کرده باعث حمله کهیر می شوند و عکس العمل انفلاماتوار ناجور دارند.

انواع مختلف کهیر

*کهیر حاد ـ مکانیزم تولید آن هنوز به خوبی مشخص نیست. می دانیم که عوامل محیط زیستی می توانند باعث تولید یا شدت آن بشوند.

در حدود ۷۵ درصد موارد حمله کهیر حاد بر اثر عوامل مشخص شروع می شود مثل:

* در ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد عامل شروع حمله کهیر دارویی است تقریبا هر دارویی می تواند عامل حمله باشد. مانند یک آنتی بیوتیک، داروی بیهوشی، آسپیرین، یک آنتی انفلاماتوار غیراستروئیدی، یک دارو برای درمان فشار خون سرخرگی، یک محصول کنتراست یددار(برای پرتوشناسی به کار می رود)، مرفین، کدئین و سایر داروها .

* مواد غذایی سرشار هیستامین مثل انواع پنیرها، کنسرو ماهی، شاه ماهی دودی، گوجه فرنگی و مواد غذایی آزادکننده هیستامین مثل توت فرنگی، موز، آجیل ها، شکلات، الکل، سفیده تخم مرغ، ماهی، حیوانات دریایی، گوشت های پرورده مثل ژامبون، کالباس و امثال اینها.

* تماس با بعضی از محصولات مثل لاتکس و محصولات زیبایی، یا حیوانات و گیاهان.

* در معرض سرما قرار گرفتن

* در معرض گرما بودن یا در آفتاب ماندن

* فشار یا مالش بر روی پوست

* نیش حشره

* یک عفونت داخلی مثل عفونت به هلیکو باکتری پیلوری ، هپاتیت B و غیره. این مسئله کاملا روشن نیست و مطالعات نتایج مثبت و منفی داشته است.

*استرس احساسی

* ورزش سنگین و طولانی

کهیر مزمن

کهیز مزمن هم می تواند بر اثر یکی از عوامل گفته شده در بالا شروع شود ولی در حدود ۷۰ درصد موارد اگر هیچ عاملی برای آن پیدا نشود به آن کهیرهای ایدیوپاتیک می گویند.

بخش دوم و پایانی هفته آینده