آرش عزیزی ـ بعضی‌ها می‌گویند فرصت ‌طلبی است، خودش می‌گوید تغییر است. هر چه اسمش را که بگذرید، روکو راسی، لیبرالِ ایتالیایی تباری که با نامزدی در انتخابات اخیر شهرداری تورنتو به شهرت رسید، سه‌ شنبه این هفته به همه‌ ی شایعه ‌ها خاتمه داد و رسما به تیم حزب محافظه ‌کار پیشروی انتاریو به رهبری تیم هوداک پیوست.

به گزارش تورنتو استار، راسی تایید کرد که خواهان انتخاب به عنوان کاندید حزب محافظه‌ کار پیشروی انتاریو در حوزه ‌ی اگلینتون- لورنس برای انتخابات ۶ اکتبر است. این حوزه در حال حاضر متعلق به مایک کولِ لیبرال است: دیگر سیاستمدار ایتالیایی ‌تبار که مدت ‌ها است این کرسی را در اختیار دارد.

لیبرال سابق: مک گینتی راه گم کرده

راسی، مدیر کشوری سابق حزب لیبرال فدرال، در کنفرانسی خبری در کنار تیم هوداکِ خندان بیرون مجلس انتاریو به نخست ‌وزیر لیبرال، دالتون مک ‌گینتی، حمله کرد. او گفت: «من باور ندارم دالتون مک‌ گینتی نماینده‌ ی تغییری باشد که انتاریو مستأصلانه به آن نیاز دارد» و اضافه کرد«او آن مردی که چند سال پیش بود، نیست. راهش را گم کرده، افکارش تمام شده.»

رئیس سابق بنیاد قلب و سکته‌ ی انتاریو به عنوان یکی از نامزدهای اصلی انتخابات شهرداری پارسال تورنتو به شهرت رسید. تلاش ‌های متعدد روسی برای جا کردن خودش به عنوان یکی از سه نامزدِ صدرنشین نتیجه نداد و او دو هفته پیش از انتخابات در حالی استعفا داد که چند روز قبل خودش و جمعی از هوادارانش رای زودهنگام خود را به صندوق انداخته بودند. او را بیش از همه احتمالا به خاطر پوسترهای جنجال‌ برانگیزی به خاطر خواهند آورد که از تبارِ ایتالیایی ‌اش استفاده کرده بود تا خود را به کلیشه ‌های ارتباط ایتالیایی‌ ها با مافیا، به سیاقی که به نظر او بامزه بود و به نظر خیلی‌ ها توهین ‌آمیز، مربوط کند. این پوسترها وضع کمپین راسی را حسابی خراب کرد.

تیم هوداک، رهبر راست‌ گرای محافظه ‌کاران، گفت جذب روسی به معنای «تغییر» است. او اضافه کرد: «حزب ما تورنتو و منطقه ‌ی تورنتوی بزرگ را اولویت خود ساخته است. خیلی وقت است که لیبرال ‌ها منطقه ‌ی تورنتوی بزرگ را تضمین ‌شده تلقی کرده‌ اند.»

«فرصت طلب»

لیبرال ‌ها، که اعتراف کردند پیش از این به دنبال جذب روسی به عنوان نامزد در انتخاباتِ پاییز امسال بودند، به سرعت برچسب «فرصت‌ طلب» به روسی زدند. حتی بعضی محافظه‌ کاران هم در این اتهام همراه شدند.

راسی در پاسخ به این اتهامات گفت: «خیلی ‌ها وقتی فهمیده ‌اند افکار و خواست ‌شان برای ایجاد تغییر مطابق با آن‌چه در گذشته بود، نیست، حزب خود را عوض کرده‌ اند». او اضافه کرد که در حوزه‌ ی اگلینتون- لارنس به نخست‌ وزیر محافظه‌ کار، استفن هارپر، نیز یاری خواهد رساند.

گرگ سوبارا، رئیس کمپین انتخاباتی این پاییز لیبرال‌ ها، اعتراف کرد که حزبش دنبال جذب روسی بوده، اما تا فهمیده محافظه‌ کاران هم در حال مذاکره با او هستند عقب کشیده. سوبارا گفت: «تراژدی است. آمالِ شخصی از هر کاری که او تا به حال سعی کرده بکند پیشی گرفته.»

کاتلین وین، وزیر حمل و نقل استان و وزیر سیاسی دولت برای تورنتو، روسی را «نامزد ناکام شهرداری» دانست و پیش ‌بینی کرد کول که آخرین دستاوردش مبارزه با شیوع ساس ‌ها در تورنتو بوده پیروز خواهد شد. وین در ضمن گفت این نوع تغییر حزب، مردم را به سیاست «بیشتر بدبین می‌کند، نه کم ‌تر».

حتی همه‌ ی محافظه‌ کاران هم به روسی خوشامد نگفتند. تورنتو استار از یکی از افراد درونی حزب نقل قول آورده که: «چطور می‌ شود اسم خودمان را بگذاریم محافظه کار و آدمی را بیاوریم کاندید ما شود که میلیون ها دلار برای لیبرال‌ها پول جمع کرده تا محافظه‌ کاران را  شکست دهد؟»