شهروند- بحران مسکن در ونکوور کانادا باعث کناره گیری خریداران محلی از بازار خرید خانه ی این شهر شده است. استاد مدرسه ی سیاست های همگانی در این شهر جان گوردن نوشته است، دولت های ایالتی و فدرال برای چاره جویی در این باره کار زیادی انجام نداده اند.

real-estate-sign-vancouver

او با اشاره به سرمایه های هنگفتی که از چین و بویژه هنگ کنگ به این شهر سرازیر می شود، می گوید، برای خریداران محلی رقابت با آنها ممکن نیست و گونه ای رقابت مصنوعی مسکن ایجاد شده که البته نرخ پایین بهره در کانادا نیز در این امر نقش مهمی دارد.

به نظر جان گوردن برنامه ی مهاجرت تجاری که به گونه ای به مسکن هم گره خورده است، از جمله ی دلایل این بحران نیمه مصنوعی است.

بنا بر همین گزارش کسانی که ثروت خالصشان بیش از یک و نیم میلیون دلار باشد اجازه ی مهاجرت به کانادا را خواهند یافت. این امر باعث شده که سرمایه داران چینی و بویژه هنگ کنگی حدود پنجاه درصد معاملات مسکن را به خود اختصاص بدهند. این درحالی است که متوسط  مالیات بر در آمد این مهاجران ۱۴۰۰ دلار است، رقمی که برای شهروندان کانادایی ۷۵۰۰ دلار است. تنها در سال ۲۰۱۵ بیش از یک تریلیون دلار امریکایی از چین در بازارهای خارجی سرمایه گذاری شده و نزدیک به ۱۴ درصد سرمایه گذارن چینی  ترجیح می دهند در بازار مسکن ونکوور سرمایه گذاری کنند.