جمعه شب، ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸، حدود هزار تن از تورنتویی ها در سالن له پارک گرد آمدند تا از خدمات مردی تقدیر کنند که در نزدیک به سه دهه حضورش در کانادا و بویژه در این یک دهه ی اخیر، تأثیرات مثبتی در تورنتو و کانادا برجای گذارده است. وقتی در سال ۱۳۲۳ (۱۹۴۵ میلادی) در شهر اورمیه در آذربایجان غربی به دنیا آمد، هیچکس از اطرافیانش نمی توانست فکرش را هم بکند که این نوزاد، روزی در آن سوی جهان، می شود اولین وزیر ایرانی تبار در آمریکای شمالی.

وقتی هم که دیپلم ریاضی اش را از دبیرستان البرز تهران گرفت و وارد رشته فیزیک دانشگاه تهران شد و فوق لیسانس گرفت، خودش هم نمی توانست فکر کند که روزی در مقابل صدها تن که برای تقدیر از او حضور یافته اند، بایستد و از داستان زندگی و دستاوردهایش بگوید.

رضا مریدی به فوق لیسانس فیزیک دانشگاه تهران بسنده نکرد و از دانشگاه برونل لندن فوق لیسانس و دکترای فیزیک گرفت و در سال ۱۹۷۶ پس از پایان تحصیلاتش به ایران بازگشت.

در دانشگاه فرح سابق (الزهرای کنونی) به عنوان رئیس گروه فیزیک، رئیس دانشکده علوم، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه و عضو شورای دانشگاه مشغول تحقیق و تدریس شد، اما ایرانِ بعد از انقلاب نیازی به متخصص نداشت و پس از انقلاب پاکسازی شد. دکتر مریدی یازده سال در ایران ماند، اما با فشارهایی که به خود و خانواده اش آمد، راه خدمت در وطنش را بسته دید. در سال ۱۹۸۷ به دعوت دانشگاه فیجی به این جزیره رفت و مدت دو سال و نیم در آن دانشگاه به تدریس و تحقیق گذراند.

رضا مریدی آن زمان هم که در سال ۱۹۹۰ به همراه خانواده اش با چهار چمدان وارد فرودگاه تورنتو شد، به اینکه روزی در این استان به وزارت برسد، فکر نمی کرد.زمانی که او به کانادا مهاجرت کرد هیچ ایرانی تباری در ساختار سیاسی کانادا حضور نداشت و شاید او نیز در آن زمان چنین حضوری را بعید می دانست.

او توانست به اتکای کاردانی اش، خیلی زود شروع به کار کند و در سمت های معاونت و دانشمندِ ارشد در موسسۀ حفاظت در برابر اشعه اتمی کاناداانجام وظیفه کند.

این نشان دهنده ی تفاوت دو کشور است، یکی تخصص را پس می زند و به مدیران غیرمتخصص بی کفایت میدان می دهد و اختلاس گران را تشویق می کند و دیگری از تخصص استقبال می کند و هم به رشد خود و هم به رشد فرد متخصص کمک می کند.

دکتر مریدی پس از ۱۷ سال زندگی و کار در کانادا به این فکر افتاد که جای نماینده ی جامعه ی ایرانی در پارلمان استان انتاریو خالی ست. در مصاحبه ای با شهروند در مورد تصمیمش برای قدم گذاردن در دنیای سیاست می گفت، ما باید صدایی داشته باشیم تا خواسته هایمان شنیده شود. و در پی همین تصمیم بود که در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۷ موفق شد با گرفتن اکثریت آرا (۴۸ درصد) به عنوان نخستین نماینده ایرانی تبار، از حزب لیبرال برای حوزه ی ریچموندهیل وارد مجلس انتاریو شود و بعدتر به وزارت دانشگاهها- کالج ها و آموزش حرفه ای  و وزارت تحقیقات و نوآوری برسد.

حضور دکتر مریدی در سیاست انتاریو، چه شور و هیجانی را در جامعه ی ایرانی تورنتو در پی داشت. پس از انتخاب دکتر مریدی بود که دیگرانی نیز این اعتماد به نفس را یافتند که قدم در این راه بگذارند.

جمعه شب، در سالن ورودی تالار له پارک که نگاه می کردی، چهره های سرشناس جامعه ی ایرانی تورنتو را می دیدی که در کنار سیاستمداران استانی و شهری گرد آمده اند تا از خدمات مردی تقدیر کنند که بی گمان تأثیرات مثبت و برجسته ای از یازده سال حضور خود در پارلمان برجای گذارده است.

گرداننده مراسم جشن کیمیا قربان، به خوبی جشن را اداره کرد. او در آغاز به حاضران و از جمله میهمانان برجسته ی جشن خوشامد گفت: دکتر جینا پروانه کدی۱، دکتر ممدوح شکری رئیس پیشین دانشگاه یورک۲، دکتر رونا لنتون رئیس دانشگاه یورک۳، استیون دل دوکا نماینده پیشین مجلس انتاریو و وزیرپیشین حمل و نقل و وزیر پیشین رشد و توسعه اقتصادی۴، دکتر امیر خدیر نماینده پیشین مجلس کبک۵،فرانک اسکارپتی شهردار مارکهام۶، دیو بارو شهردار ریچموندهیل۷، مایکل پارسا نماینده مجلس انتاریو از آرورا و اوک ریجز۸، جان توری شهردار تورنتو۹، مونته کوئینتر نماینده پیشین مجلس۱۰ و کاتلین وین نخست وزیر پیشین انتاریو و نماینده فعلی مجلس از حوزه ی دان ولی غربی۱۱.

کیمیا از این میهمانان درخواست کرد که به همراه دکتر مریدی برای عکس یادگاری  بر روی صحنه بروند.

در ادامه، مجری برنامه از حامیان برنامه نام برد و از آنها سپاسگزاری کرد و از حاضران خواست برای شنیدن سرود ملی کانادا به پا خیزند.

حسن انعامی، خواننده خوش صدا ، با صدای پرقدرت خود سرود ملی کانادا را به سه زبان انگلیسی، فرانسه و فارسی خواند.

نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، نتوانسته بود که در مراسم حضور یابد و پیام تصویری خود را ارسال کرده بود. در این پیام، ترودو “رضا” را دوست خود خواند و از خدمات او در حوزه های تحقیقات و نوآوری و آموزش و علوم تقدیر کرد و او را صدایی برای جامعه ی ایرانی ـ کانادایی نامید و گفت که حمایت از بیمارستان مکنزی مثالی از تداوم خدمات او به دیگران است. او در پایان از رضا مریدی برای آنچه که برای انتاریو و کانادا انجام داده است، تشکر کرد.

پیام نخست وزیر را در صفحه فیسبوک دکتر مریدی ببینید.

اولین سخنران مراسم، جان توری شهردار تورنتو بود. او از همگان عذرخواهی کرد که نمی تواند تا پایان مراسم بماند چون در میانه ی کمپین انتخاباتی شهرداری تورنتوست.

او نیز رضا مریدی را دوست خود خواند و از کاتلین وین یاد کرد که در دوران نخست وزیری او، شهرداری تورنتو و دولت انتاریو رابطه بسیار خوبی با هم داشتند. او همچنین نماینده شدن خانم وین را ستود که در حالی که بسیاری از سیاستمداران بعد از شکست خود را بازنشسته می کنند، ولی او همچنان در میدان باقی مانده است.

توری همچنین به خاطره ای خنده دار اشاره کرد زمانی که برای جشن نوروز در مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل حضور داشته در گفت وگویی با رضا مریدی درباره ی  نوروز و تمیز کردن خانه در بهار،”خونه تکونی” را بد تلفظ کرده و رضا او را برحذر داشته که در گفت وگو با ایرانیان باید مواظب تلفظ این کلمه باشد تا بد معنی نشود.

شهردار تورنتو از گفت وگوی دیگری با رضا مریدی یاد کرد که در آن مریدی داستان زندگی اش را برای او گفته بود و اینکه چگونه و تحت چه شرایطی به کانادا آمده و در کانادا چه کارهایی کرده. توری گفت، تا پیش از شنیدن این داستان من برای رضا احترام زیادی قائل بودم، ولی بعد از این داستان احترام ام به او دو چندان شد.

جان توری ابراز امیدواری کرد که مریدی راهی برای ادامه خدمات عمومی اش به جامعه پیدا کند و کنار ننشیند. و در پایان متن تقدیرنامه ای که از سوی شهرداری به عنوان شهردار امضا کرده بود خواند و آن را به دکتر مریدی تقدیم کرد.

بعد از این سخنرانی، کیمیا اعلام کرد که بنا به درخواست دکتر مریدی، تمام درآمد این شب به بنیاد بهداشت مکنزی)که در حال احداث بیمارستانی در شهر وان می باشد) اهدا می شود.

 

در این بخش جان میلز، معاون رئیس بنیاد مکنزی۱۲ به روی صحنه آمد و ضمن شرح کوتاهی از اقدامات این بنیاد، و برپایی کمپین های بزرگ برای جمع آوری کمک مالی برای ساخت مرکز درمانی در وان، از کمک های دکتر مریدی به این بنیاد سپاسگزاری کرد. در ادامه فیلم کوتاهی از این بنیاد و پروژه ی در راه آن، یعنی ساخت مرکز درمانی در وان به نمایش درآمد.

سخنران بعدی خانم کاتلین وین بود. نخست وزیر پیشین انتاریو از زمانی که دولت انتاریو را تشکیل داد، رضا مریدی را در کنار خود به عنوان عضوی از اعضای کابینه قرار داد. او نیز همچون جان توری به خاطره ای از جشن های نوروزی اشاره کرد و این بار به چهارشنبه سوری پرداخت که ویدیویی از رقص او با رضا مریدی میلیون ها بیننده را در سراسر دنیا به خود جلب کرده بود.

خانم وین، اولین نخست وزیر زن انتاریو و اولین نخست وزیر از جامعه ی LGBTQ که با شریک زندگی اش ـ جین ـ در این مراسم حضور داشت، گفت، من و جین هم برای حضور در جشن تقدیر از رضا به اینجا آمدیم و هم برای حمایت از مرکز درمانی مکنزی. پدر جین آرشیتکت بیمارستان یورک بود و پدر من هم پزشک این بیمارستان. در زمان کودکی من در ریچموندهیل، بیمارستانی در این شهر نبود و بیماران مجبور بودند به بیمارستان های دیگر بروند.

خانم وین از همه حاضران برای حمایتشان از این پروژه ی جدید (ساخت بیمارستان در وان) تشکر کرد.

خانم وین به رضا مریدی پرداخت و گفت، رضا مریدی، بهترین و شایسته ترین مردی ست که من در زندگی ام دیده ام. من زمانی با او ملاقات کردم که برای کاندیدایی ریچموندهیل اقدام کرده بود. والدین من در ریچموندهیل زندگی می کنند و نشانه ی تبلیغاتی او را در چمن خانه شان گذاشته بودند.

رضا فردی دانشگاهیو موفق بود که می توانست به حرفه اش ادامه دهد و آن را ارتقا بخشد ولی انتخاب کرد که قدم در راه خدمات عمومی بگذارد. او یک دیدگاه بین المللی را به کوئینزپارک آورد.

من در ریچموندهیل به دنیا آمده و بزرگ شده ام و به همه جا سفر کرده ام، ولی هرگز آنچه که رضا از زندگی اش برای جان توری و ما گفت، تجربه نکرده ایم.

چقدر مهمه که ما مردمی مثل رضا را در کشور متکثر و متنوعی چون کانادا و انتاریو در دولت داشته باشیم، زیرا این دیدگاه چیزی ست که ما نیاز داریم تا بتوانیم تصمیمات درست بگیریم.

کاتلین وین گفت، یکی از سخت ترین کارها برای نخست وزیر، تشکیل کابینه است ولی برای من از اول محرز بود که رضا یکی از اعضای کابینه خواهد بود. او به علوم و تحقیقات متعهد بود و اهمیت آموزش را برای انتاریو درک می کرد.

او از رضا مریدی خواست با تکیه بر تجربه ای که به دست آورده، همچنان صدای جامعه باشد و از او برای تمام کمک ها و راهنمایی هایش به هنگام تصمیم گیری هاتشکر کرد.در پایان خانم وین از همسر مریدی، پری مریدی نیز برای حمایت هایش تشکر کرد.

در این بخش از برنامه ویدیوی کوتاهی به نمایش درآمد که در آن رضا مریدی معرفی شده بود و بخش هایی از حضور او در پارلمان، گردهمایی ها، مجامع، سفرهای خارجی و سخنرانی های او را در بر می گرفت در بخشی از این ویدیو، دکتر مریدی در مجلس به وضعیت سعید ملکپور پرداخته و شرح می دهد که بر سر این جوان مقیم کانادا چه آمده است.

سخنران بعدی دکتر مهرداد حریری، بنیانگذار و رئیس مرکز سیاستگذاری علوم کانادا بود. او از وجه علمی به دکتر مریدی پرداخت و در بخشی از سخنانش گفت:

علوم و نوآوری مانند اکوسیستمی است که همه بخشهای آن نیز به حمایت همه جانبه دارد و این چیزی است که دکتر مریدی برای علوم و نوآوری در انتاریو فراهم آورد.افزایش بودجه برای تحقیقات علمی، مجموعه ای از برنامه ها برای تقویت نوآوری در استان، حمایت از کارآفرینان جوان و موسسات تازه تاسیس از جمله آنها هستند. همچنین از آنجا که علم امروز بسیار جهانی شده و ارتباطات جهانی بسیار در پیشرفت علوم امروزه مهم است، دکتر مریدی ارتباط علمی انتاریو با دیگر کشورهای جهان را تقویت کرد،اما سه پروژه که برای من شخصا بسیار اهمیت داشته است؛ نخست آغاز پروسه تاسیس یک دانشگاه کاملا فرانسوی زبان در انتاریو برای نخستین بار.دوم ایجاد شغل دانشمند ارشد برای انتاریو تا دولت را در زمینه سیاستگذاری بر مبنای داده های علمی کمک کند، و سوم رفرم وام دانشجویی، که مجانی کردن شهریه دانشگاه برای خانواده های کم درآمد بود که به نظر من تاثیرگذارترین رفرم سیستم تحصیلات عالیه است که تاثیرات اجتماعی بزرگی دارد.

دکتر حریری در پایان گفت، برای همه این دستاوردها بیایید از دکتر مریدی تشکر کنیم.

سخنران بعد، نازنین افشین جم ـ مک کی، هنرمند و فعال حقوق بشر و بنیانگذار بنیاد نازنین، از وجه حقوق بشر به دکتر مریدی نگاه کرد.

نازنین افشین جم گفت، از طرف همه افراد حاضر در این سالن، از طرف مردم حوزه ی انتخابیه ریچموندهیل، و دیاسپورای ایرانی ـ کانادایی، مفتخرم که نه تنها از دکتر مریدی که یک جنتلمن واقعی، سختکوش، مهربان و پرشور است، بلکه همچنین از پری و فرزندانش که همگی با هم فداکاری کردند، تشکر کنم.

بسیاری نمی دانند که کار یک سیاستمدار و وزیر، کاری از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر نیست و زمان و انرژی بسیاری می طلبد. دکتر مریدی، زمانی که باید صرف همسر و فرزندانش کند را قربانی کارش کرده است. او نه تنها در دفترش که در همه جاهای دیگر هم شنونده ی حرفها و درخواست ها بوده.

او از حمایت های دکتر مریدی از مراسم فرهنگی جامعه ی ایرانی مثل نوروز تشکر کرد. افشین جم افزود، دکتر مریدی به حقوق بشر و دمکراسی در ایران اهمیت می دهد. به وضعیت زنان به عنوان شهروند درجه دو، به اعدام اقلیت های قومی و دینی، افرادی که در زندان به سر می برند مثل سعید ملکپور، برنامه نویس کامپیوتر، و فعال حقوق بشر نسرین ستوده، و صدای مردم ایران را برای آزادی انعکاس می دهد مثل زمان اعتراضات در ایران در سال ۲۰۰۹ پس از انتخابات ریاست جمهوری و اعتراضات اخیر در ایران.

افشین جم در پایان گفت، دکتر مریدی شما همیشه در خاطرها خواهید ماند برای اینکه در سمت درست تاریخ قرار گرفتید. ما برای خداحافظی اینجا نیامده ایم، جامعه ی ایرانی همچنان به تجربه و تخصص و راهنمایی های شما نیاز دارد.

 

حسن داعی فعال حقوق بشر و ادیتور ایرانیان ـ امریکن فوروم سخنران بعدی بود.

حسن داعی گفت، از زمانی که رژیم مذهبی در ایران چهار دهه پیش به قدرت رسید، شش میلیون ایرانی مجبور شدند وطنشان را ترک کنند و زندگی جدیدی را در کشور دیگری آغاز کنند به امید آینده بهتر برای خود و فرزندانشان. آنها کامیونیتی های ایرانی موفقی را در کشورهای میزبانشان ساختند و ما یاد گرفتیم که چگونه در سیاست این کشورها مشارکت کنیم.

ما می دانیم که ۸۰میلیون ایرانی در کشور تحت رژیمی وحشیانه زندگی می کنند که موجب فقر شده؛ رژیمی که کشور و فرهنگ را نابود کرده است.

ما که زندگی مان به آمریکای شمالی یا اروپا منتهی شد، خوش شانس ترین های دیاسپورای ایرانی بودیم. بنابراین ما طبیعتا بیشتر برای آزادی سرزمین مادری مان احساس مسئولیت کردیم. و تأکید داریم که این رژیم ما را نمایندگی نمی کند.

او افزود، دکتر مریدی به عنوان یک مدافع حقوق بشر، از حقوق همه ی ایرانیان دفاع می کند. به همین خاطر همیشه سپاسگزار دکتر مریدی هستیم.

آخرین سخنران کاوه شهروز، وکیل در حوزه ی حقوق بشر، بود. او از تأثیری که دکتر رضا مریدی بر جامعه ی ایرانی ـ کانادایی داشته، سخن گفت. او گفت از این موضوع گفتن می تواند هم ساده باشد و هم سخت. وجه آسانش این است که یک سری از اقدامات دکتر مریدی را لیست کرده و بگوییم مثل ارائه لایحه رسمی کردن نوروز و برگزاری مراسم نوروز در کوئینزپارک، رسمی کردن روز جهانی زبان مادری در پارلمان انتاریو، کوشش های دکتر مریدی برای جمع آوری کمک مالی برای قربانیان زلزله در ایران، سخنرانی در مورد حقوق بهائیان، یا زندانیان سیاسی در ایران.

دفتر دکتر مریدی همیشه به روی عموم باز بود؛ افرادی که کارهای متعددی داشتند مثل مشکل مهاجرتی، پیدا کردن کار، یا نیاز به خدمات دولتی.همچنین می توانم به کارهای دکتر مریدی اشاره کنم که کامیونیتی ایرانی غیرمستقیم از منافع آن بهره مند شده مثل مدرنیزه کردن سیستم اوسپ که به هزاران دانشجوی ایرانی تبار کمک کرده است.

تمام اینها درست است، اما این بخش آسان سخنرانی من بود. بخش سخت این گفتار تأثیر غیرمستقیم و ناپیدای دکتر مریدی است.

من در سال ۱۹۹۰ در سن ۱۰ سالگی به کانادا آمدم. در همان سن کم به سیاست علاقه داشتم، ولی یک مشکلی وجود داشت. سیاست کانادا غیرقابل دسترس بود. درست است که سیاستمداران به ما اجازه می دادند که در کمپین هایشان به عنوان داوطلب کار کنیم، اما در پایان سیاست کانادا نقش معنی داری برای کسی مثل من با این پسزمینه و با اسمی که قابل تلفظ نبود، نداشت.این نشان می داد که موفقیت در سیاست برای ما نیست، برای افرادی با نام خانوادگی انگلیسی یا فرانسوی است که از پسزمینه و امتیاز معینی برخوردارند.

ما این طور فکر می کردیم تا زمانی که رضا مریدی جلو آمد. پیروزی رضا مریدی در سال ۲۰۰۷ تنها برنده شدن یک کرسی در پارلمان نبود، یا حتی یک کرسی در کابینه، برای ما و جوانان کامیونیتی مان که رویای داشتن یک کرسی بر سر میز تصمیم گیری در دولت را در سر داشتند، نشانه ای بود از اینکه این کار شدنی ست.

امروزه دو ایرانی ـ کانادایی در مجلس فدرال حضور دارند، دو ایرانی ـ کانادایی در مجلس استانی انتاریو و طبق محاسبه ی من شانزده ایرانی ـ کانادایی کاندیدای انتخابات شهری تورنتو هستند. و بیشمار افراد دیگر که عضو احزاب سیاسی شده اند و در سمت های مشاور، و کارمند در حوزه های سیاسی کار می کنند. تمامی اینها مدیون دکتر مریدی هستند. دکتر مریدی شما در را باز کردید و به ما نشان دادید که شدنی ست. متشکرم برای اینکه پیشگام بودید.

در پایان سخنرانی های رسمی، کیمیا از دکتر مریدی دعوت کرد که به روی صحنه برود.

دکتررضا مریدی بیشتر به تشکر از افراد پرداخت: کیمیا، نخست وزیر وین، نماینده مجلس فدرال علی احساسی، نماینده مجلس استانی مایکل پارسا، شهردار توری، شهردار اسکارپیتی، شهردار بارو، آقای مونته کوئینتر، آقای استیون دل دوکا، دکتر امیر خدیر و خانم ها و آقایانی که در جشن حضور داشتند.

دکتر مریدی گفت برای من موجب افتخار است که توانستم برای بیش از یک دهه در پارلمان انتاریو به مردم ریچموندهیل خدمت کنم و در کابینه ی خانم وین برای ۶ سال در خدمت  انتاریویی ها باشم.

دکتر مریدی ضمن تشکر از افراد حاضر در سالن گفت، تشویق ها و حمایت های شما برای بیش از یک دهه منبع انرژی، الهام و انگیزه ی من در راه خدمت به عموم بوده است.

او افزود، می خواهم از همسرم پری، دخترم مرجان، دامادم فرنک و دو نوه ی زیبایم سابرینا و سارا برای حمایت ارزشمندشان تشکر کنم. پری در تمام طول این سفر همراه و الهام بخش واقعی من بوده است.

از کمیته ی سازمانده برگزاری این جشن و داوطلبان بسیاری که این جشن به یادماندنی را امکان پذیر کردند سپاسگزاری می کنم. بویژه از: علی وکیلی، سالی مساوات، کاوه شهروز، مهرداد حریری، حمید قهرمانی، سیاوش اسدپور، شری طباطبایی، رضا قاضی، هوشنگ شانس، فرخ زندی، زرین محی الدین، صابر اسماعیل زاده، کیمیا قربان، فخری افشاری، نجمه حاجی پور، رامبد افشاری، نسرین الماسی، نسیم دانشور، شیما حیدری، روناک زمانی.

دکتر مریدی همچنین از همکارانش که در طول سال ها او را وفادارانه حمایت کردند سپاسگزاری کرد: اولیویا نرو، سالی مساوات، نیلو برون، مارینا لو، کیمیا قربان، غزل مومن، شرمین حسنیانی، لورن سوچ، کوری مالویهیل، رامبد افشاری، نجوا امین، مینی ونگ، Louie Speda-liere ، روزبه فرهادی، سعید سجادی.

رضا مریدی از افخم مردوخی برای دوستی، مشاوره و همکاری و برای خدمت به کامیونیتی تشکر کرد.

دکتر مریدی از نماینده مجلس فدرال علی احساسی، نماینده مجلس استانی مایکل پارسا، و نماینده مجلس استانی گلدی قمری برای دوستی و برای خدمت به انتاریو و کانادا سپاسگزاری کرد. او همچنین از نازنین افشین جم، مهرداد حریری، کاوه شهروز و حسن داعی برای کلام محبت آمیزشان تشکر کرد.

دکتر مریدی خطاب به نخست وزیر وین گفت، ممنونم از اینکه به من اعتماد کردی. خدمت در کابینه ی شما برای من امتیازی بود. و ممنونم برای دو دهه سختکوشی و رهبری برای ساختن انتاریو .

و خطاب به شهردار توری گفت،

ممنونم برای کلام محبت آمیزتان و برای رهبری مثال زدنی به عنوان شهردار بزرگترین شهر کانادا. شما دوست بسیار عزیزی هستید.

و خطاب به شهردار بارو، شهردار اسکارپیتی، استیون دل دوکا، جان میلز و الطاف استشون والا گفت: باعث خوشوقتی من است که سالها برای بهبود بخشیدن به وضع حمل و نقل منطقه یورک، آوردن شعبه ی دانشگاه یورک به مارکهام و ساختن بیمارستان مکنزی در وان با شما کار کردم.

دکتر مریدی خطاب به حاضران گفت، دوستان من، بعضی از شما ممکن است بدانید که من و خانواده ام نهم فوریه ۱۹۹۰ تنها با چهار چمدان وارد فرودگاه پیرسون شدیم. کانادا من و خانواده ام را با آغوش گرم و باز پذیرفت. و امشب من اینجا هستم.

این داستان من است و مطمئنم که داستان بسیاری از ما در این سالن است.

ما قطعا خوش سعادتیم که کانادایی هستیم و در این بهشت زندگی می کنیم. و برای همین همگی بسیار به کانادا مدیونیم.

دوستان! ما تنها می توانیم با خدمت به این سرزمین شگفت انگیز، با کار سخت، فداکاری و خدمت به عموم،بدهی مان را بپردازیم.

من بیشترین تلاشم را در این نزدیک به سه دهه کردم و به خدمت به کانادا برای بقیه عمرم هم ادامه می دهم.

و اما سوپرایز این جشن، زمانی بود که شهردار ریچموندهیل در کنار دو تن از اعضای شورای شهر به روی صحنه آمدند و به پاس خدمات دکتر مریدی به شهر ریچموندهیل پلاکی را به نمایش گذاشتند مبنی بر اینکه نام یکی از خیابان های ریچموندهیل را به یاد دکتر مریدی اورمیه، شهر زادگاه او نامیده اند.

این حرکت با استقبال زیادی روبرو شد. شهردار مارکهام، فرانک اسکارپیتی هم به روی صحنه آمد و لوح تقدیری را تقدیم دکتر مریدی کرد. دکتر مریدی برای مارکهام هم منشأ خیر بوده و شعبه ای از دانشگاه یورک را به این شهر آورده است.

کیمیا که در تمام طول سخنرانی ها با وعده ی شام نزدیک است حاضران را به سکوت دعوت می کرد، این بار به وعده اش وفا کرد و از حاضران با شام پذیرایی شد.

در بخش هنری برنامه نادر نادری، هنرمند پیانیست آهنگ هایی زیبایی نواخت. گروه موسیقی میراث قطعاتی از موسیقی سنتی را اجرا کرد. اجرای رقص Iana و گروه رقص محلی گیلکی از دیگر برنامه های هنری این جشن بود. همچنین یوسف ساوالان، خواننده خوش صدا، چند ترانه به فرانسه، انگلیسی و فارسی خواند.

قبل از اینکه به آخرین بخش جشن که هنرنمایی دی جی سیامک و واگذاشتن محوطهبرای رقص بود، دکتر مارال نجفی به روی صحنه آمد و با اشاره به اینکه صحبت او خارج از موضوع این جشن است، به بیماری زن جوانی به نام سارا مقدوری که استاد دانشگاه رایرسون است اشاره کرد و اینکه بیماری او در آمریکا قابل علاج است ولی هزینه ای سنگین می طلبد که از عهده خانواده اش خارج است. او از همه مدعوین که اکثرا از اعضای متول جامعه هستند درخواست کرد که به میزی که در گوشه ی سالن قرار دارد و همسر سارا در کنار آن هست بروند و فرمی را برای مبلغ اهدایی خود امضا کنند.

من که از قبل از طریق فیسبوک با این فرد و بیماری اش آشنا بودم و به سهم خود از طریق سایت “گوفاندمی” کمک کرده بودم، از این عمل دکتر نجفی بسیار خوشحال شدم، بخصوص اینکه با همسر سارا بر سر یک میز نشسته بودم و غم و اندوه بزرگ بیماری همسر جوان و زیبایش را تمام مدت در چهره اش می دیدم.

برای کمک به سارا و خانواده اش اینجا را کلیک کنید یا در وبسایت gofundme.comعبارتHelp Save Saraرا جستجو کنید. این صفحه را خود سارا باز کرده است و موضوع بیماری اش را مفصل شرح داده است.

در حاشیه باید از کیک زیبایی بگوییم که تمام مدت در مقابل صحنه خودنمایی می کرد، کیکی که در چهار طبقه عکس های مختلفی از فعالیت های دکتر مریدی را در اطراف خود جای داده بود.

همچنین از سوی کمیته برگزارکننده یک لوح بسیار زیبا به دکتر مریدی اهدا شد.

در قدردانی از دکتر رضا مریدی

برای تعهدش به خدمت به عموم؛

برای ترویج علم؛

برای دفاع از حقوق بشر؛ و

برای آنکه ستاره ای مثال زدنی شد برای جامعه ایرانی-کانادایی .

بروشور این جشن حاوی پیام هایی از افراد زیر به دکتر مریدی بود: نخست وزیر کانادا، فرماندار انتاریو خانم الیزابت دادس ول، رهبر ان دی پی جاگمیت سینگ، نماینده پارلمان فدرال از حوزه آرورا، اوک ریجز خانم لیونا الیسلیو، علی احساسی نماینده پارلمان کانادا، رابرت اولیفانت نماینده پارلمان کانادا، خانم کاتلین وین نماینده مجلس انتاریو، گلدی قمری نماینده مجلس انتاریو، مایکل پارسا نماینده مجلس انتاریو، دیوید بارو شهردار ریچموندهیل، فرانک اسکارپیتی شهردار مارکهام، اروین کوتلر نماینده پیشین پارلمان کانادا، برایان ویلفرت نماینده پیشین مجلس فدرال، دالتون مک گینتی نخست وزیر پیشین انتاریو، استیون دل دوکا وزیر پیشین حمل و نقل انتاریو، دکتر سارا دیاموند رئیس دانشگاه اوکد.

۱-Dr. Gina Parvaneh Cody is currently a member of the Board of Governors and the Governance Committee and Chair of the Real Estate Planning Committee of Concordia University.

۲-Dr. MamdouhShoukri, Former president of York University.

۳- Dr. Rhonda L. Lenton, President & Vice-Chancellor of York University.

۴- Steven Del Duca, former MPP, former Minister of Transportation(2014–۲۰۱۸) and Minister of Economic Development and Growth2018.

۵-Amir Khadir former member of the National Assembly of Quebec (MNA).

۶- Frank Scarpitti, mayor of Markham.

۷- David Barrow, mayor of Richmond Hill.

۸- Michael Parsa, MPPfor Aurora—Oak Ridges—Richmond Hill.

۹- John Tory, Mayor of Toronto.

۱۰- Monte Kwinter,former MPP for York Centre.

۱۱- Kathleen Wynne, former Premier of Ontario and Leader of the Ontario Liberal Party from 2013 to 2018. Wynne is the Member of Provincial Parliament for Don Valley West.

۱۲- John Mills, Vice-Chair of Mackenzie Health Foundation.

عکس های مراسم از عرفان ابراهیمی
برای دیدن آالبوم یازده سال کوشش و خدمات دکتر رضا مریدی به روایت تصویر اینجا را کلیک کنید