شهروند- علی شریفیان: روز دوشنبه در شهر سینت ژان سور ـ ریشیلو که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی مونترال قرار دارد، مارتین (احمد) کوتوور رولوو ۲۵ ساله به هنگام فرار از صحنه قتل در جنگ و گریز با ماموران و بر اثر تیراندازی پلیس کشته شد.

مارتین (احمد) کوتوور رولوو متهم به زدن دو عضو پرسنل ارتش کانادا با خودروی خود، رد شدن از روی آنها و فرار از صحنه قتل شده است.

روز سه شنبه استیون بلینی نماینده پلیس آرسی ام پی همراه با وزیر امنیت عمومی کبک در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، فرد کشته شده دست کم دو ساعت در پارکینگ این پلازای تجاری که محل پارک خودروهای افراد نظامی هم هست، منتظر بوده تا دو سرباز به پارکینگ وارد شده و آن وقت او با خودرو

مارتین کوتور

مارتین کوتور

به آنها زده و از روی آنها رد شده است. این دو سرباز به بیمارستان منتقل شده، اما یکی از آنها به علت شدت جراحات جان باخته است. پرسنل کشته شده پاتریس ونسان ۵۳ ساله است که ۲۸ سال سابقه خدمت نظامی داشته است. از این دو تن یک نفرشان اونیفورم نظامی به تن داشته است.

نماینده پلیس آر سی ام پی در مورد هویت مارتین (احمد) کوتوور رولوو توضیح داد که وی نخستین بار در ماه جون به خاطر مطالبی که در صفحه فیس بوک خود منتشر می کرد، مورد توجه پلیس و نیروهای امنیتی قرار گرفت.

مارتین بنا به اطلاعات به دست آمده در سال ۲۰۱۳ به اسلام گرویده و نام احمد را برای خود انتخاب کرده است. در ماه جولای پلیس او را در فرودگاه زمانی که عازم ترکیه بود، دستگیر و پس از انجام بازجویی پاسپورتش را مصادره کرده است. همان زمان تشخیص داده شد که او می تواند خطرناک باشد و این احتمال داده شد که به گروه های تروریستی مسلمان افراطی پیوسته باشد، اما به دلیل در دست نبودن مدارک لازم زندانی نشده است. بلینی یادآور شد در کانادا بر حسب قوانین نمی شود کسی را به خاطر اعتقاداتش دستگیر و زندانی کرد.

نماینده پلیس آر سی ام پی در قسمتی دیگر از توضیحات خود اطلاع داد که فرد کشته شده جزو فهرست نود نفره در کل کانادا از افراد مظنون به عضویت و همکاری با تروریست های افراطی بوده است. در حال حاضر پلیس آرسی ام پی و ماموران امنیتی در حال انجام ۶۳ تحقیق مختلف در مورد این افراد مشکوک و مظنون هستند. به دنبال مطرح شدن پرسش هایی از سوی خبرنگاران رسانه ها، در پایان استیون بلینی ضمن تحسین پلیس سینت ژان سور – ریشیلیو و همکاری آنها به نماینگان رسانه ها گفت که تحقیقات همه جانبه تری درباره مارتین (احمد) کوتوور رولوو در حال انجام است که نتایج آن به اطلاع همگان خواهد رسید.