شهروند- بعد از حدود چهارده ماه مذاکرات فشرده سرانجام در شامگاه یک شنبه ۳۰ سپتامبر کانادا و آمریکا بر سر توافقنامه جدید تجاری به توافق رسیدند. این توافقنامه که قبلا به امضای مکزیک رسیده بود به گفته ی جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، توافق نامه ی آمریکا، کانادا و مکزیک نام دارد و با نام اختصاری  USMCAشناخته خواهد شد.

 

دونالد ترامپ بارها طی این مذاکرات کانادا را تهدید کرد و بارها به جاستین ترودو تاخت و با الفاظ گوناگونی او را خطاب کرد، اما بعد از امضای قرارداد اعلام کرد که جاستین ترودو کارش را به خوبی بلد است و تنها ایرادش این است که مردمش را خیلی زیاد دوست دارد!

این توافق نامه که تا ۱۶ سال آینده معتبر است، به گفته ی کریستیا فریلند بستری را برای تجارت بهتر و عادلانه تر برای کشورها فراهم خواهد کرد. بند ۱۹ این توافق نامه مانند آنچه قبلا وجود داشت دست نخورده باقی مانده است و بر اساس آن در صورت اختلاف بین کشورها گروهی بی طرف به حل اختلاف خواهد پرداخت.

در مورد مالیات های اعمال شده بر صنعت آلومینیوم و آهن باید گفت که این تعرفه ها همچنان ادامه خواهد داشت و قرار است به صورت جداگانه بررسی شود. شاید یکی از مهمترین بخش های این توافق جدید این است که کانادا همچنان استقلال خود را در بخش های فرهنگی حفظ خواهد کرد و کمپانی های آمریکایی نمی توانند به محصولات فرهنگی کانادا مانند کالای تجاری نگاه کرده و آنها را در تسلط بگیرند.

در بخش محصولات لبنی شاید توافق چندان به نفع بازار کانادا نباشد، و بازار کانادا بایستی در خود را به روی محصولات لبنی آمریکا بیشتر بگشاید، و همین امر باعث ناراحتی کشاورزان و دامداران شده است.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این توافق نامه تعرفه ی واردات اتومبیل است که دونالد ترامپ وعده است در صورت تصمیم برای اعمال تعرفه های مالیاتی کانادا سالیانه تا میزان ۲.۶ میلیون اتومبیل در سال معافیت مالیاتی دریافت کند. جاستین ترودو در سخنانش دیروز دوشنبه اعلام کرد که قرارداد جدید تجاری بین آمریکا، کانادا و مکزیک بسیار به نفع مردم کانادا است و راه را برای مدرن تر کردن اقتصاد و بهبود شرایط زندگی برای مردم کشورش باز کرده است.