هشدار انجمن پزشکی کانادا

 آرش عزیزی: نتایج نظرسنجی اخیری که «انجمن پزشکی کانادا» انجام داده است نشان می‌دهد تنها ۳۸ درصد مردم کانادا فکر می‌کنند عملکرد دولت محافظه‌کار در اداره‌ی نظام خدمات درمانی و بهداشت کشور قابل قبول است.

انجمن پزشکی هفته‌ی گذشته اجلاس سالیانه‌ی خود را در یلونایف، پایتخت «منطقه‌ی شمال غربی»، برگزار کرد. تمرکز این جلسه بر مساله‌ی برابری خدمات درمانی بود، یعنی این‌که مردم کانادا تا چه حد دسترسی برابر و منصفانه‌ای به این خدمات دارند. گزارش این انجمن نشان می‌دهد که نابرابری در این زمینه در زمان دولت هارپر رو به افزایش بوده است. سخنگویان انجمن گفتند با توجه به نتایج نظرسنجی ایپسوس راید بیش از یک سوم کانادایی‌ها یکی از اعضای خانواده‌ی خود را به خاطر عدم داشتن پوشش بیمه‌ی مناسب از دست داده‌اند. اکثریت کسانی که خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند کم‌درآمدها و زنان هستند. این واقعیت بخصوص در استان‌های شرقی کانادا صدق می‌کند.

سیستم درمانی کانادا که تامی داگلاس پایه گذاری کرد، مورد هجوم قرار دارد

دولت فدرال میزان پرداختی به دولت‌های استانی برای مخارج بهداشتی را به اندازه‌ی کافی افزایش نداده است و تازه می‌گوید در سال ۲۰۱۷ می‌خواهد آن‌ها را بیشتر کاهش دهد. البته پیش از آن، شاهد انتخابات فدرال در سال ۲۰۱۵ خواهیم بود که می‌تواند به سقوط دولت منجر شود.

اگر میزان پرداختی به دولت‌های استانی افزایش نیابد، استان‌ها یا باید از طریق وضع مالیات یا اقدامات اینچنینی بقیه‌ی پول لازم را تامین کنند یا باید بعضی خدمات پزشکی را از فهرست پوشش استانی حذف کنند.

اپوزیسیون به هیچ وجه از عملکرد هارپر راضی نیست.

لیبی دیویس، وزیر سایه‌ی بهداشت در کابینه‌ی سایه‌ی ان دی پی، گفت محافظه‌کاران خدمات درمانی را بالکل کنار گذاشته‌اند. این نماینده‌ی ونکوور گفت دولت هارپر به مسائل کلیدی که وضعیت بهداشت در جامعه را تعیین می‌کنند بی‌اعتنا است، از جمله استفاده از تنباکو، وضعیت تغذیه و دسترسی به خدمات درمانی.

بعضی تحقیقات مستقل تاکید می‌کنند که کل بودجه‌ی دولتی است که بر بهداشت جامعه تاثیر می‌گذارد و نه فقط بودجه‌ی بهداشت. الیزابت بردلی، نویسنده‌ی یکی از این تحقیقات، می‌گوید جوامعی که بودجه‌ای بالاتر نه فقط در خدمات درمانی که در آموزش و پرورش، مسکن و حمایت از سالمندان دارند شهروند‌هایی سالم‌تر با عمر بیش‌تر خواهند داشت.