آرش عزیزی

نامه دکتر مریدی به وزیر امورخارجه کانادا در مورد وضعیت خطیر سعید ملک پور زندانی ایرانی ـ کانادایی

در مواجهه با احکام اعدامی که این روزها چپ و راست توسط دادگاه‌های جمهوری اسلامی صادر می‌شود،‌ جامعه ایرانیِ کانادا اعتراض‌های مختلفی را سازمان داده و موفق شده توجه دولت محافظه‌کار را نیز جلب کند تا دولت ایران را بیشتر تحت فشار بگذارد.

هفته گذشته، شاهد بودیم رضا مریدی، نماینده ریچموند هیل در مجلس انتاریو،‌ در نامه‌ای به لورنس کنون، وزیر امور خارجه کانادا، خواهان رسیدگی به وضعیت سعید ملک‌پور شد. در نامه مریدی، که نسخه‌ای از آن به دست شهروند رسیده، می‌خوانیم که او خواهان «توجه بلافاصله به پرونده آقای سعید ملک‌پور که چند سالی است در حوزه انتخاباتی من در ریچموند هیل زندگی می‌کند»‌شده است. دکتر مریدی در این نامه می‌گوید که همسر آقای ملک‌پور مساله را برای او مطرح کرده. به نظر می‌رسد ملک‌پور جزو کسانی است که اعتراف‌های اجباری از او گرفته شده و اکنون بر اساس آن حکم اعدام برایش صادر کرده‌اند. مریدی از وزیر امور خارجه خواسته، از جانب ملک پور ایران را تحت فشار بگذارد تا اعدام او را متوقف کند.

ضمنا آقای مریدی در صحن مجلس این نامه را برای امضای سایر نمایندگان در اختیار آنان گذارد و از آنها درخواست کرد برای نجات جان ملک پور آن را امضا کنند.

خبر وضعیت آقای ملک‌پور هفته گذشته در تورنتو استار نیز منتشر شده بود. الیویا وارد، نویسنده امور خارجی این روزنامه، نوشت:«ملک‌پور با لیسانس مهندسی آهن از دانشگاه معتبری در ایران، در انتاریو اقامتی موفق گزیده بود و برای فوق‌لیسانس در دانشگاه ویکتوریا اقدام کرده بود. اما تصمیم دیدار از پدر رو به مرگش زندگی‌اش را برای همیشه عوض کرد. ملک‌پور در زندان مخوف اوین در ایران است و منتظر چیزی که دادگاه به او گفته حکم مرگ خواهد بود. هم‌سلولی او، حمید قاسمی شال که تورنتویی است، از قبل با اعدام مواجه بوده است».

از سوی دیگر خبر تلاش جمهوری اسلامی برای اعدام سکینه محمدی آشتیانی، زنی که ماه‌ها است در صدر اخبار بین‌المللی قرار گرفته،‌ نیز واکنش سریع دولت کانادا را در پی داشت.

لورنس کنون، وزیر امور خارجه،‌ هفته پیش به گزارش «کمیته بین‌المللی علیه اعدام» در این مورد واکنش نشان داد و گفت: «ما بار دیگر از دولت ایران می‌خواهیم روند زوال وضعیت حقوق بشرش را تغییر دهد و از مسئولیت‌های قانونی‌اش پیروی کند».

همچنین چهارشنبه ۳ نوامبر، لورین هارپر، همسر نخست وزیر کانادا و هدر رازمن، رئیس «ایندیگو»، بزرگترین کتاب فروشی زنجیره ای کانادا،  نامه سرگشاده ای به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران ارسال کردند و در این نگرانی عمیق خود را از بی توجهی و نقض حقوق زنان در ایران اعلام داشتند. آنها همچنین در بخش دیگری از نامه با اشاره به پرونده سکینه محمدی آشتیانی آن را جدیدترین موردی خوانده اند که نماد مشکلات و گرفتاری های زنان در ایران و مغایر با اصول اخلاقی و انسانی است.

این دو در ادامه مصرانه از محمود احمدی نژاد خواسته اند تا با آزادی بی قید و شرط سکینه محمدی آشتیانی، قدم جدی برای پیشبرد حقوق زنان، مادران، دختران و خواهران ایرانی بردارد.

دیپاک اوبرای،‌ دبیر پارلمانی وزیر امور خارجه، نیز در صحن مجلس وضعیت سکینه آشتیانی، حسین درخشان و حمید قاسمی شال را مطرح کرد.

به نظر می‌رسد صدای بلند جامعه ایرانی باعث شده دولت کانادا توجه ویژه‌ای به احکام اعدام نه فقط برای ایرانیانِ‌ کانادایی که برای بقیه زندانیان نیز معطوف کند.