* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

آسکاریس یک کرم گرد با رنگ صورتی است و به خانواده nematodes تعلق دارد و می تواند تا ۲۰ سانتی متر طول داشته باشد. در بین نماتودها آسکاریس فرم مخروطی و گرد و رنگ های خاکستری، صورتی یا نسبتا قرمز رنگ است و طول آن تا ۴۰ سانتی متر هم می رسد و در روده کوچک زندگی می کند و از مواد غذایی موجود در آن که از شیره غذایی که از معده وارد شده تغذیه می کند.

 

اپیدمیولوژی

بیش از یک میلیارد نفر در تمام سطح زمین به آن مبتلا هستند مخصوصا افرادی که در مناطق حاره زندگی می کنند و بیشتر کسانی که در مناطق خارج از شهر هستند. به نظر می رسد که سالیانه بیست هزار نفر بر اثر آلودگی به این انگل می میرند.

سیمپتوم ها

سیمپتوم های یک پارازیتوز عبارتند از:

* لاروها در بدن توسط گردش خون حرکت می کنند و می توانند باعث پنومونی بر اثر کرم بشوند و  سندروم Loffler بر اثر آلرژی ریوی با مشخصات زیر تولید کنند:

ـ ناراحتی تنفسی

ـ علائم رادیولوژیک

ـ زیاد شدن لکوسیت ها و پولی ﻧﻮﮐﻠﻮﺋﺮ نوتروفیل ها در خون که از انواع گلبول های سفید هستند و دومی هنگام وجود پارازیت در خون بالا می رود.

ـ خروج کرم بالغ از راه دهان یا مخرج باعث می شود که شخص به پزشک مراجعه کند.

ـ کرامپ های شکمی که بعضی وقت ها بر اثر یک عفونت بسیار مهم تولید می شوند.

ـ خستگی

ـ تحریک پذیری : بیمار عصبی است و از خارش رنج می برد همین طور دچار تهوع و اسهال می شود.

ـ از دست دادن وزن همراه با استفراغ

در مواقعی که تعداد کرم ها خیلی زیاد است ممکن است عوارض زیر پیش بیاید:

ـ بسته شدن روده

ـ التهاب کیسه صفرا

ـ آبسه کبدی

ـ التهاب لوزالمعده (پانکراتیت)

ـ آپاندیسیت

ـ پری تونیت

بعضی از داروها می توانند باعث تغییر مکان غیرطبیعی پارازیت شوند.

فیزیوپاتولوژی

ورود تخم اسکاریس به لوله گوارش که در آب، روی سبزیجات یا روی میوه جات وجود دارند باعث آلودگی می شوند. در مرحله اول تخم ها در اولین قسمت روده کوچک می ترکند و لاروهای تولید شده از جدار روده کوچک گذشته وارد جریان گردش خون می شوند و سپس به قلب، کبد و ریه مهاجرت می کنند و می توانند به طرف گلو بالا بیایند و دوباره وارد دستگاه گوارش شوند و بزرگ شده و تبدیل به کرم های بالغ شوند. این پروسه حدود دو ماه طول می کشد و کرم های بالغ بین ۶ تا ۱۲ ماه زندگی می کنند و کرم ماده در این موقع شروع به تخم ریزی می کند که از راه مدفوع خارج می شوند.

آزمایش پزشکی

دیدن تخم های کرم در مدفوع بیمار در زیر میکروسکوپ باعث تشخیص می شود. به ندرت کرم های بالغ با استفراغ یا مدفوع خارج می شوند و در مواقعی که بیماری شدید است و مشکل ریوی تولید کرده، لاروها پس از سرفه با خلط  خارج می شوند.

آزمایشات خون

آزمایش خون نشان می دهد که تعداد ائوزیتوفیل ها که نوعی گلبول سفید هستند زیاد شده که نشان دهنده یک عکس العمل نوع آلرژیک یعنی عکس العمل بدن در مقابل کرم هاست.

پیشگیری برای یک پارازیت (انگل)

* وضع بهداشتی مناسب

* شستشوی سبزیجات خام و دست ها مخصوصا در مناطقی که از کود انسانی استفاده می شود.

پیشرفت بیماری

مشکلاتی که بر اثر پیشرفت بیماری پیش می آید معمولا مشکلات دستگاه گوارش است مثل:

ـ بسته شدن یا سوراخ شدن روده

ـ عفونت کیسه صفرا که به آن آنژیوکولیت می گویند.

ـ التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت

ـ بعضی مواقع باعث تولید آپاندیسیت می شود.

ـ وقتی تعداد کرم ها زیاد باشند می توانند باعث کمبود مواد غذایی شوند.

درمان

درمان پارازیت با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می کند انجام می شود. گاهی عمل جراحی یا آندوسکوپی در درمان مشکلات تولید شده بر اثر بسته شدن روده انجام می شود.