در سال گذشته اطلاعات مشتریان سازمان معظم اوبر که به کار نقل و انتقال مسافر در شهرهای مختلف آمریکای شمالی و اروپا مشغول است، توسط هکرهای کامپیوتری دزدیده شد. تا ماه گذشته مسئولان مربوطه سعی داشتند تا این موضوع را از دید عموم مردم پنهان نگه دارند، اما با توجه به بُعد مساله اینطور نشد و مسئولان در نشست خبری اعتراف کردند که در سال ۲۰۱۶ اطلاعات ۵۷ میلیون مسافر (مشتری اوبر) شامل نام و نام خانوادگی، ایمیل، آدرس و در بعضی موارد اطلاعات کارت های اعتباری آنها دزدیده شده است. از این تعداد حدود ۶۰۰ هزار نفر در آمریکا زندگی می کنند و بقیه مقیم اروپا و کانادا هستند. مساله مهم برای ارزیابان خسارت، آن است که چه تعداد از این قربانیان کانادایی هستند؟

دارا خسروشاهی مدیر اجرایی اوبر در این نشست خبری اعلام کرد که بعد از گذشت این مدت هنوز حتی یک خبر از جانب یکی از مشتریان دریافت نکردیم که از اطلاعاتشان سوءاستفاده شده باشد و این مطلب هم شاید دلیلش آن ۱۰۰ هزار دلاری باشد که بابت اصطلاحا “خون بهای آن لاینی” به هکرها پرداخت شده تا همه اطلاعات را نابود کنند و قول دهند تا از آنها در آینده به هیچ عنوان استفاده نشود.

همانگونه که در خبرهای متفاوت در این زمینه شنیده اید کاری که اخیرا هکرها انجام می دهند به سیستم اطلاعات کامپیوتری حمله می کنند و آن اطلاعات را می دزدند و سپس با مراجعه به صاحب بیزینس از ایشان اصطلاحا درخواست “خون بهای آنلاینی” می کنند و در مقابل قول می دهند تا از آن اطلاعات در آینده سوءاستفاده نکنند. اگر صاحب بیزینس دارای بیمه سایبر (فرمان شناسی کامپیوتری) باشد نه تنها این هزینه نجات پرداخت می شود، بلکه همه هزینه های خسارت که به سیستم سافت وری (نرم افزاری) و هارد وری (سخت افزاری) وارد می شود را می پردازد.

دارا خسروشاهی مدیر اجرایی اوبر در ادامه اشاره کرد: این تجربه ی تلخ برای همه کارکنان و مدیران شرکت اوبر درس بزرگی بود چرا که با کمک مشاوران کامپیوتری و حقوقی توانستیم سیستم خود را تصحیح و تکمیل نماییم تا همه مصرف کنندگان در زمانی که با اوبر کار می کنند احساس امنیت خاطر نمایند.

ولاری لاتون سخنگوی سازمان دولتی حفظ اسرار شخصی و خصوصی کانادا به خبرنگاران اعلام کرد که تا به امروز هنوز کانادا اقدام قانونی علیه اوبر نکرده است، ولی به محض اینکه از تعداد کانادایی هایی که اطلاعاتشان به سرقت رفته مطلع شود قطعا با توجه به عمق این قضیه تصمیم خواهند گرفت.

از این نوع کلاهبرداری های آنلاینی بسیار مشاهده شده و روندش هم رو به افزایش است. تنها کاری که می شود انجام داد آن است که سیستم ها را کاراتر، مطمئن تر و ایمن تر درست کرد و همواره در جهت بهبود مستمر آن کوشید و به کنترل اهمیت بیشتری داد. در سال گذشته شاهد دزدیده شدن ۱۴۵ میلیون شماره امنیت ملی (سوشیال سکیورتی) آمریکا بودیم که معضل بسیار مهمی را برای دولت آمریکا درست کرد.

از همه این موارد مهمتر آن است که بیمه سایبر را با اندک حق بیمه (نسبت به بار ضرر و زیان آن ) به بیمه مسئولیت اضافه کرد.

در خاتمه گزارش مطبوعاتی، مسئولان اوبر اعلام کردند که فقط اطلاعات شخصی حدود ۸ هزار کانادایی در زمره مواردی بوده که به سرقت رفته و همانطور که قبلا اعلام کرده بودند به هیچ عنوان از آنها سوء استفاده نشده است.

اگر صاحب بیزینس هستید و بیمه مسئولیت جامع (سی جی ال) دارید حتما با پرداخت مختصر حق بیمه سالیانه حدود ۱۵۰ الی ۲۵۰ دلار خود را در مقابل این ریسک ( سایبر) بیمه نمایید.