شهروند- جایزه ی نوبل فیزیک سال ۲۰۱۸ به طور مشترک به دونا استریک لند(Donna Strickland) کانادایی، آرتور آشکین (Arthur Ashkin) و جرارد مورو (Gérard Mourou) تعلق گرفت. نیمی از جایزه ی ۱.۲۹ میلیون دلاری نوبل فیزیک امسال به آرتور آشکین اهدا شده و مابقی بین استریک لند و مورو تقسیم خواهد شد.

 

این سه فیزیکدان با همکاری هم نوعی از لیزر را اختراع کرده اند که کوتاه تر، دقیق تر و موثرتر است. دونا استریک لند ۵۹ ساله استاد دانشگاه واترلو در انتاریو است. او اولین زنی است که در ۵۵ سال اخیر، و سومین زنی است که در تاریخ موفق به دریافت جایزه ی نوبل فیزیک شده است. پیش از او  ماری کوری در سال ۱۹۰۳ و ماریا جیوپرت در ۱۹۶۳ موفق به دریافت این جایزه شده بودند.

استریک لند ضمن مکالمه ی تلفنی اش با آکادمی نوبل گفت، زمان آن فرا رسیده است که به زن های فیزیکدان توجه کرده و برایشان اهمیت قائل شویم. این زن ها به گفته ی او راه درازی را آمده اند و مصائب زیادی را پشت سر گذاشته اند. زمانی بود که افرادی نظیر ماری جیوپرت با وجود دریافت نوبل فیزیک نمی تواستند کار تمام وقت داشته باشند و امکان تدریس در دانشگاه و پول درآوردن از این طریق به آنها داده نمی شد!

نوبل شیمی امروز چهارشنبه و نوبل صلح روز جمعه اعلام می شود. جایزه ی اقتصاد که در واقع نوبل نیست در تاریخ ۸ اکتبر اعلام خواهد شد. امسال نوبل ادبیات به کسی اهدا نخواهد شد، زیرا به دلیل سوء رفتار جنسی بسیاری از اعضای هیئت مدیره ی این بخش از کار برکنار شده و یا استعفا داده اند.