شهروند ـ فرح طاهری: سه تن از هنرمندان ایرانی ساکن تورنتو، پس از سالها کار هنری، از آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی، گردهم آمدند تا به یاری هم، یک آکادمی موسیقی به دیگر داشته های جامعه ی ایرانی مهاجر در تورنتو، بیفزایند.

مهین مهاجر استاد آواز، شاهین فیاض نوازنده تار و سه تار و کوشا نخعی نوازنده ویلن و کمانچه پایه گذاران آکادمی موسیقی سرو هستند که روز یکشنبه ۲۷ ژانویه، در هوای برفی و سرد، کانون زیبا و گرمی برای دوستداران موسیقی و هنر در شماره ۲ خیابان گرین ویو، مهیا کردند و آغاز آکادمی خود را با میهمانان جشن گرفتند.

دیوارهای سالن با عکس های بزرگان موسیقی ایران آراسته شده بود و شمع و گل و شیرینی، در کنار آلات موسیقی، فضای بسیار زیبایی را به وجود آورده بود.

از راست: شاهین فیاض، مهین مهاجر، کوشا نخعی بنیانگزاران آکادمی موسیقی سرو

شاهین و کوشا، برای تازه واردان یک تور سیاحتی برگزار می کردند، ولی جمعیت آنقدر زیاد بود که راستش نمی شد همه کلاس ها را درست دید، در هر جا را که باز می کردی، تعدادی در حال دیدار یا تمرین بودند و در سالن اصلی هم که جمعیت زیادی در حال خوش و بش و تبریک گویی.

در این جمع، بسیاری از هنرمندان عرصه موسیقی را دیدم: سلیمان واثقی، کمال طراوتی، مهدی رضانیا، طلوع روشناس، رضا مقدس، حسام فریاد، شیلا نهرور، ابراهیم رهنما، آرش جوادپور، محمد کمالی، حسین شعاعی نیا و … و البته ممکن است افراد دیگری قبل یا بعد از من آمده باشند.

گوشه هایی از روز افتتاح آکادمی سرو

مهین مهاجر، استاد آواز آکادمی، ردیف موسیقی سنتی ایرانی را نزد استادان متعددی در ایران فرا گرفته.  او از شاگردان خانم پریسا بوده و شیوه ی استاد محمود کریمی نزد او آموخته و شیوه های او را تدریس می کند. او در حال حاضر در مورد شیوه های دیگر استادان موسیقی از جمله استاد دوامی، استاد طاهرزاده و استاد اقبال سلطان تحقیق و مطالعه می کند. او طی هفده سالی که در تورنتو زندگی می کند ردیف های آوازی را تدریس می کند.

در جشنواره زیرگنبد کبود (تیرگان فعلی) در سال ۲۰۰۶ کارگاه آموزش آواز برگزار کرد.

شاهین فیاض موسیقی را از هنرستان موسیقی در ایران شروع کرد. برادرانش همه هنرمندند و سازهای مختلف می نوازند. ساز اصلی او تار و سه تار است. او با گروه های آفتاب، بهار و خُنیا در ایران کار کرده و از ۲۰۰۶ به کانادا آمده است. او پس از سه سال اقامت در مونترال به تورنتو آمد و بعد از مدتی گروه سرو را با تعدادی دیگر از دوستان هنرمندش راه انداخت.

کوشا نخعی همراه سه هنرجویش و شاهین فیاض نیز با همراهی دو هنرجویش قطعاتی نواختند

کوشا نخعی ساز اصلی اش ویلن است. در ایران موسیقی کلاسیک کار می کرد. حدود بیست سال است به تورنتو آمده و در دانشگاه یورک موسیقی خوانده و در کنار ویلن، به تشویق استادش و در جریان تحقیق بر روی کمانچه، به این ساز نیز علاقمند شد. او در آکادمی ویلن و کمانچه تدریس می کند.

شاهین فیاض می گوید، آکادمی هم محلی برای تدریس خواهد بود و هم تمرین گروه موسیقی سرو. در کنار آن شب های موسیقی داریم که فقط به موسیقی گوش می دهیم و در موردش حرف می زنیم. همچنین می خواهیم کارگاه های آموزشی هم برگزار کنیم، مثلا بسیاری از اساتید برای کنسرت به تورنتو می آیند، ما فکر کردیم که می توانیم با این استادان صحبت کنیم و برای آنها مسترکلاس بگذاریم. اولین کارگاه آموزشی، با راس دلی که استاد موسیقی یونانی ست برگزار می شود.

گفتنی ست راس دلی همراه با کلی توما، آراز سالک و پدرام خاورزمینی همین جمعه و شنبه در دانشگاه تورنتو، سالن جرج ایگناتیف کنسرت موسیقی تلفیقی ایران و یونان را برگزار می کنند.

در آکادمی سرو اکثر سازهای ایرانی و کلاسیک تدریس می شود. تدریس ارف و سوزوکی هم برقرار است. این دو روش های ویژه تدریس موسیقی به کودکان است که کوشا نخعی در این زمینه خوانده و تجربه دارد.

حتما به آکادمی موسیقی سرو سر بزنید و از فضای گرم و دلپذیر آن دیدن کنید.

شماره ۲ خیابان گرین ویو، خیابان فینچ غربی اولین چراغ راهنمایی غرب یانگ.