sean-touss

نکاتی که باید برای تکمیل و بهره برداری از زیر زمین(basement) به آن توجه کرد:

ـ قبل از انجام هر کاری باید از عدم وجود رطوبت و نم زدگی در کف و دیوارهای زیرزمین مطمئن شد.

ـ پس از اخذ پروانه ساختمان، باید زیرسازی های مربوط به اجرای دیوار نهایی زیرزمین اجرا گردد. زیرسازی ها معمولاً از جنس پروفیل های فلزی یا چوبی هستند و با بولت به بدنه ها نصب می گردند. معمولاً در پروژه های مسکونی زیرسازی چوبی مورد استفاده قرار میگیرد.

ـ پس از اجرای زیرسازی باید عایق نهایی رطوبتی و حرارتی اجرا گردند. شیت های چوبی یا گچی و نقاشی یا کاغذ دیواری آخرین لایه های اجرای دیوار ها هستند. لازم به ذکر است که معمولاً عایق های حرارتی استفاده شده در زیرزمین های ناتمام (unfinished basement) قابل قبول برای زیرزمین های تمام شده نیستند و باید عایق بهتری با ضریب R بالاتر نسبت به عایق اولیه جایگزین شود.(R value)

ـ با توجه به اینکه معمولاً در زیرزمین پروژه های تجاری دسترسی به تاسیسات مکانیکی یا الکتریکی در سقف ضروریست، بهترین گزینه برای اجرای سقف استفاده از سقف های کاذب تایل می باشد. در بسیاری از ساختمان ها توصیه می شود از عایق صوتی نیز در سقف زیرزمین استفاده گردد.

ـ با توجه به کوتاه بودن سقف زیرزمین ها توصیه می شود از لامپ های هالوژن (pot light) استفاده گردد تا ضمن تامین روشنایی محیط از سقف ها آویزان نشوند.

ـ از آنجایی که زیرزمین جزو یکی از سردترین فضاهای یک ساختمان است و با توجه به تماس مستقیم آن با زمین و رطوبت بالا در این فضا لازم است برای گرم نگاه داشتن آن تدابیر خاصی اندیشید. استفاده از سیستم گرمایش از کف (لوله های آب گرم یا صفحه های گرمایی الکتریکی)به ویژه در فضاهایی که در آن از سنگ یا سرامیک استفاده شده بسیار موثر است. یکی دیگر از راه های گرم نگاه داشتن زیرزمین بالا آوردن سطح کف آن می باشد. برای این کار باید تمام سطح کف را با عایق رطوبتی پوشش داد و روی آن را با پروفیل های چوبی ٢*۴ اینچ و با فواصل ١۶ اینچ به کف بتنی زیرزمین وصل نمود. سپس بین این فواصل را با عایق حرارتی پر کرده و پس از اجرای صفحات چوبی ٣/۴ اینچی کفپوش مناسب را اجرا می کنیم.

منتظر مقالات بعدی ما در زمینه ساختمان و اجرا باشید.

* شان طوسی Sean Touss، آرشیتکت دارای گواهینامه معماری از OAA است.

www.memararchitects.com