محمد رحیمیان

بشر امروزی ۳ تا ۴ کیلو چاق ‌تر از پدر بزرگ خودش است و سعی می ‌کند آرامش خود را فدای آسایشش کند. پس در یک جامعه صنعتی که رقابت‌ها در آن زیاد است، نباید انتظار قلب‌هایی سالم را داشت. مثلا والدین به کودک خود غذاهای چرب می‌ دهند و معتقدند که بدن کودک، سنگ را هم به‌ طور کامل می ‌سوزاند، در حالی که سکته قلبی، درست مثل طبلی است که صدایش ۳۰ ‌‌سال بعد در می ‌آید و این چربی که در سن کودکی مصرف می ‌شود، اثرش را سال‌ها بعد با تنگ شدن رگ‌ ها نشان می دهد، برای همین است که سکته قلبی در جوامع روستایی در سنین ۷۰ و ۸۰ سالگی رخ می‌ دهد، ولی در شهر در سنین ۳۰ ‌تا ۴۰ سالگی.

تا ۴۰ سال پیش، افراد بالای ۸۰ سال سکته می‌ کردند، ولی در حال حاضر در سی‌ سی ‌یو افرادی را داریم که بالای ۲۵ سال سن دارند. در گذشته در برابر هر ۴ مرد یک زن دچار سکته قلبی می ‌شد، ولی الان در برابر هر ۲ مرد یک زن به این عارضه مبتلا می ‌شود، البته سکته قلبی در میان زنان مرگ آورتر از مردان است و این در حالی است که ما نقش عوامل پُرخطر را از همان دوران کودکی نادیده می ‌گیریم و نمی ‌دانیم تنگ شدن عروق از همان بدو تولد شروع می ‌شود.

سکته مغزی پس از بیماری های قلبی و عروقی، دومین علت شایع مرگ و میر در دنیا است و احتمال سکته مغزی در مردان تقریباً یک و نیم برابر بیش از زنان است. زمینه های ژنتیکی، افزایش سن و جنس مذکر بودن را می توان از عوامل غیر قابل تعدیل دخیل در سکته های مغزی برشمرد و در برابر، چاقی، دیابت، چربی و فشار خون بالا و مصرف سیگار از جمله عوامل قابل تعدیل مؤثر در بروز سکته مغزی می باشند.

نمی توانیم سکته را از نقطه نظر پزشکی بررسی کنیم چرا که در این مقام نیستیم، اما اطلاعات جمع آوری شده بالا را به همان نیازی که در ابتدا اشاره کردیم پیوند می دهیم. همه ما در زندگی تعهداتی نسبت به خودمان و افرادی که به آنها وابسته ایم داریم، بنابراین باید مانند بسیاری از پس اندازهای زندگی مان، برای برخورد با بیماری چون سکته نیز پس اندازی داشته باشیم. بیمه همان صندوق پس انداز شماست، البته با تفاوت های بزرگی. شما پولی را به بیمه پرداخت می کنید و معمولاً در زمان Claim پولی که دریافت می کنید بسیار بالاتر است. بیمه متناسب با توان مالی شما برنامه های متفاوتی را ارائه می دهد و برای هر مشکلی می تواند به اشکال گوناگون شما را یاری دهد. آیا فکر نمی کنید بهتر است در روز سلامت به آن فکر کنید؟ آیا بهتر نیست وقتی را برای مشاوره بیمه کنار بگذارید؟ در چرخه زیبای زندگی، جایی برای  خود جستجو کنید. جایی برای روزهای ناتوانی و یا بیماری.  لمس احساس خوشبختی، نیازمند ساده ترین نگاه هاست، همچون نگاه به فردا.

فردا را فدای بی توجهی امروز نکنیم!

 

محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/sherkatbimeh