شهروند ۱۲۲۹  پنجشنبه ۱۴ می  ۲۰۰۹

پرسش های مشکل در مصاحبه به طور ناگهانی از شما پرسیده می شود.

شما نمی توانید سکوت کنید و یا با لکنت به این سئوالها پاسخ دهید. پس یک جویاگر شغل چه باید بکند؟


 

سئوالهای مربوط به آینده


سئوالهای مربوط به آینده شبیه به این سئوال است: “در پنج سال آینده خود را در چه موقعیتی می بینید؟”

بهترین پاسخ این است که درباره ارزشهای خود صحبت کنید.

هنگام جواب دادن زیاد وارد جزییات هدف کاری خود نشوید. در عوض در مورد چیزهایی که از نظر شغلی برایتان مهم است صحبت کنید و اینکه چگونه این اهداف شغلی را به دست خواهید آورد. اگر ارتقای شغلی برای شما یک هدف است این مورد را ذکر کنید.

در مورد مشکلاتی که در شغل با آن مواجه می شوید و یا ارزشهایی که از نظر صاحبان کار در کارمندان مهم است صحبت کنید.


 

سئوال مربوط به حقوق


بیشتر مردم می گویند اگر کسی به این سئوال پاسخ دهد بازنده است، اما این حرف درست نیست. اگر مصاحبه گر از شما حقوق مورد نظرتان را پرسید اول سعی کنید به آرامی سئوال را منحرف کنید به اینکه برای این موقعیت شغلی چه حقوقی پرداخته می شود.

اگر مصاحبه گر شما را برای ابراز یک رقم تحت فشار قرار داد، به این سئوال به طور تقریبی جواب دهید. برای مبلغ تقریبی، به حقوقی که شما می خواهید، به حقوق فعلی خودتان و استاندارد حقوقی کمپانی برای شغل مورد نظر توجه کنید.

سئوال مربوط به حقوق یکی از مهمترین سئوالها است و شما برای جواب دادن به آن از قبل باید آمادگی داشته باشید و بدانید که چه می خواهید بگویید.


 

سئوالهایی با چرا؟


فاصله کمی بین متکبرانه از خود گفتن و اعتماد به نفس وجود دارد. و شما باید آن را بیاموزید. وقتی که مصاحبه گر از شما می پرسد که چرا باید شما را استخدام کند، با اعتماد به نفس و صادقانه در مورد توانمندیهای خود صحبت کنید، ولی باید طوری صحبت کنید که فردی با غرور کاذب به نظر نرسید. با تمرین کردن خود را برای اینگونه صحبت کردن آماده کنید. در مقابل آینه بایستید و توانمندیها و کارهای مثبتی که انجام داده اید را به خود بگویید:

من به اصول کاری پایبندم. من صداقت کاری دارم، من بسیار عالی روابط کاری برقرار می کنم، من در دستیابی به اهدافم سرسخت و پیگیرم. البته گاهی سخت است که خود را تحسین کنید، اما بعد از چند بار تمرین کردن یاد می گیرید با خودتان روراست باشید.


 

پرسش های به ظاهر بی معنی


اگر شما یک درخت بودید، چه نوع درختی دوست داشتید باشید؟ در مورد ماشین چطور؟ دوست داشتید چه نوعی حیوانی باشید؟

این نوع سئوالها می تواند مصاحبه شما را به بن بست بکشاند.

قبل از هر چیز، نترسید، مکث کنید و یک نفس عمیق بکشید. سپس به خود بگویید جواب درستی برای این سئوال وجود ندارد. شغل بستگی به این ندارد که شما یک درخت صنوبر باشید یا درخت بلوط.

مصاحبه گر این نوع سئوالها را از شما می پرسد تا عکس العمل شما را در شرایط فشار و استرس ببیند و اینکه تا چه حد می توانید در موقعیت های غیرمنتظره بر خود مسلط باشید. مهم نیست چه نوع درختی یا ماشین یا حیوانی باشید باید انتخاب خود را به نحوی مطرح کنید که از نظر مصاحبه گر مطلوب و رضایت بخش باشد.

بنابر این شما می توانید یک درخت صنوبر باشید ـ زیرا می خواهید به حداکثر ارتقاء شغلی در کارتان برسید. یا می توانید یک درخت بلوط باشید ـ زیرا شما می خواهید در کمپانی ماندگار شوید. در هر دو صورت شما درست جواب داده اید.

در مورد ماشین چی؟ دوست دارید چه ماشینی باشید؟