چرا پیکرهای کشته شدگان آتش سوزی مریوان متلاشی شده است؟

 

سایت کردانه: آتش سوزی جنگل های مریوان که در جریان آن چهار تن از فعالان زیست محیطی جان باختند فعلا خاموش شده اما مردم داغدار این شهر می پرسند چرا پیکر آنان که در شعله های آتش سوختند متلاشی شده است …

درجریان آتش سوزی جنگل های مریوان چهار نفر کشته شدند. بنا به گزارش های رسمی محمد پژوهی، رحمت حکیمی نیا، دو نفر از نیروهای منابع طبیعی مریوان و شریف باجور و امید کهنه پوشی (حسین زاده)، فعال محیط زیست، روز شنبه سوم شهریور در حین خاموش کردن آتش در جنگل جان باختند.

 

مردم در باره گزارش مقامات محلی در مورد علت آتش سوزی و چگونگی کشته شدن این چهار تن تردید دارند و پیکر سوخته با اندام های متلاشی شریف باجور که پیشینه بازداشت داشته و تحت پیگرد ماموران امنیتی بوده است این ظن را تقویت می کند که آتش سوزی و کشته شدن این افراد اتفاقی نبوده و باید روشن شود چرا باجور عضو انجمن “سبز چیا” و سه جنگلبان فعال محیط زیست دیگر کشته شدند.

در مراسم تدفین او جمعیت کثیری از مردم مریوان در اعتراض به مرگ چهار فعال محیط زیست در میان شعله های آتش جنگل های مریوان دست به راهپیمایی زدند. شرکت کنندگان در راهپیمایی پلاکاردهایی از تصاویر کشته شدگان در دست داشتند. آنها همچنین پلاکاردهایی حمل کردند که روی آن نوشته شده بود «شهید نمی میرد».

در میان مردم درباره کشته شدن فعالان محیط زیست این احتمال مطرح است که آتش سوزی‌ها عمدی بوده و توسط نیروهای امنیتی و سپاه به منظور جلوگیری از مخفی شدن مخالفان جمهوری اسلامی، در جنگل های منطقه انجام شده است. برخی از ساکنان محلی نیز می گویند سپاه پاسداران در جنگل و مسیر تردد مردم، کولبران و کاسبان در مرز مریوان، اقدام ‌به کاشت مین کرده است.مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان در باره آتش سوزی جنگل‌های مریوان و کشته شدن چهار نفر بر اثر انفجار به خبرگزاری ایسنا گفته است: «آتش سوزی جنگل‌های مریوان ابتدا از روستای پیله شروع شده و ٣۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع در آتش سوخته و برخلاف برخی اخبار مبنی بر انفجار مین، در منطقه هیچ گونه انفجاری رخ نداده است. وی افزود: با توجه به بارندگی‌های فراوان بهاری و افزایش ارتفاع علف‌های هرز، آتش‌سوزی گسترده‌ای در روستای پیله رخ داده و در کسری از ثانیه حدود ۲۰ متر را طی کرده است، با تغییر مداوم جهت باد این ۴ نفر مجال فرار کردن نداشته‌اند.»

 

نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان ادامه داد: این افراد ۱۵ سال در مهار آتش سوزی تجربه داشته‌اند اما به دلیل گستردگی آتش و ارتفاع چند متری آن، طعمه حریق شدند.

 

وی با بیان این‌که شایعات بسیاری در این رابطه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم منطقه جزو اولین افرادی بودند که در صحنه مهار آتش سوزی حاضر شده‌اند و آن ها منبعی قابل اتکا برای انکار هرگونه انفجار در بحث کشته شدن این ۴ نفر شده‌اند.

در حالی که وی خبر انفجار مین را رد می کند، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفتگو با شبکه خبر صدا و سیما مرگ چهار نفر را تایید کرده ولی سناریوی وی در مورد آتش سوزی و کشته شدن باجور و همراهانش این است که: “منطقه آلوده به مین بوده و متاسفانه انفجارهایی هم در منطقه صورت گرفته است.”

مدیرکل منابع طبیعی استان در رد توضیحات رئیس سازمان هلال احمر گفته است: کارکنان اداره منابع طبیعی اولین افرادی بوده‌اند که اجساد افراد کشته شده در آتش سوزی را پیدا کرده و با اتومبیل همین سازمان اجساد سوخته را به بیمارستان منتقل کرده‌اند؛ و این در حالی است که در زمان کشف پیکرها، نیروهای امداد و نجات هلال احمر در صحنه حادثه حضور نداشته‌اند.

عرفان حسینی عضو هیات موسس انجمن سبز چیای کردستان در گفت و گو با ایسنا ضمن عرض تسلیت به مردم کردستان و فعالان محیط زیست استان گفته است: «روزگذشته حدود ساعت ۱۲ ظهر، آتشی در روستای پیله در ٨ کیلومتری و شمال شرق مریوان به پا شد و تیمی ۶ نفره از انجمن سبز چیای کردستان که همیشه آماده مقابله با بحران و آتش هستند، بدون هیچ امکاناتی با سرپرستی مرحوم شریف باجور به منطقه اعزام شدند.

عضو هیات موسس انجمن سبز چیای کردستان در رابطه با علت مرگ جانباختگان این حادثه عنوان کرد: متاسفانه حجم آتش بسیار زیاد بود که علت آن هم هنوز نامشخص اعلام شده است، اما برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که جان باختگان این حادثه، جان خود را بر اثر انفجار مین‌های به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در منطقه از دست داده‌اند و برخی هم می‌گویند که در اثر آتش سوزی شدید جان خود را از دست داده اند به طوری که حتی واژه زغالی شدن را برای این افراد به کار برده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: چرا علت مرگ این افراد باید مبهم باشد، سوال این است که اگر این افراد بر اثر سوختگی جان باخته‌اند، چرا برخی از اندام‌های آن‌ها متلاشی شده است.

۱۲ آبان سال گذشته شریف باجور از فعالین محیط زیستی مریوان و عضو انجمن سبز چیا در اعتراض به خشونت علیه حیوانات راهپیمایی و اعتصاب غذا کرده بود و مشغول طی کردن مسیر مریوان به سمت ثلاث باباجانی بود که در نیمه راه دستگیر شد. وی در روستای دزلی مریوان و توسط نیروهای بسیج وابسته به سپاه پاسداران دستگیر شد و بعدا به نیروهای وزارت اطلاعات در شهر مریوان تحویل داده شد. باجور هنگام دستگیری، در راه با مردم صحبت می‌کرد و برگه‌های آگاهی‌رسانی در مورد حقوق حیوانات و محیط زیست پخش می‌کرد. شب همان روز مغازه او را که تنها راه کسب درآمد وی بود به آتش کشیدند.

سال ۲۰۱۱ هم توسط نیروهای امنیتی ایران در مریوان بازداشت‌شده بود. و مدتی را در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات مریوان و زندان مریوان به سر برده بود.

درشهریور سال گذشته نیز از مریوان تا تهران در اعتراض به کشتار کولبران و حمایت از رضا شهابی فعال کارگری و زندانی سیاسی با شعار عدم خشونت راه پیروزی انسانیت است، رکاب زد. فعالان فرهنگی و مدنی روزجمعه ١٣ شهریور سال ٩۶ در میدان آزادی تهران از او استقبال کردند.

شریف باجور و سایرجان‌باختگان در ماجرای آتش سوزی جنگل، به خاطر فعالیت های زیست‌محیطی خود، در میان مردم مریوان از محبوبیت زیادی برخوردار بوده اند و مرگ فجیع آنان بر اثر انفجار و در میان شعله های آتش، تظاهرات مردم این شهر را در پی داشت.

خبرنگار ایسنا در گزارش خود قید کرده که در ادامه پیگیری‌های خود برای شفاف سازی علت مرگ جانباختگان این حادثه، از مسئولان پزشکی قانونی استان نیز علت را جویا شد و در نهایت به این پاسخ که هنوز علت اصلی جان باختگان مشخص و اعلام نشده است، رسید.

پرونده ی این جنایت شاید از طرف حکومت با خاموش شدن آتش در جنگل های مریوان بایگانی شود اما مردم داغ مرگ باجور و همراهان وی را فراموش نمی کنند.

شریف باجور عضو انجمن سبز چیا، یک انجمن زیست‌محیطی محلی و مسئول اطفای حریق آن بود. مأموران بسیجی وابسته به سپاه پاسداران پیشتر او را ۱۲ آبان ۱۳۹۵ به مدت یک روز بازداشت کرده بودند. او می‌خواست برای افزایش آگاهی نسبت به خشونت علیه حیوانات به راهپیمایی و اعتصاب غذا از مریوان تا ثلاث باباجانی دست بزند؛ به طور خاص، در اعتراض به کشتن یک سگ که مادر هشت توله‌سگ بود.

مغازه او نیز یک ماه پس از بازداشت به دست عوامل ناشناس در آذر ۱۳۹۵ به آتش کشیده شد.

شریف باجور شهریور گذشته نیز از مریوان تا تهران را در اعتراض به کشتار کولبران و حمایت از رضا شهابی، فعال کارگری و زندانی سیاسی پیشین با شعار «عدم خشونت راه پیروزی انسانیت است» رکاب زد.

فعالان فرهنگی و مدنی جمعه ۱۴ شهریور سال گذشته در میدان آزادی از او استقبال کردند.

آتش در مراتع اطراف مریوان هنوز ادامه دارد. حسن نوری، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور به خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که چهار تیم ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند و تیم‌های مهار آتش به زودی به آنجا خواهند رسید.

او از علت این حادثه اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گرمای هوا را یک عامل احتمالی دانست.

به‌روز رسانی خبر:

ساعتی پس از انتشار خبر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از منابع محلی علت مرگ این فعالان محیط زیست را انفجار مین‌های برجای‌مانده از زمان جنگ عنوان کرد.