شهروند آرش عزیزی: اعتصاب دانشجویی کبک که به بزرگ‌ترین جنبش توده‌ای تاریخ این استان و کل کانادا بدل شده و به شهرتی بین‌المللی رسیده است، هفته‌ای حیاتی پیش رو دارد.

این هفته دانشجویان رای می‌دهند که آیا می‌خواهند به کلاس بازگردند یا نه. رای دانشجویان متعلق به «کلاس»، چپ‌ترین اتحادیه‌ی دانشجویی، از سه‌شنبه‌ی این هفته شروع شده است و تا نه روز ادامه می‌یابد. دانشجویان باید به این سئوال پاسخ دهند که می‌خواهند اواسط امسال سر کلاس‌ها بازگردند و یا به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

اعتصاب کبک بیش از شش ماه به طول انجامیده و به جنبش‌هایی وسیع‌تر در جامعه‌ی کبک و سایر بخش‌های کانادا، و همچنین کارزارهای همبستگی در سراسر جهان، انجامیده است. این اعتصاب در پاسخ به عمل دولت شاره شروع شد که خواهان افزایش ۸۲ درصدی شهریه های دانشگاه در این استان بود.

یکی از مسائل استراتژیک انتخابات استانی است که قرار است در روز ۴ سپتامبر برقرار شود. بعضی‌ کارشناسان، بر اساس بعضی نظرسنجی‌ها، می‌گویند آرمان دانشجویان در میان مردم محبوب نیست و در صورت ادامه‌ی جنبش آن‌ها به انتخاب دولت لیبرالِ ژان شاره برای چهارمین بار پیاپی کمک می‌کنند.

مارتین دسجاردین، رئیس یکی دیگر از فدراسیون های دانشجویی که نسبت به «کلاس»، «معتدل‌تر» دانسته می‌شود، گفت انتخابات برای دانشجویان بسیار مهم است. او بدون اشاره به هدفی خاص گفت دانشجویان باید در مورد تصمیم خود خوب فکر کنند. او تاکید کرد دانشجویان باید به تاثیر اعتصاب بر انتخابات فکر کنند.

پیش از این، تمام فدراسیون‌های دانشجویی اعلام کردند در انتخابات از حزب خاصی حمایت نمی‌کنند اما قاطعانه مخالف انتخاب مجدد لیبرال‌ها هستند. آن‌ها گفتند اعتراضاتی در حوزه‌های لیبرال‌ها، از جمله حوزه‌ی نخست‌وزیر، شاره، برگزار خواهند کرد.

یکی از همکاران سابق دسجاردین اما اکنون رسما نامزد انتخاباتی حزب کبک، جدی‌ترین رقیب شاره، شده است. لئو بورو-بلوئینِ ۲۰ ساله از دانشجویان خواست در طول پنج هفته‌ی کمپین انتخاباتی دست از اعتصاب بردارند.

الیان لابرج، که جانشین بورو-بلوئین، در صدر یکی از اتحادیه‌های دانشجویی شده تاکید کرد که تصمیم با دانشجویان و مجامع عمومی آن‌ها است. در حال حاضر یک سوم دانشجویان کبک در اعتصاب هستند.

دولت شاره در اوج اعتصاب، قانون جنجالی موسوم به ۷۸ را تصویب کرد که سال تحصیلی را معلق کرد و ترم بهاره را به ماه‌های آگوست تا سپتامبر موکول کرد. این قانون در ضمن جریمه‌هایی بسیار گزاف (تا ۱۲۵ هزار دلار)‌ برای گروه‌ها و افرادی تعیین کرد که خطوط پیکت اعتصاب تشکیل بدهند یا برنامه‌ی تظاهرات خود را از قبل به پلیس تحویل ندهند. این قانون مورد اعتراض نه فقط جنبش‌های دانشجویی که بسیاری گروه‌های حمایت از آزادی‌های مدنی در کانادا و سایر نقاط جهان شد.

دولت و پلیس اما تا بحال با توجه به حضور توده‌ای دانشجویان و حامیانشان جریمه‌های سنگین را بر هیچ کس تحمیل نکرده است. نه حتی رهبران اتحادیه‌ی دانشجوییِ «کلاس» که خواهان سرپیچی دانشجویان از این قانون شدند. شاره گفته در صورت انتخاب مجدد این قانون را تمدید می‌کند.

«کلاس» قصد دارد اعتراضات متعددی در طول مدت انتخابات برگزار کند. بزرگ‌ترین این اعتراضات تظاهراتی نیم میلیون نفره در روز ۲۲ اوت، حدود دو هفته مانده به انتخابات، خواهد بود.

تاریخ آغاز مجدد کلاس ها، در قانون مصوبه‌ی شاره، برای دانشجویان ۱۴ کالج روزهای ۱۳ تا ۱۷ اوت و برای دانشجویان ۱۱ دانشگاه ۲۰ تا ۲۷ آگوست تعیین شده است.