شهروند:  به مناسبت روز جهانی زن (۸ مارچ) هر سال دولت انتاریو تقدیرنامه هایی را به زنان و دخترانی که خدمات داوطلبانه قابل توجهی به جامعه کرده اند ارائه می دهد. امسال دفتر نمایندگی دکتر رضا مریدی در ریچموندهیل تعدادی از زنان شایسته را برای دریافت این تقدیرنامه نامزد کرده بود که برای ۱۹نفر از آنان از طرف وزیر امور زنان تقدیرنامه هایی صادر شده بود و طی مراسمی که روز یکشنبه ۵ مارچ در ریچموندهیل برگزار شد، این تقدیرنامه ها به آنان تقدیم شد.

عنوان این جوایز Ontario’s Leading Women/Leading Girls Building Communities Awards است و در مدت دوازده سالی که از برقراری این جایزه می گذرد، تاکنون ۷۷۰ زن و دختر(۱۸ سال به پایین) که در سراسر استان از طریق کارشان یا کوشاگری و فعالیت داوطلبانه موجب بهبود زندگی دیگران شده اند، مورد تقدیر قرار گرفته اند.

در این مراسم علاوه بر دریافت کنندگان تقدیرنامه تعدادی از اعضای خانواده، بستگان و دوستان آنان نیز حضور داشتند.

دکتر مریدی طی بیاناتی از خدمات داوطلبانه تک تک آنان به جامعه قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد که آنان همچنان به خدمات خود ادامه  دهند.

دکتر مریدی به نقش زنان در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت که ۴درصد اعضای هیئت دولت انتاریو را زنان تشکیل می دهند و خانم کتلین وین به عنوان اولین نخست وزیر زن انتاریو از ۴ سال پیش در این سمت به مردم انتاریو خدمت می کنند.

او سپس به لایحه تقدیمی خود به پارلمان انتاریو در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد که در آن روز تولد اولین بانوی پژسک در انتاریو خانم دکتر امیلی بستوو را به عنوان روز پژشک در انتاریو به ثبت رسانید.

سپس در میان تشویق حاضران، خانم ها تقدیر نامه خود را از دست دکتر مریدی دریافت کردند. پس از انجام بخش رسمی این گردهمایی از حضار پذیرایی به عمل آمد.

جای خوشوقتی است که در میان ۱۹ نفر از دریافت کنندگان این تقدیر نامه ۴ تن از زنان فعال ایرانی تبار نیز  حضور داشتند: شهلا غفوری، شری طباطبایی، زرین محی الدین و زیبا سعادتی.

ziba-saadati
zarrin-mohiyedin
shery-tabatabaee
shahla-ghafoori
reza-moridi
leading-women–reza-moridi
leading-women

آشنایی با برگزیدگان ایرانی تبار

زیبا سعادتی

زیبا سعادتی ظرف پنج سال گذشته هماهنگ کننده ی برنامه هایی برای کودکان منطقه ریچموندهیل، وان و مارکهام بوده است. هدف از این برنامه ها گسترش توانایی اندیشیدن، بازتاباندن آن در رفتارشان در یک چارچوب اخلاقی است که به آنها کمک می کند از مراحل مختلف زندگی شان گذر کنند و توانایی ها و مهارت هایشان را در راه تغییر مثبت جامعه ی خودشان به کار گیرند. این برنامه با ۷۰ کودک در ۱۰ کلاس و در سه منطقه ی فوق و با یاری ۱۵ معلم برگزار می شود.

زیبا سعادتی همچنین با گروه هایی از زنان در این مناطق کار می کند تا آنها را به یاری برای توسعه ی این برنامه ها آماده کند. زیبا بیش از ۱۳ سال است که در چنین برنامه هایی چه به عنوان معلم و چه هماهنگ کننده، داوطلبانه خدمت کرده است.

 

شری طباطبایی

شری مدت کوتاهی پس از ورودش به اتاوا در سال ۱۹۸۶ شروع به خدمت داوطلبانه به نوجوانان کرد. او تا سال ۱۹۹۵ از طریق تدریس زبان و میراث فرهنگی به دانش آموزان و والدین شان، به آنها شیوه ی زندگی کانادایی را آموخت و کمکشان کرد تا در جامعه ی میزبان ادغام شوند. او همچنین در سازمان خدمات مهاجرت کارلتون اتاوا به عنوان داوطلب کار کرده است. از سال ۱۹۹۵ به تورنتو نقل مکان کرد و از همان زمان مجددا کارهای داوطلبانه اش را از سر گرفت و به عنوان مترجم در خدمت تازه واردان بود. او با تدریس زبان به صدها کودک و خانواده شان یاری رسانده. او از سال ۲۰۰۴ همکاری داوطلبانه اش را با سازمان جوانان ایرانی ـ کانادایی آغاز کرد و در طول این مدت ده ها برنامه و سمینار موفق برگزار کرده است

شری طباطبایی از سال ۲۰۱۴ به کمیته برگزاری چهارشنبه سوری در ریچموندهیل پیوسته و به عنوان داوطلب با آن کار می کند. او مسئول تهیه و هماهنگی بخش سرگرمی این جشنواره است؛ جشنواره ای که سالیانه هزاران تن در آن حضور می یابند و یکی از پیش جشن های نوروز را با شادی در کنار هم برگزار می کنند.

 

 شهلا غفوری

شهلا غفوری ۲۶ سال پیش به کانادا مهاجرت کرد. او مسائل و مشکلات مهاجران را خوب می شناسد و به همین منظور از داوطلبان انجمن فرهنگی و ادبی مهرگان است. این انجمن برای کمک به مهاجران فارسی زبان ـ ایرانی و افغانستانی ـ راه اندازی شده است. کمک این انجمن بویژه شامل زنان، تازه واردان به کانادا و سالمندان می شود که با برگزاری برنامه های فرهنگی و سمینارهای اطلاعاتی آنها را برای حضور در جامعه توانمند می سازند.

شهلا غفوری که خود مدت ۲۰ سال است در مدارس تورنتوی بزرگ تدریس می کند، نقشی بسیار موثر در این راه دارد و مواد و خدمات آموزشی را برای این  برنامه ها فراهم می کند. او تاکنون بیش از ۲۵۰ ساعت کار داوطلبانه در این انجمن داشته است.

همچنین در کنار کار اصلی تدریس دروس کانادایی، به مدت هشت سال در این مدارس زبان فارسی تدریس کرده و برنامه های فرهنگی در ارتباط با جامعه ی ایرانی تورنتو را در مناسبت های مختلف در این مدارس برگزار کرده است.

شهلا غفوری دو سال نیز در کمیته جشن چهارشنبه سوری ریچموندهیل فعالیت داشت و دو سال نیز عضو هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا و سرپرست کمیته فرهنگی این کنگره بوده است.

او در ضمن عضو فعال سازمان سکولارهای سبز ایرانی برای بیش از ۹ سال است. این سازمان نیز با برگزاری سمینار و برنامه هایی در راه آگاهی سازی فرهنگی، تاریخی و سیاسی جامعه ی ایرانی می کوشد.

 

زرین محی الدین

به عنوان یک زن مهاجر، نیاز مهاجران را به خوبی می شناسد. او از بیش از سه دهه پیش که در تورنتو ساکن شده، در کار استقرار پناهندگان عمدتا زنان و کودکان فعال بوده و برای رفع نیازهای آنها به پناهگاه های آنان رفت و آمد داشته است.

محی الدین در سال ۱۹۸۲ بنیاد فردوسی را بنیان گذارد؛ بنیادی که بعدها بسیاری به آن پیوستند و از آن طریق فرهنگ و هنر ایران را در جامعه ی میزبان پاس داشتند. او همچنین در برنامه های بسیاری در جامعه ی ایرانی تورنتو مشارکت داشته و به طور خستگی ناپذیر فعالیت می کند.