شهروند- دیپلمات های کانادایی ساکن کوبا به همراه خانواده هایشان طی دو هفته ی آینده به دستور دولت کانادا و به دلیل گسترش یک بیماری مشکوک به کانادا بازگردانده خواهند شد و دولت کانادا اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی خانواده های دیپلمات ها نمی توانند همراه آنها در کوبا حضور داشته باشند.

مشاهدات و گزارشات پزشکی حاکی از این است که یک بیماری نادر که بیشتر آثار آن بر روی سیستم مغز و اعصاب ظهور پیدا می کند و باعث سردرد های شدید، سرگیجه، حالت تهوع و عدم تمرکز می شود در بین دیپلمات های کانادایی و آمریکایی در هاوانا شیوع پیدا کرده است. پیشتر تعدادی از این دیپلمات ها اعتراض کرده بودند که به طور مداوم صداهایی بسیار عجیب و غریب و نامتعارف در برخی نقاط خانه ی آنها شنیده می شود که به صدای شکستن دیوار صوتی می ماند و به همان اندازه آزار دهنده است.

تنی چند از پزشکان آمریکایی که بر روی این مسئله به تحقیق پرداخته اند گمان می کنند که این بیماری که  نوعی “جراحت مغزی” به حساب می آید می تواند به دلیل میکروبی ساخته ی دست بشر و با اهداف خاص شیوع پیدا کرده باشد.

بیشترین نگرانی بیماران بویژه کودکان این است که نمیت وانند تمرکز کنند و در هنگام نوشتن و صحبت کردن لغات مورد نیاز به ذهنشان نمی رسد. هنوز دلیل روشن و واضحی برای این اتفاق وجود ندارد و پلیس کانادا به دقت در حال بررسی جوانب آن است.